Jump to content

Recommended Posts

Posted

Help,

na een geweldige oogst aan aardappelen, hebben wij besloten om ze in te kuilen.

Nu komt het probleem.

De spitsmuis vind ze ook lekker.

De aangevreten aardappelen hebben we gescheiden van de rest.

Dan nu de vraag, kunnen wij de onbeschadigde aardappelen gewoon eten, of moeten we hier ook afscheid van nemen,

met het oog op ziektes of dergelijken??

Graag jullie meningen. gr. Arnoud.

Posted

Bedenk dan wel dat spitsmuizen door kleine openingen kunnen kruipen. Als je gaas gebruikt, dan gaas met een maas die kleiner is dan 5 mm.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Posted

Ik zou alle aardappels gewoon opeten. Ook de aangevreten aardappels.

Met in m'n achterhoofd de uitspraak van een kameraad: "de gaten kun je niet eten, maar met wat tussen de gaten zit is niks mis.".

Wel even bedenken dat de aangevreten aardappels waarschijnlijk slecht bewaren.

Posted

De aangevreten exemplaren zou ik zelf ook niet meer opeten (en al helemaal niet als ik er nog genoeg andere had). In kuilen met gaas rond lijkt me inderdaad de beste optie.

De niet aangevreten exemplaren kan je gewoon opeten hoor, tijdens de groei komen ze in de grond ook allerlei beestjes tegen.

• 2 months later...
Posted

Ik heb het een keer gehad met witlof, niet toen ik ze onder een flinke hoop aarde had begraven maar in een experiment, onder flink wat stro.

Ik had toen eerst een flinke bak gemaakt van planken om de witlof heen, daarover het stro gegooid en daaroverheen een waterdicht stuk afdekzeil.

• 1 month later...
Posted

Zijn inderdaad geen spitsmuizen, maar in 9/10 gevallen veldmuizen! Simpel te verhelpen, wordt door de grote boer ook nog altijd gedaan als je goed kijk in de polder.

1: Regel een dakpan en een handje tarwe.

2: Leg de dakpan aan de rand van je kuil met hieronder je tarwe.

3: Probleem voor 99% opgelost, de muizen zullen nu eerder aan je tarwe gaan knabbelen dan aan je aardappels + je laat ze in leven.

De natuur zijn werk laten doen en een buizerd/ valk paal in je tuin plaatsen, dan zijn de muizen zo weg... Allemaal relatief goedkope oplossingen die goed werken.

Boeren... maar dan in het klein.

Posted

het handje tarwe onder de dakpan is in 99 procent van de gevallen vergiftigde tarwe geweest hoor. dat werd inderdaad veel gedaan, maar is sinds 1 januari verboden geworden.

bovendien eten muizen graag gevarieerd, t is niet omdat ze tarwe gegeten hebben dat ze je aardappels met rust laten, je lokt er alleen nog maar meer muizen mee

• 3 years later...
Posted

Een rare vraag: eten muizen aardappelmeel? Ik vraag dit omdat we een bio-stimulant willen verspreiden op maisvelden in Afrika waarbij het aardappelmeel als "drager" wordt gebruikt. Het zal verpakt worden in papieren suikerzakjes. Echter, als muizen het lekker vinden, wordt de opslag een drama en zal dit iedee geen doorgang kunnen vinden!

Posted

Ik sluit me aan bij RobO

muizen zijn ware kunstenaars in het overleven en een kant en klare voedselpakketje zullen ze zeker weten te vinden.

de truc zal zijn deze zakjes zo op te bergen dat de muizen er niet bij kunnen komen, bijvoorbeeld in :

ibc%20metalen%20voet.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden