Jorieke123 Geplaatst: 19 februari 2017 Geplaatst: 19 februari 2017 Vandaag: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 februari 2017 Geplaatst: 19 februari 2017 Ziet er aan de ene kant lief uit en aan de andere kant zeer onsmakelijk Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 Deze ochtend: Dit komt uit de zijkant: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
paddestoelengek Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 zet de pan maar vast op het vuur...bij de bovenste foto zie je al weer het volgende vruchtbeginsel uit de koffie komensucces verder gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jorieke123 Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 Ja ik zag het Adriaan Je moet de tros er straks afdraaien las ik, maar beschadig ik dat nieuwe clubje dan niet? Ik ga maar eens bedenken wat ik er mee ga maken ja Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
paddestoelengek Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 Als het eerste bosje klaar is voor de oogst dan is het andere bosje ook al weer wat gegroeid.met een beetje geluk kan je de grote oogsten en de kleine blijft op z'n plek, anders heb je ook wat kleinere zwammen om te eten.er komt vanzelf wel weer een nieuw vruchtbeginsel, dus erg is het niet. gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jorieke123 Geplaatst: 20 februari 2017 Geplaatst: 20 februari 2017 Dank je Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 21 februari 2017 Geplaatst: 21 februari 2017 Vanmorgen: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
henkg Geplaatst: 21 februari 2017 Geplaatst: 21 februari 2017 Prachtig fotoverslag. Ik kijk uit naar de volgende foto's. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 22 februari 2017 Geplaatst: 22 februari 2017 Nou hier zijn ze Henk Die aan de zijkant groeien minder hard, kan het een waterprobleem zijn? Bovenop blijft natuurlijk wat meer water liggen als ik sproei, aan die zijkant loopt het er meteen weer af. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 23 februari 2017 Geplaatst: 23 februari 2017 Ze gaan hard! Die aan de zijkant lijken weer te verschrompelen. En in mijn nieuwe bak trof ik volgens mij groene schimmel aan. Het is niet goed te zien (ook niet 'in het echt') maar ik heb het er toch maar uitgeschept. De rest iets aangevuld met verse natte koffiedrab. En nu in de gaten houden... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 25 februari 2017 Geplaatst: 25 februari 2017 Oeps, gisteren geen foto gemaakt. En toen had ik ze ook wel kunnen oogsten eigenlijk, nu zijn er al heel wat 'horizontaal' qua rand van de hoed, en het had dus wat eerder gekund. Ook drogen de randjes wat in, wat beter wordt als ik weer sproei. Volgende keer met bakje en al in een grotere plastic bak zetten? De luchtvochtigheid in mijn keuken is blijkbaar echt niet genoeg. Die aan de zijkant zijn ook totaal verdroogd, ondanks mijn sproeien. De hele klomp droogt ook in, kan ik em weken ofzo? Want ik wil nog wel een keer Oogst: Speciaal voor Henk met het gewicht er bij (Henk is van de cijfertjes) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
weknow Geplaatst: 25 februari 2017 Geplaatst: 25 februari 2017 (Henk is van de cijfertjes) schreef Jorieke123. Bedoel je Henk123? Maar serieus even: Prachtige foto's van een succesvolle kweek, Jorieke. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
paddestoelengek Geplaatst: 27 februari 2017 Geplaatst: 27 februari 2017 Hoi Jorieke, inweken kan zeker en is ook een aanrader als de klomp is uitgedroogdhet daarna plaatsen in een ruime, plastic zak met een paar kleine gaatjes erin, of een tomatenkasje voorkomt het indrogenleuke kweek trouwens gr Adriaan Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Jorieke123 Geplaatst: 27 februari 2017 Geplaatst: 27 februari 2017 Dankje Adriaan. Ik heb in ieder geval de gaten aan de zijkant dichtgemaakt, die laat ik vanaf nu ook dicht. Alleen bovenop kweken lijkt me ook genoeg. En ik heb het deksel er weer op, en spuit af en toe even wat water. Maar de klomp lijkt niets op te nemen nog. We houden vol! De grotere bak groeit ook flink vol nu. Nog een paar keer aanvullen en dan kunnen de zwammen daar gaan groeien. (foto is van de 25e, vandaag is er weer nieuwe koffie bij gegaan) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 27 februari 2017 Geplaatst: 27 februari 2017 Nou je hebt tenminste al kunnen oogsten, zover ben ik nog niet.Ook mijn klont absorbeert eigenlijk geen vocht ik heb er wel gewoon water in staan. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 maart 2017 Geplaatst: 19 maart 2017 De grote bak is al een paar dagen vol, en nu komen er weer mini zwammen: Ik heb de bak nu in een grote plastic bak staan (goedkoopste opbergbak van de Hema, gebruik ik voor het kruiden van spek, het maken van een grote kaas, etc. etc.) met deksel, zodat alles wat vochtiger blijft. Of in ieder geval niet teveel uitdroogt. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 maart 2017 Geplaatst: 19 maart 2017 Ik heb die van mij niet laten groeien ik wou eerst meer bakjes vullen met broed ik heb er nu 7 staan ieder in verschillende stadia er zit minimaal een week tussen de bakjes.Ik ben ook bakjes aan het proberen welke vind ik fijn en welke niet en zit er verschil in de groei met andere bakjes dus er zit nu broed in yogurt bakjes in kleine emmertjes en grote emmertjes enz. Ik breng trouwens nog zo'n bak voor je mee zitten zaden in voor de veldjes in te zaaien. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 maart 2017 Geplaatst: 19 maart 2017 Tof Ik heb ondertussen ook een nieuwe gestart in een kwarkbakje. En daar heb ik wat van het doorgroeide spul uit het 1e bakje gedaan. En in dat 1e bakje heb ik toen weer wat vers koffiedik gedaan om dat gat op te vullen en om te zien of er DAN nog weer een groepje zwammen kon groeien. Die vertoont nu ook een hoopje met ontzettend kleine zwammetjes. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 Ik heb gisteren trouwens gelezen dat als ze niet willen groeien of langzaam groeien ze te warm staan. Bij het niet groeien zou even in de koelkast zetten helpen. Ik zal als ik er aan denk ook eens een foto maken. Quote
henkg Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 Ik heb inmiddels ongeveer 300 gram koffiedik (kurkdroog) opgespaard. Ben benieuwd of een plukje van je spul/broed op de de MTFD leverbaar is Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jorieke123 Geplaatst: 20 maart 2017 Geplaatst: 20 maart 2017 Henk; ik heb dus zelf als test doorgekweekt met een stukje van het oude 'uitgebloeide' broed, en dat start heel mooi op, ik heb het alweer meerdere keren gevoed met koffie. Dus er moet wel iets heel geks gebeuren wil ik jullie niet kunnen voorzien van een stukje. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 21 maart 2017 Geplaatst: 21 maart 2017 De tros met zwammen groeit goed: Aan de andere kant van deze bak zitten ook 2 gaten waar nu ook een kleiner groepje ontstaat: En in het allereerste emmertje, waar ik een stuk af heb gesneden (om door te enten) en dat gat daarna weer heb opgevuld met nieuw koffiedik, komt nu ook weer een klein groepje. (of zelfs 2) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 22 maart 2017 Geplaatst: 22 maart 2017 Hi, Zo leuk om te volgen. Wat ik mij afvroeg. Heb je verschillende soorten oesterzwammen? Want het ziet er wel steeds anders uit als ze oogstklaar zijn. Hopelijk kan ik dit jaar met het kweken van paddestoelen beginnen, en ondertussen leer ik op dit forum een heleboel. Gwen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.