Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knolvoet bij kolen


R.Coolen

Aanbevolen berichten

Jarenlang geen koolgewassen in onze tuin gehad (behalve boerenkool) omdat we knolvoet in onze tuin hebben.

 

Een aantal jaren geleden kregen wij de gouden tip van een tuincentrum:

Knolvoet is een schimmel die alleen in het bovenste laagje van je tuin voorkomt.

Hij gaf de tip om pvc buizen te gebruiken.

Wij zaaien in potjes tot de plantjes groot genoeg zijn om uit te planten.

Bij het uitplanten wordt er een pvc buis van ongeveer 12cm lengte en plm 10cm doorsnee in de grond geduwd.

We halen de buis er weer uit en de aarde die erin zit kloppen we eruit.

Dan opnieuw de buis er in en die houden we een paar cm hoger boven de tuin uit zodat de aarde niet in contact komt met de nieuwe potgrond in de buis.

Plant er in en aanvullen met schone potgrond, compost etc..

Sindsdien gaat het perfect.

Heeft ook nog eens voordelen met wieden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jarenlang geen koolgewassen in onze tuin gehad (behalve boerenkool) omdat we knolvoet in onze tuin hebben.

 

Een aantal jaren geleden kregen wij de gouden tip van een tuincentrum:

Knolvoet is een schimmel die alleen in het bovenste laagje van je tuin voorkomt.

Hij gaf de tip om pvc buizen te gebruiken.

Wij zaaien in potjes tot de plantjes groot genoeg zijn om uit te planten.

Bij het uitplanten wordt er een pvc buis van ongeveer 12cm lengte en plm 10cm doorsnee in de grond geduwd.

We halen de buis er weer uit en de aarde die erin zit kloppen we eruit.

Dan opnieuw de buis er in en die houden we een paar cm hoger boven de tuin uit zodat de aarde niet in contact komt met de nieuwe potgrond in de buis.

Plant er in en aanvullen met schone potgrond, compost etc..

Sindsdien gaat het perfect.

Heeft ook nog eens voordelen met wieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante tip Meintje De moeite waard voor andere tuinders met knolvoet om dat ook eens te testen (en hier de bevindingen te plaatsen).

 

Uit interesse nog even nagezocht hoe dat zit met het aantal sporen in de toplaag. De meeste onderzoeken geven aan dat de schimmel ook in diepere lagen te vinden is maar dat het grootste deel van de sporen tussen de 0-5 cm te vinden zijn.

Population density of P. brassicae in soil of severely infested fields of Chinese cabbage decreased as soil depth increased. More than 97% of the total population was found in surface soil (0-5 cm depth), and a few resting spores of the pathogen were also detected in 40 cm-deep soil.
en
Resting spores were present throughout the soil profile, with concentrations of 1.0 x 103 spores gram-1 or more at 45–53 cm below the surface in each soil type. Resting spores are generally produced near the soil surface, so this observation indicates that spores are likely carried down into the soil profile by movement of water. These results, showing that resting spores can be found well below the plow layer, have important implications for developing future clubroot management techniques.

De grond uit de buis halen en en vervangen voor potgrond doet denk ik dus ook al flink wat en geeft de plant een flinke voorsprong. Maar nogmaals, een zeer goede tip en benieuwd naar de resultaten van anderen (zeker in combinatie met het gebruik van kalk in die buizen)! Als je zo weer kolen kunt telen zou dat perfect zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel. Ben er bijna zeker van dat het bij iedereen moet lukken, wij passen deze methode sinds een paar jaar toe en hebben sindsdien geen knolvoet meer ontdekt bij de planten. Je kunt lange lengtes pvc buizen kopen en deze zelf doorzagen. Het is even een aanschaf maar je hoeft maar één keer te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij op het complex doen ze iets dergelijks, maar niet met pvc buizen doorzagen enzo. Misschien nét iets makkelijkers:

 

Je neemt een middenmaat plantenpot van plastic, het liefst de niet echt hardplastic variant want die knipt niet goed. Je knipt daar de bodem uit op zo'n manier dat je alleen de opstaande zijkant over houdt.

Je hebt dan ook zo'n plastic ring. die plaats je duwend in de grond. De diepte die je de nu open pot in de grond duwt ( paar cm ) vervang je de bestaande grond door schone grond.

Een buurman wat verderop ( 87 jaar ) doet dat al tig jaar zo. Een aantal van ons doen dat ook.

