Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2014-2015

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat kwijnen en blad afsterven (eerder slap hangen dan geel) kan als het koud en guur is. Dat is niet erg, omdat de echte groei pas in maart/april start en de wortels die zich nu gevormd hebben + de winterse omstandigheden zorgen voor goede knolvorming dan.

Maar het kan ook/eerder komen door te nat staan, want daar houdt knoflook helemaal niet van. De wortels verstikken door zuurstofgebrek en de knol gaat rotten/afsterven.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Niet beter als er rondom word gemulched?

Ik heb hier wilde daslook dus plant zelf niks , Dat groeit vanzelf soms wat planten eruit halen en wat meer verspreidt terugplanten dan groeit het wat sneller.

http://gogreenbuddy.com mijn werk naar een groenere gezondere wereld!
Geplaatst:

Daslook is lekker. Maar daar heb je toch maar enkele weken blaadjesoogst van in maart en april (en misschien enkele heel kleine knolletjes).

Knoflook kun je oogsten vanaf juni (of wat onrijpe bolletjes en groen al eerder als je niet kunt wachten) en als je ze goed droogt zeker nog een jaar gebruiken.

Lijkt me eerder een aanvulling dan een vervanging?

Voor te nat is mulchen geen directe oplossing. Veel verteerd organisch materiaal kan wel wat helpen op den duur om zware kleigrond beter doorlaatbaar te maken, als dat het probleem is.

Als ze te nat staan, kun je ze het beste op ruggetjes planten. Nu opgraven met ruim wortel en ze overplanten op een heuveltje zou misschien wel de redding kunnen zijn.

Geplaatst:

Links boven nog net een rijtje knoflook te zien. Ook alle overige knoflook staat er prima bij , is wel laat de grond in gegaan. maja.

alle sprietjes op de voorgrond zijn de kraaltjes , mini, mini , van de kraailook-oogst dit jaar.

2014-12-24-1041301419685331.56

Alle knoflook staat boven. Iets geel blad maakt niks uit. komt in voorjaar wel goed, of jet hebt het te nat staan natuurlijk. Kou deert knoflook niet. te nat wél. Vooral de combinatie van beiden.

Daslook is qua teelt niet te vergelijken met knoflook. staat ook nog lang niet boven natuurlijk.

Geplaatst:

Zag in de bostuin de eerste daslook sprieten toch al verschijnen verleden week. Maar daar was het wel heel mild tot nu toe: een km. of 4 van zee.

Geplaatst:

Hier ook een mooi dekentje van sneeuw. De ruggen zijn niet eens meer zichtbaar nu, maar de knoflookjes staan er wel goed bij. Een of ander no-name ras van de Nettorama (3 bollen in een netje). Alles opgekomen, wel nogal vroeg gezet (20 sept) maar gaat vooralsnog uitstekend!

IMG2014122912324193851091419963522.jpg

• 3 weeks later...
Geplaatst:

En weer een update van mij, alles op 2 na is nu opgekomen.

Solo - bakje van de Lidl = nog niet opgekomen

Verse knoflook uit Nederland - van de Makro = opgekomen

Chinese knoflook - zakje van de Lidl= opgekomen

Knoflook Oosterdel - Leven van het land = opgekomen

Knoflook North # 3 - Leven van het land= opgekomen

Knoflook Valverde - Leven van het land= opgekomen

Knoflook Cherokee - Leven van het land = nog niet opgekomen

Knoflook Siberian - Leven van het land= opgekomen

Knoflook Korean Red - Leven van het land = opgekomen

Knoflook Purple Glazer - Leven van het land = opgekomen

Knoflook Constanza - Leven van het land= opgekomen

Geplaatst:

hmm het ziet er tamelijk sneu uit momenteel, maar hier staan mijn knofjes.

Gekocht op de markt, geplant in oktober. heb er geloof ik 8 gezet en ik tel er nu 5. IMG_20150120_1627581.jpg

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst:

Ik hoop dat de koudere winter van dit jaar zorgt voor minder of geen roest op de knoflook.

Vorig jaar was een roestjaar.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Hier was het wel koud in de tuin hoor. Even gaan kijken met de kleine man, maar die had er na 5 minuten alweer genoeg van, dus de afgewaaide golfplaten van mijn tuinbuur moet ik maar een andere keer opruimen. Lookjes staan er prima bij, zijn al een vinger dik! Wel nat en drassig, ik hoop dat dat geen blijvende schade aanricht...

IMG2015012110325584345401421847215.jpg

Geplaatst:

Het is hier in elk geval al veel kouder geweest dan vorige winter.

Vorige winter zijn er hier maar 3 of 4 nachten met lichte vorst geweest.

Het heeft deze winter al veel gevroren 's nachts.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...