Jump to content

Kas keuze

Judith87

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een kas aan te schaffen.

We twijfelen nog een beetje in de keuze van glas of polycarbonaat. Glas lijkt ons mooier maar omdat het toch wel een stuk duurder is en het best snel kapot gaat zitten we er toch over te denken te kiezen voor polycarbonaat oid.

Nou zijn deze kassen allemaal "mat" en kun je er niet goed doorheen kijken. Zijn er ook kassen met helder kunstof? Ik zit zelf te denken aan een soort plexiglas ofzo.

Geen idee of het kan maar kan er op internet verder niets over vinden.

Ik ben een beginner dus weet er weinig van, dus excuses als ik misschien een domme vraag stel

Alvast bedankt!

En dan gehard. Het is niet veel duurder maar wel 5 x sterker dan gewoon glas en , mocht het toch breken , veiliger omdat het in kleine stukjes uit elkaar valt. Ik heb onlangs een kas besteld en heb toen bewust voor gehard glas gekozen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga er zeker nog even over nadenken.. aan de ene kant wil ik wel graag glas, maar als ik naar de prijzen kijk in vergelijking met polycarbonaat...

Misschien kan ik een mooi 2e hands kasje op de kop tikken via marktplaats bijvoorbeeld.

Zou je voor polycarbonaat kiezen Judith hou er dan rekening mee dat het onderhevig is aan verouderingsverschijnselen zoals verkleuring. Omdat ze zo licht en buigzaam zijn willen de platen bij rukwinden ook wel eens uit hun frame waaien zoals ik al vaker op dit forum gelezen heb. Op die manier kan goedkoop uiteindelijk toch duurkoop worden.

Polycarbonaat heeft ook voordelen. Kalken in de zomerzon is niet nodig en de kas is met enkele mensen op te tillen en verplaatsen. Stevige fundering/verankering met de bodem is voor beide soorten een must.

Er is wel verschil in PCkas en PCkas: ook daar betere en mindere (soms meerdere lijnen bij 1 fabrikant)...dikte, wijze van bevestigen van het PC...opbouwwerk....goede waaien niet uit het frame en zijn zonder puzzelen vanwege vele te schroeven onderdelen...en meestal duurder.

Bij de glazen zag ik er met de dakramen van gewapend glas, omdat daar meestal (hagel) de ruiten breken.

Ik heb ooit een PC-versie gehad (een 20 jaar geleden, toen dat net bestond) en er nooit spijt van gehad. Intussen zijn ze nog vele dingen aan verbeterd bij de betere merken, vooral in de bevestiging van de platen tegen uitwaaien. Persoonlijk zou ik die soort zonder meer weer kiezen (als ik het me kon veroorloven) ondanks dat ze wat minder luxe ogen dan de duurdere glazen kasjes.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 months later...

Beste,

Voor het nieuwe seizoen wil ik graag een muurkas aanschaffen, nu heb ik op het forum al e.e.a. gelezen maar ik zou toch graag nog wat advies willen.

Momenteel kijk ik nu naar http://www.bouwmarkttotaal.nl/muurkas-greenwall-200.html Deze kas is van polycarbonaat panelen maar ik heb daar op het forum niet veel positiefs over gelezen. Mijn beredenering om daarvoor te kiezen is het feit dat deze in mijn achtertuin komt te staan en hier dus door kinderen wordt gespeeld volgens mij is dit dan de veiligste optie toch? Heeft iemand ervaring met deze kas jullie zouden me erg helpen met jullie advies/mening.

Alvast bedankt voor de reacties

Ik probeer even de oordelen in dit draadje en andere draadjes samen te vatten:

Technisch bekeken: Het meest kritische in de beoordelingen op dit forum is dat polycarbonaatplaten eruit kunnen waaien. Zelf vind ik dat vrij makkelijk op te lossen (bijvoorbeeld door de platen met het frame te verbinden door moertjes en het gemaakte gat dan af te dekken met metalen plaatjes) en zou zonder meer weer voor polycarbonaat gaan. Maar daarin lijk ik wat alleen te staan.

Ik vroeg me af wat dit stukje in de beschrijving hiervoor concreet betekent: "De polycarbonaat panelen zitten in het frame vast en niet met clips. Hierdoor blijven de panelen beter in het frame zitten." Als je het kasje ergens eens kunt bekijken en dan het systeem zien, dan kun je beoordelen of verdere ingrepen nodig zijn om ook bij een echte storm de platen er in te houden.

Overigens zie ik (kweek)technisch meer voordelen aan PC t.o.v. van glas. Ook dat het licht in gewicht en veiliger is vind ik een voordeel.

Esthetisch: Een (schoon en geregeld gewassen) glazen kasje wordt meestal mooier gevonden, omdat het glas doorzichtig is. Het komt wat meer luxe over. Maar dat is natuurlijk ook smaak.

