Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Koolwitjes zijn welkom


Mr. Ecotuinweetjes

Aanbevolen berichten

Ik ben blij dat ik ecologisch tuinier en op die manier van de vlinders kan genieten. Zelfs het 'doodgewone' koolwitje is welkom bij ons. Over de kolen span ik insectengaas en als compensatie laat ik voor het koolwitje soms een kool staan zonder gaas of ik zet Oost-Indische Kers die met plezier wordt gegeten door het koolwitje of ik zaai apart een bijenmengsel waarin ook koolzaad zit.

 

GrootKoolwitje28891409482529.jpg

Onze website is http://www.ecotuinforum.be en je vindt ons als Ecotuinweetjes op Facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat je het zo aankaart, mijnheer Tuinweetjes

 

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Een (moes)tuin kan een heerlijk natuurlijk paradijsje zijn en allerlei "bezoekers" worden gauw gezien als bedreiging in plaats als verrijking. In een natuurlijke (biologische, ekologische...of hoe je het ook wilt noemen) is angst niet zo nodig. Los van genieten van een klein stukje levende omgeving, leer je er op te vertrouwen dat samenwerken met natuur minstens zo goede resultaten geeft

 

Toch realiseer ik me dat ik enkele dagen geleden inderdaad aan iemand op dit forum adviseerde om rupsjes weg te plukken of dood te knijpen om nog iets van de boerenkool te redden. Dus ik voel me toch ook even op mijn vingers getikt

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder een gordijntje, Willy.

 

Dan kunnen de koolwitjes alleen maar verlekkerd kijken en niet ervan eten...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee.

 

Ik werk nog steeds niet met vitrage oid. Ik had en heb nog steeds insectengaas / netten. Wel netten tegen insecten, maar niet fijnmazig genoeg om de eitjes van de koolwitjes tegen te houden.

Volgend jaar eens vitrage halen bij de Ikea. Ben dat dit jaar wéér vergeten. Matige kolen-oogst dan ook bij mij.

 

Hier plet ik trouwens wel talloze rupsen hoor. Net hoe het me uitkomt. Hoewel; eigenlijk alleen pde gevonden rupsen in kolen om te eten en in de rozen en de schijnrupsen uit de kruisbessen. De rest eet lustig door. Zelfs die enkele rupsen in de appel of pruim laat ik ztten. De grote nesten met rupsjes van de spinselmot haal ik ook weg ja. De hoeveelheden vlinders en dus ook rupsen is echt héél groot hier.

Heb ik natuurlijk wel een insecten-lok-tuin bij uitstek, dus eigen schuld dikke bult. Maar koolwitjes zijn er hier in zúlke getalen , dat ze van mijn kolen lekker af mogen blijven

Koolwitjes leggen trouwens niet alleen in moestuinen op kool-achtigen he ? Ik heb zó veel andere koolachtigen staan op de tuin , aan sier en onkruid, dat ze bij mij echt feest vieren.

Maar op mijn te eten kolen, wrijf ik ze weg ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"insectengaas" is een nogal wijd begrip he ? Hier in Nederland wordt insectengaas verkocht met veels te grote maas-wijdte.

Ikeagordijnen of speciaal insectengaas ( zoals op jouw foto in dit topic : afscherming-tegen-rupsen-en-dergelijke-t14783.html ) heeft de juiste wijdte om de eitjes tegen te houden ja. ( en heb ik dus nog niet )

 

Zie ook bv dit topic : insectengaas-versus-vliesdoek-en-lill-gordijnen-t3261.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...