Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Oesterzwammen op koffiedik kweken

Featured Replies

Geplaatst:

Ha,

Er bovenop, anders maak je de draden stuk.

Met dekseltje, doorschijnend in het shemerdonker is beter. Ze hebben wel licht nodig.

Gwen

Geplaatst:

Inderdaad er gewoon bovenop, het schimmel eet zich er wel door en dan zie je vanzelf witte donsjes erop verschijnen.

Geplaatst:

Die klont met jonge zwammen die ik 19 april liet zien is verdroogd en verschrompeld. Ondanks het sproeien met water, en het staan in een grotere plastic bak voor algehele vochtigheid. We gaan vrolijk door met proberen!

Geplaatst:

Ik heb mijn oesterzwammen in de koelkast gehad en nu in een bak gedaan, die ik nu elke dag vochtig hou. Wanneer zou je effect (in de vorm van zwammen) moeten zien?

Geplaatst:

Mijn emmertje heeft 10 dagen in de koelkast gestaan. Eergisteren eruit gehaald en de groei zit er weer in dus vanmorgen opnieuw koffiedrab toegevoegd. De emmer is nog niet vol!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb hem ook in de koelkast gehad en nu in een bakje waar ik het vochtig hou. Hoelang duurt het voordat er zwammen komen?

Geplaatst:

de eerste babyzwammen zijn er

Geplaatst:

IMG2017051515531381581495009104.jpg'

ze zijn nu wel wat groter, maar nog niet echt met een grote spreiding van de bovenkant, gaat dit later gebeuren?

Geplaatst:

daar kan je bijna bij blijven staan, een paar dagen en dan is het zo ver

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

wat moet ik doen als ze zo blijven en niet verder groeien?

Geplaatst:

heb ik nog nooit meegemaakt....

wat te doen? p.m. aan Stan???

succes!

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 2 weken later...
Geplaatst:

Heb ze weg geflikkerd, Broed in vieren gesneden en 4 nieuwe bakjes gemaakt. Wordt veel koffie drinken . Ik denk dat ik ze te nat heb gemaakt, de buitenkant van het broed werd ook een soort glad.

Geplaatst:

Mijn emmertje is (eindelijk) vol. Nu lees ik dat ik de zwammen beter niet in dit warme weer kan laten groeien? Kan ik ze beter in de koelkast zetten en pas in de herfst weer beginnen?

Geplaatst:

Aankomende week is het aardig zacht weer, weet niet wat het de week er na doet. Ik ga in ieder geval nog wel een keer proberen

Geplaatst:

Ok oxygen.. Ik ben benieuwd voor jou. Maar dat heeft geen antwoord op mijn vraag of ik nu beter mijn emmer op kan slaan in de koelkast. En als ik toch ga proberen even voor de zekerheid. . Deksel van de emmer af en de hele boel iedere dag sprayen en licht zetten maar niet in de zon?

Geplaatst:

Dat is inderdaad geen antwoord op je vraag , wat ik heb begrepen van paddenstoelgek is dat je gewoon je kweek kan laten slapen in de koelkast totdat het beter weer wordt voor de oesterzwam. Ik weet niet of dit met een vol bakje kan of met maar een kleine kweek of dat daar geen verschil in zit.

Geplaatst:

persoonlijk zou ik de bak in de koelkast plaatsen, of je moet de beschikking hebben over een lichte ruimte waar de temperatuur niet boven de 18 C uitkomt. De topics van afgelopen tijd waarbij de kweek niet goed gaat met de oesterzwam zijn er veel, een geslaagde kweek kom ik niet tegen.

gr Adriaan

Geplaatst:

Dank je wel Adriaan dat ga ik doen. Deksel van de yoghurtemmer erop en volledig dicht?

Geplaatst:

helemaal juist

succes ermee!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik wist het ook niet...sneu zeg.

IK heb een vraag trouwens: Mijn broed staat in een volle emmer in de koelkast. Nu wil ik iemand er wat van geven, kan ik er een stukje van afbreken/snijden/lepelen en in een verse emmer doen? Dan meteen prut erbij?

Geplaatst:

Lijkt mij wel ja. Stukje afbreken, even verkruimelen, nat maken, en de volgende dag pas koffie? Of meteen al, gaat ook vast goed.

Ik heb wat gedoneerd aan Rotterzwam, hopelijk zijn de oesterzwamgoden mij dan deze herfst en winter gunstig gezind

Geplaatst:

Ik zou wel even voorzorgsmaatregelen nemen door een paar wegwerphandschoentjes aan te trekken voordat je het broed gaat verdelen.

Als je er wat af haalt doe het dan in een schoon plastic boterhamzakje.

Zelf ga (ging) ik er niet super voorzichtig mee om (mondkapje etc...) maar het zou toch jammer zijn als het broed verloren gaat door bijvoorbeeld groene schimmel

succes!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.