Jump to content

Welke soort peer en pruim?

koolrabi

Recommended Posts

Wij hebben ruimte gemaakt voor een kruiden/fruittuin(tje). Mijn vraag is nu welke soort pruim en peer ik het beste kan kiezen. Ons werd aangeraden halfstam. Ik heb niet heel veel ruimte te verdelen over bessen en fruitbomen, zo'n 10 vierkante meter misschien. Ik denk aan een Doyenne peer en een Reine Victoria als pruim, maar dat is op de smaken die ik ken geselecteerd. En heb je meer dan een van dezelfde soort nodig?

Wie heeft wat tips voor me bij mijn keuze? De stand is op het zuiden, een zonnige plek.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Waar zoal op letten, als je fruitbomen gaat kopen?

Kies vanwege de kleine ruimte beter voor laagstam of struikvorm. Een pruim wordt (ook in laagstam) nog aanzienlijk groter dan een peer. Misschien is in jouw situatie, omdat je ook nog kleinfruit wilt zetten, een leivorm gunstiger...?

De keuze van de onderstam waarop geënt is, beïnvloedt ook de groeikracht en grootte.

Let ook op of er in de buurt bestuivers staan, want anders krijg je weinig oogst. Victoria is wel zelfbestuivend, maar beter met een bestuiver. Doyenne heeft een bestuiver nodig om vruchten te krijgen.

Kijk wat verder dan de algemeen bekende rassen. Die zijn vaak ziektegevoeliger. En lang niet altijd het lekkerste ....

Grondsoort en standplaats heeft ook invloed op wat je best plant.

Dit verhaal bij elkaar = Ga eens langs bij en laat je adviseren door een deskundige kweker. Je moet misschien een eindje rijden, maar bent niet duurder uit, koopt gezondere bomen dan in een supermarkt, bouwmarkt of tuincentrum.

Maar vooral het goede advies bij je aankoop is goud waard Neem een schetsje mee van je tuin en waar je ze wilt zetten.

Er is vast wel iemand op dit forum die in jouw regio een goede fruitboomkweker kent...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wel ongeveer hetzelfde wat Weknow zegt hierboven.

Zelf lijkt mij de Doyenne een beproefde goede keuze als je maar 1 peer kan zetten. Inderdaad heel leuk en mooi als leiboompje. Ik zou zeker ( ook de pruim trouwens ) laagstam/struik kiezen vanwege de maat van je stuk. De Doyenne de Comice zo warm mogelijk zetten denk ik.

De pruim : Dan is Victoria een goede allround keuze. Lekkere pruim en eigenlijk altijd een grote oogst. Zó groot wel, dat je elk jaar aan vruchtdunning moet doen. Pruim laat zich wel veel lastiger leiden als je er niet bovenop zit. Gewoon boompje kopen.

De pruim niet mesten of weinig, misschien wel kalken ( even checken of dat bij jou gewenst is, maar pruim heeft er altijd wel baad bij ) De peer juist verwennen met veel mest. Liefst dikke lagen compost / oude mest. De peer ( laagstam / struik ) vrij houden van onderbegroeiing. De pruim kan wel wat laags hebben..

@weknow, Bit, veel dank voor jullie reactie.

Ik ga verder op onderzoek uit.

Ik kreeg het advies van halfstam omdat je dan ook nog wat bessen er onder/naast kwijt kunt. Maar ik moet nog even kijken en meten morgen. Dan is de grond klaar om te beplanten en is de indeling in grote lijnen rond.

Nog een vraagje: heeft het zin 2 van eenzelfde soort te planten, dus twee peren of twee pruimen. Dat zou een betere oogst geven ook bij zelfbestuivers. Klopt dat?

met groene groet,

koolrabi

Ik kreeg het advies van halfstam omdat je dan ook nog wat bessen er onder/naast kwijt kunt.

Juist om die reden adviseren Bit en ik je om geen halfstam (die wordt nog behoorlijk groot en breed), maar een zogenaamde laagstam of struik te kiezen. Dan kun je wel nog iets anders planten op 10 m2. Halfstammen zijn daarvoor echt wat te groot!

heeft het zin 2 van eenzelfde soort te planten, dus twee peren of twee pruimen. Dat zou een betere oogst geven ook bij zelfbestuivers. Klopt dat?

