Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2014-2015

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb gisteren al mijn planten geknipt,1/3 deel van het loof er af gehaald, dat zou de bolvorming moeten bevorderen aldus een tuingoeroe bij ons op het complex.

Geplaatst:

1/3 van het loof weggeknipt?? Dat is helemaal niet goed juist! Als er bloemstengels in de knoflook gevormd wordt kun je die wel het beste wegknippen, want die onttrekken te veel energie aan de plant die juist naar de bollen moet gaan, maar het loof heeft de plant juist nodig!

Hieraan lees je ook af of de plant gezond is, en wanneer deze geoogst kan worden, maar vooral: dit heeft de plant echt nodig om in leven te blijven en bollen te vormen die groot genoeg zijn. Ik denk dat de tuinier die je deze tip gaf echt niets weet van het kweken van knoflook.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Jazeker heb ik al eens eerder knoflook geteelt, en de meneer die ons dit vertelde doet het al jaren zo. We gaan het meemaken , er staat nog voldoende loof aan om wel aan fotosynthese te doen.

Geplaatst:

ik ook niet

mi: het blad levert zelfs na het rooien nog wat aan de bol, dus eraan laten maar

(het enige wat ik kan bedenken is dat je uienloof wel eens met de hand strijkt voor het afrijpen, of dat je uienloof knipt zodat het niet op de grond hangt om ziekte op te pakken of in de grond getrokken te worden door wormen )

Geplaatst:

Foto720-VDVVYWAF.jpg

Foto720-363MA77O.jpg

Welke soort dit is weet ik helaas niet. Op het knoflookbed zijn 3 verschillende soorten geplant. Dit zijn de linker. Rechts doet het een stuk beter, ander soort.

Ik heb de knoflook er nu uit gehaald, zonde als het gaat wegrotten in de grond. Er zaten toch een paar mooie bollen bij.

Het was echt bakingsoda, geen gewoon zout-soda.

Geplaatst: (aangepast)

Teveel stikstof kan rot veroorzaken. Dat had ik vorig seizoen bij veel knoflookbollen.

Is dat mogelijk?

aangepast door Gast

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Het ziet er niet zo erg uit als ik verwacht had... Alleen die voorste plantjes ziet er wat slecht uit. Is dat een andere soort als die daarachter?

En het lijkt ook een mooie bol knoflook (Purple Hardneck?). Ik zie geen rot?

Is je grond erg nat en ben je daarom bang voor rotting?

Ook de roest lijkt nog niet zo ver gevorderd... Weet je zeker dat het roest is en dat ze niet gewoon beginnen te vergelen omdat ze tegen oogsttijd aanzitten?

Wil je een close-up foto maken van een plek met roest?

Geplaatst:
Prei wordt wel zo geknipt, van knoflook heb ik dit nog niet eerder ergens gelezen....ben benieuwd!

Ik ook! Deze meneer had dezelfde uitleg over uien , hij vertelde dat hij een paar weken voor de uienoogst het loof afknakte of er een knoop in legde zodat alle groeikracht nog naar de bol ging, bij knoflook als deze begint te vergelen haalde hij 1/3 van het loof er af.

De planten staan bij mij overigens nog zeker 70 cm hoog, er zit nog behoorlijk wat vergelend loof aan, en de eerste bollen zijn al zichtbaar onder de grond. Dit is een franse soort (lautrec, in Frankrijk gekocht) en de bollen komen nu naar boven. Had ik met mijn andere knoflook niet.

Geplaatst:

Er wordt hier wel een knoop gelegd in de knoflook..om de kracht naar de bol te laten gaan. dat gebeurd voordat de stengels droger worden...soms al bij jonge knoflook.

les-tiges-de-l-ail-attachees-dans-les-noeuds-3243350911171433845322.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik weet niet of je het echt rot kan noemen maar stikstof maakt de huid rond de bol zwak zodat die kan scheuren.

Vorig jaar had ik veel bollen die er zo uitzagen:

Ik had toen op aanraden van iemand bemest met bloedmeel...maar dat was dus geen goed idee.

PMp8Ajl.jpg?2

Geplaatst:
Depends how much of a crop you want. Tubers can be heavy feeders. You can start with amended soil, and then once a month supplement with an acidic form of nitrogen and a source of soluble phosphate. If you want to be "organic" I would recommend Fish Emulsion for the Nitrogen and Bone Meal for the phosphate
To produce good crops of tuberous vegetables, you need repeat applications of nitrogen and phosphate.

Controlling soil-borne pests of tuberous vegetables is problematic. Keeping the pH near 6.0 -- particularly in the nitrogen source will discourage them.

Dat is het advies dat ik kreeg.

Voor knoflook is het alleszins geen goede bemesting.

Geplaatst:

Jullie hebben allemaal wel hele mooie veldjes, maargoed ik laat me niet uit het veld slaan met mijn 2 geoogste knoflookjes!

DSC_2843_zpsca9zbalk.jpg

Ik moest ze helaas al oogsten, gezien de kat van de buren met het knoflook gespeeld had en ze plat op de grond lagen en half uitgegraven waren.... Achja, lief poesje heeft tenminste plezier gehad Ze zien er wel goed uit naar mijn idee, maar wel erg klein nog! Had ze liever nog wat langer in de grond gelaten!

Geplaatst:
Dat staat er dus: beendermeel voor het fosfaat.......wat ik al zei.
Klopt, maar er wordt ook stikstofbemesting aangeraden. Visemulsie is een stikstofbemesting, net zoals bloedmeel.

En dat is vreemd want knoflook, en ik denk al de alliums, reageert niet goed op extra stikstof.

Geplaatst:

Dit is mijn knoflook wat vinden jullie hier van de onderste bladeren gaan vergelen.

image72721434003190.jpgimage98141433962240.jpg

Ik weet niet hoelang ze in de grond zitten want deze heeft de oude eigenaar in de tuin gepoot.

Geplaatst:

Robo Ik zal eens aan een bol voelen. Hoelang denk je dat ze er nog in kunnen blijven staan.

Geplaatst:

Mijn knoflook , of een deel, ziet er nu ook ongeveer zo uit. Nog een maand denk ik.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...