Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

O wat jammer

Mijn drab maak ik altijd flink nat. Zie de filmpjes op youtube.

Groene schimmel krijg je juist als het te droog is. En als je te snel bijvult. Hoe meer witte schimmel, des te minder kans krijgt de groene vijand.

Die eerste bak zou ik even aankijken, en de derde op de composthoop gooien.

En een (twee) nieuwe bak(ken) maken met wat schimmel uit die tweede bak, als die bijna dichtgegroeid is.

Ik las ergens dat de soort koffie ook van invloed is op de gevoeligheid voor groene schimmel. Misschien verklaart dat het verschil?

Zijn je bakjes intussen al aardig vol? Die van mij staan boven de radiator (op blokjes, met een thermometer ernaast). Dat vindt die witte schimmel erg lekker

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Pas op de helft me vullen. De stinkemmer weggegooid en ga zo een nieuwe maken uit de moederdoos. Denk dat de minichampdoos nu wel klaar is. Heb al 2 weken niets meer gehad.

Geplaatst:

Hoi Mellie,

Bij Bio koffie moet ik denken aan "Onbespoten" enzo, al het goede maar...

Geeft dat meer schimmels, gevoelige koffie zal ik maar zeggen

Maar heet water maakt die dan wel dood, misschien.

Wij zijn na drie oogsten, weer aan een nieuwe pot begonnen vorige week. Dus nog een tijdje sparen.

De emmer van mijn man vullen we ook weer. Die heeft wel 4 oogsten gehad, waarvan één niet goed uitgegroeid.

Ze bleven maar ca. 7 cm.

Maar het is reuze spannend, we willen beide de mooiste zwammen hebben, hahaha, lol

Ik heb nu ook iets in een yoghurt emmer gedaan. Zien wel wat er van komt.

Succes met je nieuwe emmer overheerlijke zwammetjes.

Groene vingers kun je kweken

Geplaatst:

Ah zou dat het zijn? Ik vind deze koffie van zichzelf best stinken. Zurig ruikt het. Gevoelige koffie dus en dan ik met een gevoelige neus. Geen goede combi! Ben echt een snuf de hond, ruik alles.

Had het overgoten met kokend water en vervolgens ook nog in de magnetron gedaan. Echt niet te harden die zurige geur. Heb alles tegen elkaar open staan al een uur.

Tegen de tijd dat er zwammen te zien zijn, kan ik misschien ook mee doen met de mooiste zwam net 3 emmertjes gevuld (met stinkdrab, dat dan weer wel...)

Geplaatst:

Helaas wil er niks op mijn volle emmer groeien.. Die was in de zomer in de koelkast en daarna nacht laten werken in water.. Staat nu al enkele weken in de keuken niks te doen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Appelvrouw: Ook geen schimmel meer?

Ik heb bij wijze van experiment ook het plastic van de minichamp doos in een yoghurtemmer gedaan. En zowaar mooi wit pluis! Jeej!

Nu baal ik dat ik de rest ook niet heb gedaan, maar ja. Ik heb voorlopig nog wel wat te doen met de rest.

Ik had overigens ook geen koffiedik meer, dus hij lag zonder op de radiator. Net pas koffiedik bij gedaan.

1560e9a0ec391c8c46d54c4f81e38d30.jpg

Geplaatst:

Te warm... dat zou ik ook denken. Maar moet je kijken wat hier gebeurd is

Mijn 3 (nieuwe) emmers staan/stonden boven de radiator, waar het soms bijna 30 graden wordt.

Emmer 1 is vandaag verhuisd naar een koude kamer, maar emmer 2 blijkt ongezien een flinke groeispurt te hebben ingezet, want die heeft opeens een enorme bos pinnetjes. Bij bijna 30 graden dus!

De kartonnetjes waren tegen het licht. Maar wat een enorme bundel wordt dat, hoop ik

Nu staan ze samen in een grotere bak, met een bodem water en een plaat erop, dan blijft het lekker vochtig. Idee van Jorieke

DSCF6817-299101510494789.JPGDSCF682137251510494277.JPGDSCF682226221510494279.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Blijkbaar is 11 november Dé datum.. Hier gebeurd ook wat. Tóch.. Ik zag het gisterenavond. IkIMG2017111211065473751510497106.jpgIMG2017111211071223721510497104.jpg zet de emmer nu maar steeds onder de kraan.. Regenbuitje

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Jeetje wat goed Speets en Appelvrouw! Nog even en je hebt je eigen kweek, geweldig! En Speets: jouw emmers zijn gigantisch... poeh he voordat je die vol hebt!