Dat klopt over het algemeen wel. Het is je eigen afweging wat je wilt: meer opbrengst of meer soorten fruit. De Victoria zal niet zo een probleem zijn zonder andere bestuiver. De Doyenne wel! Maar hebben je buren misschien toevallig ook al een peer of pruim staan (op pakweg 10 a 20 meter) die geschikt is als bestuiver.....? Dan hoef je dat probleem niet meer zelf op te lossen

ik heb onlangs een klein boompje ( +- 1,2 m) gekocht met 5 enten de reine claude verte,reine claude d'oullin ,ontario ,opal en de victoria dit kwam van een nederlandse leverancier "fruithof " misschien is dat iets voor je.

Voor de peer zou ik voor de conference gaan een gezonde, altijd lekkere peer en is zelfbestuivend .

Wij hebben twee perenboompjes, Doyenne du Comice en de Conference. De Doyenne is absoluut een betere keus. Bij ons geeft de boom weliswaar iets minder opbrengst dan de Conference, maar de peren zelf zijn mooi groot, lekker sappig en goed houdbaar. We hebben al vaak conference peren kunnen weggooien omdat de binnenkant/het hart al bruin begon te worden. Bij de Doyenne is dat niet het geval.

• 4 weeks later...

Ik ben naar de kwekerij De vrolijke noot in Wapserveen afgereisd om bomen te kopen en advies te krijgen. Het is de laagstam Reine Victoria geworden en twee halfstam perenbomen de Grafico en de president Loutreuil. Nu maar wachten op voorjaar en zomer en kijken wat het wordt. Het staat goed in elk geval.

met groene groet,

koolrabi

Leuk Koolrabi! Over enkele jaren je eigen oogsten!!

Omdat ik beide peren niet ken, heb ik ze even opgezocht. De president Outrieul lijkt me lekker. Gezond groeiend. Vraagt wel dunnen om lekkere peren te krijgen. Over de andere "Grafico" zonder "de"?) kan ik bijna niets vinden...... Ben dus wel benieuwd waarom die er uitsprong? Wat vertelde de kweker er van?

@weknow Ik vroeg naar een zoete en sappige peer omdat ik de peren ook voor vruchtensappen wil gebruiken. Het advies was twee verschillende soorten te nemen en toen kwamen deze twee eruit. Het zouden soorten zijn die goede oogst geven en weinig ziektegevoelig zijn. Ik heb ook gezocht naar meer informatie over Grafico maar vond het ook niet tot nu.

met groene groet,

koolrabi

Wij willen dit najaar een miniboomgaard in onze achtertuin aanleggen. Er is ruimte voor vijf laag- of halfstam bomen (afhankelijk van de onderstam). Ook wij zoeken naar geschikte & bijzondere peren- en pruimensoorten. Wat echt een flinke puzzel is vanwege de benodigde kruisbestuiving! Van de fruitbomen die mijn vader vroeger aanplantte weet ik dat een perensoort nog wel eens tegen kan vallen omdat er geen goede bestuiver in de buurt staat. Vandaar dat ik me afvroeg of dat misschien de reden is dat de kweker je juist deze twee peren heeft aangeraden? Het is maar een idee, want in de kruisbestuivingstabellen van verschillende kwekers komen deze soorten niet voor, en de Vrolijke Noot heeft er zelf geen staan op hun site.

In mijn geval zou kruisbestuiving niet zo'n rol spelen omdat er altijd wel fruibomen in de buurt zouden zijn. Maar de keuze van twee verschillende soorten peren vond ik op zich wel aantrekkelijk, mits beide soorten zoet en sappig zouden zijn en de boom redelijk ziektebestendig. Het geeft wellicht enige spreiding van oogst en risico's.

Maar het fijne moet ik er nog van te weten komen, met name van Grafico. Ik kan het de kweker natuurlijk altijd nog even vragen. Het is een biodynamische fruitkweker en dat leidt denk ik tot een bepaalde selectie van leverbare bomen. Vandaar dat er misschien minder bekende soorten geleverd worden. Ik heb er wel vertrouwen in.

met groene groet,

koolrabi

Leuk!

Nu schijnt inderdaad de tijd te zijn om jonge boompjes uit te planten (die van mij staan er al een week of drie).

Handfruit interesseert me minder, ik ga voornamelijk voor eau de vie (pruimen) en stoofpeertjes. Daarom 2x Mirabelle de Nancy, 1x Victoria; 1x Gieser Wildeman. Alles struikvorm.

Ik ben benieuwd hoe het ieder zal vergaan met zijn in najaar 2014 aangeschafte boompjes!

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)