 

Zeg ik er wél bij : ik heb m'n 1e jaar op het complex netjes op zijn aanwijzing de kolen zo gepoot, maar ik bleek later geen knolvoet op de tuin te hebben, dus doe dat niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...

Gisteren om bloempotten geweest van 5 en 6 liter (koopje) zou daar volgend jaar de kolen in zetten en door de grote maat mogen al vrij grote planten zijn eer dat ze uit hun pot gegroeid zijn (dus zeker al stevig wortelgestel ). Maar hier en rest van het internet lees ik toch dat deze potten eigenlijk te klein zijn om kolen bovengronds op te kweken . ik vermoed dat door deze ingraven tot iets boven de grond toch een verschil zal maken in de verdamping van het water omdat zon niet aan potranden kunnen en grondtemperatuur lager is dan luchttemperatuur zeker op hete dagen . Wat zouden jullie doen de bedoeling is dat planten in potten blijven staan totdat ze maximum te dicht beginnen staan als potten tegen elkaar staan . Met pot en al uitplanten wortels zullen hun weg wel vinden door de standaard gaatjes of bodem uitsnijden van enkele en van pot wisselen (op kweken in potten zonder boden bovengronds lijkt me niet aangewezen ) . Is vooral bloemkool en broccoli. Wel water blijven geven omdat water er niet bij kan langs de zijkanten door de potten en bladeren vormen een soort paraplu bij regen . (ik heb al knolvoet gehad maar eet zo graag kolen )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Ik heb er op mijn volkstuintje ook last van, dank aan mijn voorgangers .

Ik wil in de toekomst wisselteelt toepassen en het zou 7 jaar duren vooraleer er terug kolen op dat vak komen. Bizar vind ik wel dat het maar op sommige planten is in het kolenvak. De brocolli is 1 van de 4 planten waar de wortels van omhoog komen, de andere hebben een mooie opbrengst en lijken geen last te hebben (of toch niet zichtbaar). Hetzelfde eigenlijk met de koolrabi's 3 van de 10 die er last van hebben, de rest lijkt normaal te groeien. Radijzen hadden er geen last van.

Probleem is wel dat ik al redelijk wat bladeren op mijn composthoop heb gegooid van de kolen. Kan ik de compost gebruiken voor mijn huidig kolenvak, daar komen toch 7 jaren geen kolen te staan?

Denk dat ik wel gewoon ga proberen om volgend jaar de kolen voor te zaaien en dan in het vak ernaast in volle grond te zetten. Als het niet zou lukken, kan ik nog altijd de ingegraven emmers zonder bodem proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Waaslander.

 

Als ik je goed begrijp, vraag je: Bodem er uit of laten zitten?

 

Zal allebei wel kunnen...hoewel alleen de gaten in de bodem van een pot weinig ruimte laten aan wat dikkere wortels om er door te groeien. Gaat het om lekker doorgroeien, dan zou ik de bodem er uit halen, zodat een plant echt kan wortelen en ook dieper naar vocht en voedsel kan zoeken. Voordeel van een pot, en wat kleinere wortels die er door groeien, is dat je het nog kunt verplaatsen zonder de plant te veel te beschadigen. Nu moet ik zeggen dat ik met knolvoet in mijn tuin geen problemen heb...dus ook geen ervaring met knolvoet-voorkoming en teelt van kool in potten.

 

Toch een pleidooi voor een flink aantal bodemloze potten als standaard-uitrusting in je tuin. Zelf gebruik ik oude voedselemmers van grootverbruikers (van jam, mayonaise, saus e.d., die kun je vaak gratis krijgen bij een restaurant of frituur of bakker e.d.) van 8, 10 of 12 liter en snij daar met een stanleymesje de bodem uit. Die gebruik ik meestal omgekeerd en soms ook iets of helemaal ingegraven in gewone stand.

 

Omgekeerd zijn ze ideaal als bescherming van jong uitgeplante gewassen, zoals kolen, bonen, courgettes, augurken e.d. Met een draaiende beweging zet je ze stevig rondom een plant. Ze beschermen wat tegen wind en kou en vogels en, zeker de witte, weerkaatsen ook voldoende licht zodat een plant niet sprieterig groeit. Tegen dat de plant te groot wordt haal ik ze weg. Watergeven bij planten die het niet lekker vinden op natte bladeren te hebben gaat makkelijk rondom de emmer....plant blijft droog en water komt bij de wortels en daarna even los maken rondom.

