Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

zet de pan maar vast op het vuur...

bij de bovenste foto zie je al weer het volgende vruchtbeginsel uit de koffie komen

succes verder

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Als het eerste bosje klaar is voor de oogst dan is het andere bosje ook al weer wat gegroeid.

met een beetje geluk kan je de grote oogsten en de kleine blijft op z'n plek, anders heb je ook wat kleinere zwammen om te eten.

er komt vanzelf wel weer een nieuw vruchtbeginsel, dus erg is het niet.

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Oeps, gisteren geen foto gemaakt. En toen had ik ze ook wel kunnen oogsten eigenlijk, nu zijn er al heel wat 'horizontaal' qua rand van de hoed, en het had dus wat eerder gekund. Ook drogen de randjes wat in, wat beter wordt als ik weer sproei. Volgende keer met bakje en al in een grotere plastic bak zetten? De luchtvochtigheid in mijn keuken is blijkbaar echt niet genoeg. Die aan de zijkant zijn ook totaal verdroogd, ondanks mijn sproeien.

IMG831536981488041890.JPGIMG831765551488041893.JPGIMG831861231488041897.JPG

De hele klomp droogt ook in, kan ik em weken ofzo? Want ik wil nog wel een keer

IMG832297361488041900.JPG

Oogst:

IMG832398041488041903.JPG

Speciaal voor Henk met het gewicht er bij (Henk is van de cijfertjes)

IMG832414711488041907.JPG

Geplaatst:
(Henk is van de cijfertjes)
schreef Jorieke123.

Bedoel je Henk123?

Maar serieus even: Prachtige foto's van een succesvolle kweek, Jorieke.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hoi Jorieke,

inweken kan zeker en is ook een aanrader als de klomp is uitgedroogd

het daarna plaatsen in een ruime, plastic zak met een paar kleine gaatjes erin, of een tomatenkasje voorkomt het indrogen

leuke kweek trouwens

gr Adriaan

Geplaatst:

Dankje Adriaan. Ik heb in ieder geval de gaten aan de zijkant dichtgemaakt, die laat ik vanaf nu ook dicht. Alleen bovenop kweken lijkt me ook genoeg.

En ik heb het deksel er weer op, en spuit af en toe even wat water. Maar de klomp lijkt niets op te nemen nog. We houden vol! De grotere bak groeit ook flink vol nu. Nog een paar keer aanvullen en dan kunnen de zwammen daar gaan groeien.

(foto is van de 25e, vandaag is er weer nieuwe koffie bij gegaan)

IMG831291301488209828.JPGIMG831341691488209831.JPG

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De grote bak is al een paar dagen vol, en nu komen er weer mini zwammen:

IMG849798831489915120.JPG

Ik heb de bak nu in een grote plastic bak staan (goedkoopste opbergbak van de Hema, gebruik ik voor het kruiden van spek, het maken van een grote kaas, etc. etc.) met deksel, zodat alles wat vochtiger blijft. Of in ieder geval niet teveel uitdroogt.

IMG849957761489915131.JPGIMG849885021489915125.JPG

Geplaatst:

Ik heb die van mij niet laten groeien ik wou eerst meer bakjes vullen met broed ik heb er nu 7 staan ieder in verschillende stadia er zit minimaal een week tussen de bakjes.

Ik ben ook bakjes aan het proberen welke vind ik fijn en welke niet en zit er verschil in de groei met andere bakjes dus er zit nu broed in yogurt bakjes in kleine emmertjes en grote emmertjes enz.

Ik breng trouwens nog zo'n bak voor je mee zitten zaden in voor de veldjes in te zaaien.

Geplaatst:

Tof Ik heb ondertussen ook een nieuwe gestart in een kwarkbakje. En daar heb ik wat van het doorgroeide spul uit het 1e bakje gedaan. En in dat 1e bakje heb ik toen weer wat vers koffiedik gedaan om dat gat op te vullen en om te zien of er DAN nog weer een groepje zwammen kon groeien. Die vertoont nu ook een hoopje met ontzettend kleine zwammetjes.

Geplaatst:

De tros met zwammen groeit goed:

IMG851169741490089021.JPG

Aan de andere kant van deze bak zitten ook 2 gaten waar nu ook een kleiner groepje ontstaat:

IMG851462371490089027.JPG

En in het allereerste emmertje, waar ik een stuk af heb gesneden (om door te enten) en dat gat daarna weer heb opgevuld met nieuw koffiedik, komt nu ook weer een klein groepje. (of zelfs 2)

IMG851359951490089024.JPG

Geplaatst:

Hi,

Zo leuk om te volgen. Wat ik mij afvroeg. Heb je verschillende soorten oesterzwammen? Want het ziet er wel steeds anders uit als ze oogstklaar zijn.

Hopelijk kan ik dit jaar met het kweken van paddestoelen beginnen, en ondertussen leer ik op dit forum een heleboel.

Gwen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...