• 2 weeks later...
Geplaatst:
en toen zijn er van die kleine zwarte vliegjes in gekomen. Rouwvarenmug? En toen ik er nieuwe koffie op deed (veel koffiedrab over van de MTFD) en daarna het deksel weer sloot, kropen er na een paar dagen witte sliertjes rond

Toevallig las ik bij Rotterzwam:

Help! Er vliegen fruitvliegjes in en rondom mijn growkit

Deze vliegjes heten eigenlijk fungus gnats en lijken heel erg op fruitvliegjes. Fungus gnats zijn dol op de geur van mycelium en leggen er graag hun eitjes in. Het is belangrijk de tape goed op zijn plek te houden zodat de vliegjes geen toegang hebben tot de growkit. Mocht dit onverhoopt toch gebeuren, dan kan je dit herkennen aan een kaal stuk mycelium, dit is namelijk weg gegeten door de Fungus gnats. Je kunt een stukje ter grootte van een klein koffiekopje wegsnijden rondom dit punt en vervolgens verder gaan waar je gebleven was.

Hoe gaat het nu met je kwekerij?

Geplaatst:

De afgelopen weken heb ik alles in dit onderwerp gelezen, zelfs meerdere keren om kennis te vergaren. En nu heb ik een vraag, want heeft iemand enig idee wat er mis gaat bij mijn oesterzwammen? Ze leken goed te groeien, ze begonnen een dag of elf geleden, maar sinds een paar dagen is de groei gestagneerd en verschenen er eergisteren ineens allemaal bubbeltjes/uitstulpingen op de oesterzwammen zelf. Iemand enig idee?

Alvast bedankt voor het bekijken!

DSCN013290141511361075.JPG

Geplaatst:

Ik heb vandaag alle emmertjes weggegooid. Daar waar het zo mooi begon... ik verdenk die biologische koffieprut ervan mijn broed de das omgedaan te hebben. Heb niets meer. Snuf... baal er best van. Tot de bio koffieprut ging het eigenlijk hartstikke goed.

@Cornelese

Dit had ik ook. Meer sproeien werkte bij mij. Zijn ze net wat te droog denk ik. Heb er de link geprobeerd bij te zetten...

Ik hoop dat het is gelukt want zie het zelf pas denk ik na het posten

http:// Oesterzwam krijgt gekke familie

https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=35970&share_tid=22586&url=http%3A%2F%2Fwww%2Emoestuinforum%2Enl%2Fviewtopic%2Ephp%3Ft%3D22586&share_type=t

Geplaatst:

O treurig

Hier gaat ook niet alles naar wens: in 2 van de 3 emmers zat (?) groene schimmel

Terwijl ze toch kletsnat zijn en koel-koud staan.

Wel vandaag de eerste zwerm geoogst: 31 gram

Wie het kleine niet eert ...

(Melek: de foto's van je "gekke familie" zijn verdwenen].

Geplaatst:

@Mellie Bedankt voor je reactie en de link, kan de foto's inderdaad ook niet meer zien, net als speets, wel de berichten. Ik weet dat ik eerder foto's had gezien van hetzelfde probleem, maar heb me wild gezocht, maar niet meer gevonden, nu begrijp ik dat ze gewoon weg zijn. Jammer, maar je tip om meer te sproeien ga ik zeker opvolgen.

Had de bak in een doorzichtig kratje gezet met de deksel een kiertje open om een hogere luchtvochtigheid te creëren en heb iedere dag wel gesproeid, maar misschien is het toch te weinig geweest of iets te benauwd voor de oesterzwammen. En wie weet moet ik ook wel het blok ingedroogde koffiedik met de schimmels af en toe een badje geven, lees ik ook regelmatig hier. Ik ga gewoon verder met uitproberen.

Geplaatst:

@Speets: Bedankt voor het doorgeven van dat stukje over die vliegjes. Maar het is volgens mij niet die soort die ook van het mycelium eet. Want dat zie ik niet terug in de bak, en de vliegjes zijn er nog steeds.

In mijn bak met grijze oesterzwam heb ik ook groene schimmel, ik heb weer wat weggeschept en de boel wat natter gemaakt want het was misschien wat droog. In zo'n grote bak gooi je misschien ook al gauw teveel koffiedik, wat dan niet snel genoeg vol groeit met oesterzwammendraden? In de kleine bakjes waarin ik eerst werkte, had ik er bijna nooit last van.

IMG263872961511603380.JPGIMG263962881511603382.JPG

In het kleine bakje met roze oesterzwammenkweek gaat het top! Hij is vol, en ik heb gaten in het deksel gemaakt en sproei nu elke dag wat water.

Gisteren (ja ik heb er ook een vliegje bij op geschoten ) :

IMG263670721511603377.JPG

Vandaag (ander gat dan die van gisteren):

IMG264161301511603383.JPG

Geplaatst:

Hoi Jorieke,

Wat een mooie plaatjes van die roze zwammen, op het eerste plaatje dacht ik "wat is dat nou voor schimmel" maar...

Op de volgende foto zie ik duidelijk dat het al echte stoeltjes zijn. Prachtig.

Hoop ze weer te zien voordat ze opgegeten worden,

Jammer van de groene schimmel. Bij mij heb ik meerdere potten (bijna vol) op de composthoop gegooid, ook groene schimmel.

Nou ja, heb nog 1 potje die is net opgezet.

Succes met kweken.

DSC0764329181511605600.JPG

Groene vingers kun je kweken

Geplaatst:

@cornelese

Misschien even laten badderen idd. Nadat ik het een paar uur had laten zwemmen, deed de doos het ineens geweldig. Ik heb nog nooit zulke grote zwammen gezien!

Geplaatst:

Ik heb topic even vluchtig gelezen, maar waarom kweken jullie op koffiedik met probleem van schimmel,

Als je op stro geen last van schimmel krijgt.

Verder heb ik ooit tip gekregen om geen paddenstoelen in huis te kweken maar buiten ivm sporen, of dit klopt weet ik niet, maar is misschien wat om te vragen bij zo,n firma waar je start portie koopt.

En of topic ik bewaar koffiedik en bananen schillen bij elkaar om later de tuin te bemesten en dat schimmelt

nooit.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik kweek op koffiedik omdat ik dat 'over' heb. En omdat het leuk is als daar nog wat eetbaars op kan groeien Ik heb geen stro over.

Na het kweken van de oesterzwammen gaat de (dan dus 2 maal gebruikte) koffiedik alsnog op de composthoop.

Stomme vraag: wat zou er mis zijn met die sporen in je huis? Niet goed voor je? Hier hangen al van allerlei zaken rond van alle kaasjes en gisten en ga zo maar door, ik denk dat het wel mee valt. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

Geplaatst:

Meer dat op stro kweken probleemloos verliep, zonder enige schimmel problemen,

Als koffiedik niet extra voordeel heeft , ik dacht dat koffiedrap misschien andere smaak opleverde.

Over gezondheid weet ik ook niet veel, is losse opmerking dat ik me dat afvraag.

Geplaatst:

Ik kweek op koffie omdat dat mij handiger lijkt bij binnenshuis kweken. En omdat het gratis is.

Er zijn wel schadelijke schimmels/-sporen, maar volgens mij hoort de oesterzwam daar niet bij.

Wel heb ik een probleem met de hoge luchtvochtigheid in mijn 'kwekerij'. Dat faciliteert ook allerlei andere - mogelijk wél schadelijke - schimmels. Niet alleen kan dat ongezond zijn, maar ook alles in die kamer is blootgesteld aan al dat vocht. Tapijt, meubels, bedden, boeken, gereedschap, apparatuur...

Een kelder heb ik niet en in de kas is het nu te koud.

Dus ik ga de zwamemmertjes in grotere 'ombakken' met deksel zetten, en de ruimte toch maar wat verwarmen.

Anders denk ik dat alles in die kamer tegen het voorjaar verspocht is

Geplaatst:

Ja eigenlijk zou je van die kweekset tempex dozen nodig hebben die houden vocht erin weet ik van chapignonkweek.

Baal stro is bijna ook gratis

Geplaatst:
... op stro geen last van schimmel ...

Heb je zelf ervaring? Volgens mij klopt dat namelijk niet. Dan zou het zwammycelium namelijk ook niet groeien

Die champignonbakken moet je evengoed open zetten en sproeien als ze gaan pinnen, dus dat maakt geen verschil.

Intussen heb ik mijn emmertjes (3,5 liter) in bakken staan (idee van Jorieke) en dat scheelt meteen enorm!

Hoef ik ook niet meer zo vaak te sproeien, met een RV van 90%

2017-11-2820601511886653.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...