Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Top 3 onmisbare kruiden?


Missmass

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

 

Ik heb een aantal kruiden in de tuin waar ik vaak lekker mee kook, maar ik merk wel dat ik vaak in herhaling val. Ik blijf een beetje hangen in wat ik ken. Er zijn zoveel kruiden die ik nog niet ken en die misschien ook wel heel lekker zijn om mee te koken en die ook te kweken zijn in ons klimaat.

 

Wat is nou jullie top 3 aan keukenkruiden?

 

Mijn top 3 (lekker standaard )

- rozemarijn

- tijm

- basilicum

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met superstip: Tijm.

Daarna bieslook en basilicum (niet perse in die volgorde). Als het een kruid moet zijn die in de winter ook staat, dan rozemarijn.

 

Met salie weet ik nooit zo goed wat ik er mee moet. Ja, door tomatensaus... maar verder doe ik er niets mee Ze groeien hier fantastisch, dus ik heb wel veel planten in verschillende varianten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pasta gorganzola is mijn faf, en dan heb je verse salie nodig

 

Salie

Knoflook / blad dan / als kruid.

Rozemarijn

Tijm

Basil

Peterselie

Bieslook

Dille

Satureja.

 

Tja sorry hoor. Hoezo 3 ? dat is toch onmogelijk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zeg zo kan ik het ook..(sorry topicstartter, maar dit is inderdaad onmogelijk )

Peterselie, basilicum, salie, rozemarijn, wilde marjolein, kervel, selderijblad, en tijm natuurlijk, gebruik ik allemaal zeer regelmatig uit eigen tuin..top 3 verschilt dus ook in zomer, herfst, winter en lente

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de soep:

Kervel, lavas (=maggikruid), tijm, knoflook (of is knof geen kruid?), brandnetel

 

Salade

Bieslook (stengelui, 'welsh onion' of het blad van "gewone" ui kan ook.), munt (recept suggestie: yoghurt, munt (of dille), komkommer, knoflook), sterrenkers, rucola..... Blad van de worteltjes is ook fijn.

Voor een meer "mediterrane" smaak zijn al suggesties gedaan.

 

Couscous (rijstkan ook)

Munt koriander knoflook. Binnen 10 minuten klaar.

 

En vooral vers en veel.

Een flinke verse bos uit eigen tuin of eenhalf theelepeltje gedroogd, een wereld van verschil.

 

Sorry 't is iets meer dan 3.

Maar als iemand me vraagt hoe een moestuin te starten, dan begin ik m 'n verhaal altijd met kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd onmogelijk het is zoals Jorieke al aangeeft n.l. maar 1 kruid en dat is tijm. Lekker voor bijna alles maar zeker in chili, stoofpotjes als Goulash en maakt ook de smaak van paddenstoelen goed los dus een toppertje.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk ook om te horen waar jullie de kruiden zoal in gebruiken. Ik heb zelf ook oregano en laurier in de tuin staan, en deze droog ik omdat ik al snel merkte dat ze vers niet veel / geen smaak afgaven tijdens het koken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ze nu droog ook nog niet echt super veel smaak vind geven. Ze zijn wel echt goed gedroogd, de laurier en oregano hangen/liggen hier al 2 maanden te drogen. Wat doe ik fout?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wat je ffout doet eerlijk gezegd. Ik heb geen ervaring met het drogen van kruiden omdat bijv. de oregano bij mij niet zo groot is dat ik er genoeg van kan oogsten om te drogen. Ik vind hem vers ook echt wel goed veel smaak afgeven. Ook de laurier gebruik ik vers en als ik 3 of 4 blaadjes bij m'n stoofvlees doe geeft dat echt goed smaak af. Wel kneus ik de bladeren altijd voor ik ze toevoeg, misschien dat dat scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn top 3:

 

1) bonenkruid

2) tijm

3) basilicum

 

1) zie ik hier niet veel, hoe kan dat? Niet alleen in peulvruchtgerechten, maar ook in rauwkost, bij vlees en vis, op brood(je blad van alles wat uit de tuin), in de thee. Dagelijks gebruik ik het als het voorhanden is. Ik heb bergbonenkruid en dat is meerjarig.

 

2) zelfde gebruik als 1), maar vaker in thee.

 

3) zo lang mogelijk telen, lekker kruid dat ik vaak gebruik.

 

Als het opkweken van oregano dit jaar niet mislukt was, was dat op plaats 3) gekomen, ik koop het nu gedroogd en gebruik het vaak. Net als rozemarijn, die ik ook nog steeds niet in de tuin heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben 25 verschillende kruiden staan in de hof, niet verschillende soortjes van een en dezelfde munt of zo, neen echt verschillende kruiden.

Dille en koriander zaai ik ook meerdere keren per jaar.

Maar soms vraag ik me wel af wat er verkeerd is met onze goede oude 'Vlaamsche kost'.

Tegenwoordig moet het al exotisch zijn of het is niet goed, waarom toch?

Van de dochter moest ik citroengras en kurkuma gaan kweken, beiden via dit forum gekregen en ze groeien zeer goed, omdat ze zo nodig Thai wilde gaan koken.

Maar wat ze nu het meest gebruikt in de keuken???? Veel!!!

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rozemarijn, thijm en salie staan in de top drie, maar ik ben dol op alle soorten kruiden.

 

Voor de winter vries ik alles gewoon in; hele takken in een sluitzakje doen, als het goed bevroren is verkruimelen en de steeltjes e ruit halen.

alleen Basilicum even blancheren en invriezen geeft een intensere smaak. Lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...