Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2015)

Featured Replies

Geplaatst:

Ik snap wel dat je een optimum moet hebben tussen de hoeveelheid licht die daadwerkelijk op de planten valt (je verliest wat door evt schaduw van de wanden) en de warmte die je met de bak vast kunt houden. Die balans moet goed zijn om eerder te kunnen beginnen. Maar nu vraag ik me dan af, diffuus licht valt er natuurlijk altijd goed in. Dat telt toch ook mee? We hebben sowieso niet veel direct zonlicht met alle bewolking en je krijgt ook geen 'extra' zonuren door een bak, maar toch groeien de plantjes prima in dat soort licht. Dus sja, er valt licht op de grond vanaf het moment dat het licht wordt. Aan de ene kant in de bak wel meer dan aan de andere kant.

Daarnaast wil ik natuurlijk graag de bak in de zomer ook gebruiken, ik dacht voor gewassen die het graag wat warmer hebben, maar als hij wat platter is past er nog steeds gemakkelijk wat grondkomkommer in ofzo. Dus ik neig nu naar een rij planken eraf en die hergebruiken voor nog zo'n (lagere) bak.

Geplaatst:

diffuus licht valt er wel goed in maar de intentiseit (sterkte) is veel lager dan direct zonlicht, dus je plantjes krijgen toch aanzienlijk minder en je bakje blijft wat lager in temperatuur. Ik denk dat ze behoorlijk gaan rekken.

hier in de tuin: sloothaaksteel van 4 meter gekocht, naar de tuin gefietst en niemand geraakt onderweg

Geplaatst:

Niemand aan de haak geslagen onderweg?

Geplaatst:

Ik heb gisteren vooral foto's gemaakt. En natuurlijk het onvermijdelijke knuffelen met de zwerfkat. En heerlijk in het zonnetje gezeten met een deken om me heen (was haast niet nodig, maar wel lekker). Verder de sneeuw van de grote gaastunnel gehaald (in de zomer is het gaas tegen de koolvlieg etc, in de winter tegen vraat van de konijnen) en hertshoornweegbree geoogst. Mogelijk vandaag weer van het zonnetje genieten.

Geplaatst:
Niemand aan de haak geslagen onderweg?

neu, was in 1972 al gelukt...zit nog steeds aan de haak

in de tuin ff wat opruimen, wsnlk ook wel weer een muis uit de kas

Geplaatst:

Kas gefreest, constructie voor de frambozen gemaakt (en die tevens geplant) en een afscheiding dmv een lage beukenhaag gemaakt.

Geplaatst:

Dennis wat veel zaadgoed, gaat mooi fleurig worden.

Geplaatst:

bessenstruiken gesnoeid

Geplaatst:

Buiten niets gedaan...'t was ijskoud met een gure wind en motregen

Lekker binnen Pelargoniums gezaaid voor op het terras.

Geplaatst:

Paar kruiwagens verse houtsnippers opgehaald van de afleverplaats. Zwarte bessen bijgesnoeid. En zitten nadenken of ik zelf een poging waag een grote kweekbak te maken (heb 10 grote één-ruiters in middelmatige staat afkomstig van de oorspronkelijke bak) of dat ik ga uitkijken naar iemand met twee rechterhanden.

Geplaatst:

Ik wou de konijnen afrastering weghalen en deze ontdoen van de bevroren oost-indische kers. Maar kreeg het niet los, zat steevast gevroren. Toch proberen om dat nog deze week te doen, anders kan de tuin buurman mijn stukje niet omvrezen natuurlijk.

Geplaatst:

Begonnen met onkruid wieden in de borders, met de grote opkuis van plantenresten wacht ik nog even tot er weer wat meer leven in de plantjes is. Bij de Helleborussen was ik vergeten het oude blad weg te knippen, dus ook maar snel even gedaan. Verder nog een paar planten verplant en de klimrozen ook hun snoeibeurt gegeven.

Geplaatst:

Haklselen, hakselen en nog eens hakselen. Ik denk dat nu zowat elke populier en knotwilg er door is, het resultaat is een leuk wandelpad.

Geplaatst:

zaaien maar weer: prei, salie

oppotten: appelwortel

Geplaatst:

Vanmiddag de aalbessen gesnoeid en een kruisbes geplant + gesnoeid (deze had ik enkele weken geleden van een andere plek in de tuin weggehaald).

Verder het eerste zaaisel van dit jaar gedaan; radijs in de koude bak! Ben benieuwd of dat wat gaat worden

Ik ben van plan deze week wat bloemkool te zaaien in een klein binnenkasje op zolder. Ik zet dat onder een dakraam en daar is het niet al te warm (10-15 °C)

Geplaatst:

Ik ben vandaag begonnen aan de bouw van mijn moestuinbak. De bodem ligt. Nu nog wat afwateringsgaten en lijnzaadolie en dan de rest erop zetten.

Geplaatst:

Ik heb nieuwe palen in de grond gezet voor het rooster van de doperwten..

En palen voor het geraamte van de courgettes. Deze bind ik altijd omhoog aan een stevig touw. Op die manier passen er meer planten op een stuk grond en de courgettes blijven schoon.

En met oud blad een pad aangelegt.

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

Geplaatst:

Vandaag ga ik de rugjes knoflook herstellen.

Als de zon gaat schijnen, anders blijf ik binnen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Border gemaakt voor mn bramen en deze samen met mn frambozen border gevuld met houtsnippers.

Geplaatst:

escolette geplant, beetje muur gewied, spuitzwavel voor tegen de schimmels op de stammetjes en takjes van het fruit

blauwe bes gekocht & geplant, kattedrol naar de rechtmatige eigenaar teruggestuurd

Geplaatst:

Ik ben vandaag bezig geweest met de grote bult coniferen takken op te ruimen. En een begin gemaakt met het rondom los scheppen van een aantal afgezaagde coniferen kluiten. Wat een rot werk is dit zeg. Ik wil namelijk alle kluiten eruit hebben voordat er een nieuwe hek schutting komt te staan.Morgen de rest maar.

Geplaatst:

20150210175132-141561423679959.jpg

beetje houtsnippers naar tuin gebracht

"Natura non nisi parendo vincitur "

Geplaatst:

Graskanten afgestoken en molshopen opgeruimd. Lijkt wel erger te zijn dan andere jaren hier.

Geplaatst:

Dat is al een mooie mulchlaag daar komt zeker geen onkruid doorheen zo

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.