Neen, is niet nodig omdat het licht veel diffuser is en dus niet gauw verbranding geeft. Het is melkachtig, zeg maar half-transparant.

Ik heb een kas met gehard glas en zou nooit willen wisselen voor een PC of gewoon glas. Ik vind het net een voordeel dat glas veel zwaarder is dan PC. Ik ben nu min of meer zeker dat mijn serre niet gaat vliegen en tegen een stootje van de natuur kan. Een serre verzet je toch niet ieder seizoen. Doe je dat toch ooit eens in je moestuin carrière, dan kan dat nog altijd met ze uit elkaar te halen. Ten opzichte van gewoon glas: Ik heb al een paar keer met mijn schup tegen het glas gezeten bij het spitten. Ik ben vrij zeker dat gewoon glas hier niet tegen kan . Gehard glas was ook maar 50 euro meer dan gewoon glas...

Is men bij polycarbonaat nog genoodzaakt om met schaduwdoek te werken? Anders lijkt me dit een voordeel voor polycarbonaat.
Het lijkt me eerder een nadeel te zijn van polycarbonaat want juist in voor- en najaar wil je elk zonnestraaltje maximaal benutten . En hoe zit het met plantjes die je in zo'n polycarbonaat kastje kweekt om later in de vollegrond uit te zetten ? Moet je die i.v.m. kans op verbranding niet eerst aan de zon laten wennen voor je ze uit zet ?

Het zijn wat gedachten die bij me op komen want ervaring met kassen heb ik (nog) niet . Wel heb ik voor een glazen kas met voor het dak gehamerd glas gekozen .Als de zon in de zomer hoger komt te staan geeft zo'n dak óók bescherming tegen te felle rechtstreekse zon zodat je niet met schaduwdoeken hoeft te werken.

Beste,

Voor het nieuwe seizoen wil ik graag een muurkas aanschaffen, nu heb ik op het forum al e.e.a. gelezen maar ik zou toch graag nog wat advies willen.

Momenteel kijk ik nu naar http://www.bouwmarkttotaal.nl/muurkas-greenwall-200.html Deze kas is van polycarbonaat panelen maar ik heb daar op het forum niet veel positiefs over gelezen.

Alvast bedankt voor de reacties

Ik heb ook naar een muurkasje gekeken maar toen ik het kasje in het echt zag kwam ik tot de ontdekking dat er bijna niks in kon. Ook het werken erin leek me lastig. En dan is de prijs hoog. Ik ben uitgekomen op een klein kasje, wel duurder maar in verhouding veel goedkoper.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Bij mijn buurtuinder zitten er aan de buitenkant pc-platen van zijn kas kleine ronde gaten door hagel. Hij heeft zijn kas er nu drie jaar staan. Ws. door veroudering van het material kan dit minder hebben.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Even in gaan op wat Frans zegt. Het gefilterde licht van zo'n kas maakt het opgroeien van zaailingen inderdaad wat kwetsbaar voor het buitenlicht, op het moment dat ze naar buiten gaan. Maar in April is dat met de temperatuur en weersinvloeden natuurlijk ook .

Het licht in een galzen kas is dan wel niet gefilterd in intensiteit, maar wordt óók daar in soorten uv straling wel gefilterd. Dus zaailingen die in een niet gefilterde glazen kas opgroeien, zal je ook dan kwa licht moeten afharden voor je ze buiten plant. Bepaalde uv soorten worden door glas weggefilterd.

Overigens, mijn eigen indruk : nooit zou ik mijn glazen kas willen verruilen voor een plastic ( polycarbonaat of hoe dat ook heet )

Buurtuinders hebben wel zo'n kas. Die kassen verweren nog makkelijker ( groen . grijs / bruin ) dan glas. Zijn echt wel labieler in storm. En kapotgaan gaat een glazen kas echt niet zo makkelijk. Denk dat de laattse jaren op ons hele complex nog nooit 1 ruit gesneuveld is door wat voor toedoen dan ook. En dat is bij polycarbonaat toch net ff wat anders. Wegwaaien doen ze bij ons niet trouwens , maar afbrokkelen , splijten . verouderen enz. doen ze wel.

• 2 weeks later...

Allemaal bedankt voor de reacties......ik begin nu wel erg te twijfelen moet ik toegeven. Reden om wel voor PC te kiezen zou voor mij in dit geval de prijs zijn en de kas komt in mijn achtertuin te staan dus zal niet heel veel last hebben van storm e.d. Ik wil er vooral graag pepers en paprika in kweken of is een PC kas dan juist niet goed?

Mijn kasje is net goed voor wat ik er mee wil: 159cm x 229 cm. Bescherming voor wat je wilt overhouden, seizoen wat verlengen en in de zomer vooral tomaten, paprika's en komkommers verbouwen. Ik ben er erg blij mee. Maar je weet maar nooit hoe je wensen zich uitbreiden. Liever te groot kopen dan te klein lijkt me.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/