Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rubriek voor serre / kas


dirk71

Aanbevolen berichten

Ik ben erg blij dat dit forum bestaat.

Het is bijzonder leerzaam en het zit vol mensen die mekaar graag goede tips geven.

Een kleine opmerking. Zou het een meerwaarde zijn indien er een afdeling kwam voor het gebruik van de serre. Het is soms lastig de specifieke info terug te vinden op het forum.

Nogmaals bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een serre, kas, kunt ge bijna alles kweken wat ge maar wilt, alleen zijn er veel planten die het gewoon buiten ook goed doen en waarvoor geen kas nodig is.

Anderzijds zijn er wel planten die veel liever in de serre staan, zeker die welke oorspronkelijk uit de warmere streken komen en die welke geen regen verdragen zoals tomaten.

Groente in de kas kweken is meestal om ze vroeger te oogsten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Willy, ik heb pas een serre sinds dit voorjaar en ik vindt het soms moeilijk om uit te vissen hoeveel vroeger of later er sommige teelten kunnen plaatsvinden. Ook zal het in de zomer wel wat warm zijn voor bijvoorbeeld sla ivm doorschieten. In het voorjaar heb ik onder andere selder in potjes gezaaid en later buiten uitgeplant. Ik denk te vroeg, want alle selder is heel vlug opgeschoten.

Vroege aardappelen, sla, zomerprei en tomaten zijn goed gelukt. wortelen, spinazie en veldsla veel minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind je voorstel wel goed, Dirk 71! Misschien dat de beheerder/moderatoren inderdaad zouden kunnen overwegen om een aparte rubriek voor telen in een kas/serre e.d. te maken? Mensen die daarover vragen hebben of daarin geïnteresseerd zijn, vinden de informatie die ze willen er makkelijker bij elkaar. Elkaar adviezen geven of ervaringen uitwisselen: het is dan meteen duidelijker dat het over overdekte teelten gaat.

 

Om 3 redenen vind ik het een goed voorstel:

 

1. Telen in een kas van hetzelfde gewas vraagt vaak andere werkwijzen dan in volle grond. Ik denk aan: Bemesten, bodemonderhoud & opbouw, watervoorziening, problemen die zich kunnen voordoen e.d. De principes zijn wel dezelfde ongeveer, maar het werkt allemaal wat anders.

2. Alles wat er bij de aanschaf, het onderhoud, hulpmiddelen e.d. komt kijken, krijgt ook een herkenbaar plaatsje op het forum.

3. Een serre/kas geeft ook specifieke mogelijkheden. Ik denk bijvoorbeeld aan teelten van zogenaamde "wintergroenten" of aan het overwinteren van meer kwetsbare planten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke info ik het meest mis ? Op de meeste verpakking van zaad sta van dan tot dan zaaien onder glas en dan buiten . Maar nergens sta dan terug van dan tot dan onder glas bv sla moet toch langer te zaaien zijn onder glas qua temperatuur maar je zit dan wel met de dagen die korter worden wat ook wel zijn invloed zal hebben .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, Jorg!

 

Nu ga ik - extra gewapend met info van dit forum - veel lekkere wintergroenten oogsten komende maanden

En...Kibas....de Artic King wintersla, waarvan je me wat zaad stuurde, ga ik nu ook proberen! Ben heel benieuwd!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...