 

Rechtop gebruik vind ik handig om een gewas dat wat bescherming of een speciale grond of bemesting nodig heeft in te planten en voor in de kas, waar je 's zomers toch veelal dezelfde gewassen teelt en het risico van bodemuitputting of bodemziektes wat groter is daardoor. Je hebt zo mooi een diepte van een 25 a 30 cm. met verse grond steeds en kunt er zelfs een steunstok in plaatsen. Ik zeg maar wat: Je zou zo makkelijk enkele late knolselderij's in een compostrijk bodemmengsel alvast kunnen zetten tussen de zomersla, die je geleidelijk oogst en die een minder voedselrijke grond willen...enfin bedenk zelf maar hoe je het wilt en handig vindt

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had knolvoet niet normaal meer.

Ik heb plastic potten van 12 liter gepakt, en heb daar potgrond in gedaan , plantjes er in , toen gordijn bij Ikea gehaald en er boven gespannen met lichtbuisbogen. Nou mensen zo super de lux….Geen rupsje ….Luisje….Of vliegje…of wat dan ook. Heb al spitskool zo zuiver, en savooie kool geoogst en de rest…bloemkool… spruit… broccoli.. venkel…koolrabi…alles 100%

Ik raad het iedereen aan om het zo te doen /proberen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Ik kreeg van iemand de volgende tip. Doe in een gieter 250 gr soda, heet water er op en dan over het bed waar de kolen inkomen gieten. Soda (natriumcarbonaat) zorgt er voor dat de grond minder zuur wordt en het hete water dood de schimmel. Ik heb het vorig jaar geprobeerd, en had duidelijk minder last van schimmel. Wel eerst het bed laten afkoelen voor je de plantjes poot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Ik ben sinds kort een moestuin begonnen in een volkstuincomplex. Eén verwaarloosd stuk met plastic erover. Veel werk gehad met ontginnen maar een mooi oogstjaar gehad. Grote koolplanten waaronder broccoli en paksoi. Van de week een grote paksoi geoogst zit er een witte knol in de wortels. Ik zal de andere paksoiplanten van het bed nu ook maar oogsten en kijken of er nog meer aangetast zijn. Ik hoop dat het er maar een is dan kan ik het gat breed uitgraven en de grond afvoeren. Wortel maar weer uit de composthoop vissen. Veel kalk strooien.

Vraag is natuurlijk: zat het al in de grond of is het met het plantje van de kweker meegekomen?? Ik zal de kweker maar inlichten.

Nog suggesties hoe nu verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Schwr01,

Als je al grote planten hebt van broccoli en paksoi, moet je het misschien niet al te dramatisch maken. Laat de overige paksoi lekker staan tot je het wilt eten. Idem voor de brocco. Tenzij de planten ineens flauw vallen omdat de wortels geen water en voeding meer opnemen.

Elk jaar heb ik heb op de droge Drentse zandgrond wel koolplanten met knolvoet, maar ook met knolvoet produceren de meeste planten een mooie kool die goed eetbaar is. In 2017 heb ik eens uitgezocht welke planten in een vroeg stadium echt kapot gingen door knolvoet in ruim tien jaar daarvoor: dat was 29% van de witte kool en 20% van de bloemkool. Altijd nog 71% goede witte kolen en 80% goede bloemkolen. Savooie kool tot heden nooit aangetast. De andere koolsoorten zitten daar tussenin. Ik geniet vooral van de koolplanten die het wel goed doen - met of zonder knolvoet.

Als je je paksoi gaat uitgraven, houd er dan rekening mee dat je mogelijk besmette grond betreedt en dat je via je zolen besmette grond verspreidt. Ik loop en graaf zo min mogelijk in mijn koolvak, en hou een wisselteelt aan van 6 jaar. Dat werkt. Dit jaar slechts één knolvoetje - tot nu.

Over knolvoet is al heel veel geschreven op dit forum: zoek vooral eens in het hoofdstuk "Problemen In De Moestuin" op 'knolvoet'.

Verder: sla en andijvie kunnen doorschieten; uien en prei en wortels kunnen worden aangetast door insecten, de knolselderij wil soms niet dik worden. Ik hou er rekening mee dat niet alle gewassen perfect worden en geniet van alles dat het wel goed doet.

Succes Joh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...