Holland Posted November 18, 2014 Share Posted November 18, 2014 Jorieke, verkoop je je eieren via een winkel? (Topic is afgesplitst van dit topic: help-je-kip-de-ophokplicht-door-t15846.html ) Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Onze eieren worden verkocht in het winkeltje van een aardappelboer. We ruilen een doosje van 6 eieren, voor 1 krat (20 kilo) met lelijke/te grote/te kleine aardappels. En dan ongeveer 6 doosjes per week, tegen 6 van die kratten. Die aardappels voeren we dan weer aan onze varkens. En die doosjes met 6 eieren verkoopt hij dan vanuit zijn automaat (waar je geld in gooit zodat er een luikje open gaat) waar je ook zijn (mooie) aardappels kunt kopen. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Jorieke heb je dan een nummer voor je eieren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 @Jane Doe: Een nummer voor mijn eieren? Wat bedoel je precies? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Dacht dat je een nr die op de eieren komt te staan moet hebben bij verkoop, met uitzondering direct verkoop zonder winkel. Maar bij verkoop winkel of markt is dacht ik zo een nr verplicht? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 19, 2014 Share Posted November 19, 2014 Weet ik niets van Jane, ennuh... Ik verkoop ze niet Dat doet de aardappelboer. In zijn winkeltje aan huis. Dus het zit vast helemaal goed Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Maar dat is het nu juist, dan is dacht ik een nr verplicht? De eieren zijn van jullie afkomstig, dus jullie moeten dan een nr? Omdat jullie er van afweten dat ze verkocht worden.Bij eieren rechtstreeks particulier verkopen zonder winkel of markt niet of weggeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Het kan maar zo zijn dat dat verplicht is Jane Doe. Daar is vast wel wat over te vinden online. Wij weten nergens van, en gaan ons er ook niet in verdiepen. Gewoon omdat we het onzin vinden. In ons geval dan... met die 30 tot 36 eitjes per week. Die eitjes zijn die week gelegd, de doosjes hebben een houdbaarheidsdatum, en onze website ( www.veldkippen.nl ) staat er op vermeld. Als we nou 100-en tot 1000-en (of zelfs miljoenen) eieren verkochten, dan is het zeker handig als er een code op staat. Tuurlijk. Alleen al voor je zelf. Als men wil weten waar eieren vandaan komen, dan kopen ze ze maar in de supermarkt. En niet in de schuur van een aardappelboer. Zo simpel is dat. Zijn er hier meer mensen die eieren verkopen? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Ik geef ze alleen maar weg aan familie. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Als ik veel eieren heb verkoop ik ze wel eens..voor 1.50 per 6. De meeste worden weggegeven en de kippen leggen slecht op t moment. Volgend jaar wil ik trouwens wat aktiever eieren verkopen/ruilen is ook leuk. Degene die ik hier weggeef zijn trouwens eigenlijk ook ruileieren..een buurvrouw spaart haar brood voor mij, de anderen zorgen voor de kippen in ruil. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted November 20, 2014 Author Share Posted November 20, 2014 Over het wel of niet verplicht zijn van dat nummer twijfel ik Jane Doe, als het zo makkelijk op kleine schaal traceerbaar is kunnen er wel eens andere regels aan verbonden zijn. Maar ik weet het ook niet zeker. @ Jorieke Mijn opa hield toen die met de boerderij gestopt was nog een stuk of 40 legkippen en daar kwam de bakker elke week de eieren ophalen Dan praat je wel over een 13 jaar terug minimaal. Dat zou ook best nog wel een leuk centje hebben opgeleverd. Daarom was ik ook wel beetje nieuwsgierig op welke schaal jij het deed. Die automaten zijn mooi werk, gekoeld etc. Ik fiets ook wel eens het buitengebied in om bij een bepaalde "hobbyhouder" eieren te kopen. Echter doe ik dat nooit in de zomer want dan weet ik niet hoelang ze aan de weg hebben gestaan zonder koeling. Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Eieren in de koeling?Oké brandende zon is het andere uiterste, maar in de koeling is voor eieren niet nodig. Je weet bij een koeling ook niet hoe lang de eieren daarvoor al in het leghok of elders hebben gelegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Deze automaat is niet gekoeld. De aardappels hoeven ook niet koud te staan, en de eitjes ook niet. Ze worden verkocht voor 1 euro per doosje (van 6). Ik vind het wat weinig, maar hier in de buurt betalen mensen nou eenmaal niet zoveel voor de manier waarop de kip leeft. Tenminste... dat merken we wel. Van 40 kippen heb je flink wat eieren, dat zou inderdaad een mooi centje hebben opgeleverd. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Holland Posted November 20, 2014 Author Share Posted November 20, 2014 Eieren in de koeling?Oké brandende zon is het andere uiterste, maar in de koeling is voor eieren niet nodig. Je weet bij een koeling ook niet hoe lang de eieren daarvoor al in het leghok of elders hebben gelegen. "Koeling", uit de zon etc. dat bedoel ik feitelijk ook In zo een automaat is/kan de temperatuur vaak geregeld worden en dus stabieler zijn. Inderdaad weet je niet hoelang zo'n ei al elders warm heeft gelegen maar dan ga je een beetje uit van vertrouwen in de kippenhouder. @ Jorieke Hier in de buurt wordt niet echt de hoofdprijs betaalt voor eieren inderdaad. Klopt wat je zegt dat mensen niet zoveel extra betalen voor een kip met een "beter leven" omdat ze denk ik dichter bij het landbouw verhaal staan. Plus het feit dat wanneer je het buitengebied in fietst op elke hoek van de straat wel eieren kunt kopen en dat drukt de prijzen ook natuurlijk. 1 euro voor zes eieren vind ik een schappelijke prijs Quote Vriendelijke groeten, Holland Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Waar ik werkte werden ook eieren verkocht in de winkel. Deze hadden ook geen stempel. Volgens mij is het wel de wet dat er een stempel op moet, maar doen ze niet moeilijk als je niet zo veel kippen hebt. Edit: was wel benieuwd hoe het precies zat dus even gegoogeld. In de praktijk gedoogt de NCAE (Nederlandse Controle Autoriteit Eieren) in Nederland verkoop van ongestempelde eieren van uw eigen kippen indien het minder dan 50 kippen betreft en indien u alleen in uw eigen boerderijwinkel de eieren verkoopt.http://www.landregels.nl/themas/voedselveilgheid-gezondheid/altijd-eieren-stempelen/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 Deze automaat is niet gekoeld. De aardappels hoeven ook niet koud te staan, en de eitjes ook niet. Ze worden verkocht voor 1 euro per doosje (van 6). Ik vind het wat weinig, maar hier in de buurt betalen mensen nou eenmaal niet zoveel voor de manier waarop de kip leeft. Tenminste... dat merken we wel. wij kopen af en toe eieren via een collega. 1,50 voor 10 eieren maar dan wel in ruil voor schone lege eierdozen. op die dozen staan dus geen datum en ook geen stempel op de eieren. maar we weten waar ze vandaan komen en dat de eieren daar niet weken liggen voordat ze worden verkocht. dan zijn de stempels ook overbodig vind ik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 BewarenBij foodlog vond ik een stukje over het bewaren van eieren terug (zijn die grijze cellen toch nog ergens nuttig voor ).Samenvatting: - eieren niet wassen- tot verkoop: droog bewaren bij kamertemperatuur- consument: ze mogen in de koelkast, maar vanaf dat moment niet meer buiten de koelkast bewaren. bron: http://www.foodlog.nl/artikel/waarom-wassen-de-amerikanen-hun-eieren/ PrijzenHier bij de kinderboerderij betaal ik ongeveer evenveel als Jorieke e.a. zeggen, afhankelijk van de maat.Bij de supermarkt 1,30 (eigen merk) tot 2,30 (bio) per 10. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted November 20, 2014 Share Posted November 20, 2014 (...) consument: ze mogen in de koelkast, maar vanaf dat moment niet meer buiten de koelkast bewaren. (...) Mag wel, maar beter voor de smaak om ze niet in de koelkast te bewaren (sorry, off topic). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts