Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardperen: hoe winderigheid voorkomen?

bio-fee

Aanbevolen berichten

Ik heb nu 2 keer gegeten van mijn aardperen en beide keren had ik enorme last van winderigheid. Zodanig dat ik er 's nachts wakker van werd! Niet leuk.

Na wat gegoogle ontdekte ik dat er kruiden/specerijen zijn die je kunt toevoegen om de winderigheid te verminderen. De tweede keer had ik er flink wat kurkuma bijgedaan, maar dat maakte niks uit. Nog steeds winkracht 10.

Weet iemand iets wat wél echt helpt tegen die winderigheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hetzelfde probleem en maak dus ook niets (meer) met mijn enorme hoeveelheid aardperen.

Ik heb er ook op gezocht.

Verwarmende zaden erbij zou goed helpen (zaden van venkel, komijn, karwij, anijs) eerlijk gezegd: zolang ik nog andere zaken te eten heb is de zin om het uit te proberen laag. Ik zou ik ieder geval de aardperen niet klaarmaken met ui, knoflook of peulvruchten..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dat klinkt niet erg bemoedigend Appelvrouw...

Het gekke is dat ik deze aardperen vorig jaar in de biowinkel gekocht heb en ik er toen een deel van opgegeten heb, zonder problemen. De rest heb ik in de grond gestopt en daar nu dus 2 x van gegeten. En toen dus wél superwinderig! Echt balen want ik vind ze op zich heel lekker.

Venkel, komijn, karwij, anijs, dat zijn voornamelijk zaden die ik niet in huis heb en waarvan ik ook zo 1-2-3 niet weet hoe ik daar dan een lekker recept mee kan maken...

Dus als iemand nog een beproefd anti-winderigheid recept heeft, dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Frans stuk tekst gevonden en dat vertaald met Bing. Redelijk leesbaar. Eer staan duidelijke tips in. Kun je Frans lezen dan is dit de link http://amaparis19.over-blog.com/article-26282239.html

Overigens heeft Bing het woord topinambour vertaald met Artisjok..

Afgezien van zijn zeldzaamheid in de markten, sommige mensen vermijden het eten van deze "truffels Canada" (zijn oorsprong) om niet te storen de mensen om hen heen. Spijsvertering veroorzaakt genereus en geurige scheten.

Degenen die, zoals ik, houden van hun subtiele smaak van artisjok en finesse van hun vlees worden gerustgesteld. Er zijn trucs om te verminderen of te elimineren deze ongewenste winderigheid.

Geen gasvorming met aardappelen in het kookwater

Eerste onfeilbare truc: eet het rauw artisjok. Het zal geen wind te genereren. En het is uitstekend geraspt als salade, gekruid met notenolie en ciderazijn.

Maar als je liever gekookt eet, er zijn meer en minder effectieve manieren om de productie van scheten te neutraliseren. Een van de veiligste is deze wortels koken wat aardappels. Aardpeer is rijk aan inuline, een nauwe koolhydraat zetmeel. Echter, sommige mensen hebben moeite met het absorberen van enzymen. Aardappel die het heeft, wordt dit enzym ontbreekt in aardpeer is welkom in het kookwater.

Sommigen geven de voorkeur aan zuiveringszout te introduceren in het water (1/2 theelepel per 2 liter). Anderen voeg aan de artisjokken salie toe.

Een ding is zeker, NOOIT herverwarm de aardpeer, want het wordt nog onverteerbaar en wind.

Gekookt, ik hou van salade met sjalot en peterselie, of warm met de sappen van een vogel in de oven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je laat die aardperen toch niet staan omdat er wat valse lucht ontsnapt hier en daar? Je eet toch uien, bonen, prei, kool, ga maar door. Zo erg is een windje laten nou ook weer niet. Je kunt het achterwege laten als je visite verwacht (of het hen ook geven, krijg je taferelen als in la soupe aux choux van Louis de Funès). lachen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mee met Huub, al heb ik zelf totaal geen last van enige windkracht na het eten van aardperen.

( nee geef mij maar drop of tofu )

Zolang je geen pijn hebt of uh, diarree, dan maken die winden toch niet uit? Ja ik snap dat het fijn zou zijn een oplossing te krijgen maar als je die niet krijgt, laat je toch niet je aardpeertjes staan? zo jammer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ik ook van plan ben deze te zetten op mijn volkstuintje, had ik hierover al informatie opgezocht (maar nog geen praktijkervaring).

In aardperen zit inuline die zorgt voor deze winderigheid. Naarmate je het meer eet, zou je lichaam beter tegen de inuline kunnen. De nevenverschijnselen zouden dan ook afnemen of zelfs verdwijnen.

Een andere zeer bruikbare tip is pas te oogsten in de (vroege) lente, de stof inuline vermindert namelijk over de winter en er komt fructose in de plaats. In de vroege lente zouden de aardperen dan ook veel zoeter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inuline zou goed zijn om de calcium opname van het lichaam te verhogen en zou ook zorgen voor een betere spijsvertering. Al heb ik die studie zelf niet gelezen (A combination of prebiotic short- and long-chain inulin-type fructans door Abram S in 2005)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die spijsvertering heb ik dus mijn vraagjes. Als je er geen last van hebt zoals ik en enkele andere kan je er eigenlijk geen voorstelling van maken..het plezier van het eten van de aardpeer is er dan echt af. Ik ga van de week eens proberen in een soepje met wat aardappelen erin..heel voorzichtig een minikommetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik had het ook niet over een paar ruftjes hier en daar, maar over hele tornado's, een opgezwollen buik en niet kunnen slapen daardoor!

Van uien, kolen e.d. heb ik helemaal geen last maar dit...! Poeh hé! Gelukkig heeft manlief er doorheen geslapen.

Dat verhaal waarom inuline goed zou zijn voor de spijsverting ontgaat mij ook geheel, als dít het effect ervan is...

Oogsten in de lente klinkt wel als de makkelijkste oplossing! Ik heb vrijwel alles nog in de grond zitten dus dat komt dan goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gelukkig ook geen last van tornado's, of zelfs maar een zuchtje wind

Vorige week voor het eerst aardperen gemaakt, ik had een lekker recept voor een soepje. Als extra wat uitgebakken bacon in de soepkom wat naar mijn smaak echt wel wat extra's toevoegt.

Binnenkort maak ik het voor iemand die geen vlees eet. Wat zou ik er dan als extra's bij kunnen doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 6 years later...
  • 2 maanden later ...
On 1/15/2015 at 9:43 AM, simonvb said:

Een andere zeer bruikbare tip is pas te oogsten in de (vroege) lente, de stof inuline vermindert namelijk over de winter en er komt fructose in de plaats. In de vroege lente zouden de aardperen dan ook veel zoeter zijn.

Je kunt dit ook bereiken door ze in de vriezer te doen. Zelfde effect als met kolen/spruitjes.

enniehoe, ieder lijf is anders en bij mij werkt het niet. Dus ik eet ze niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2015 om 09:43, simonvb zei:

inuline vermindert namelijk over de winter en er komt fructose in de plaats.

Ook fructose kan bij gevoelige mensen deze klachten geven. En ook andere suikers als raffinose, stachyose, en verbascose in bonen, lactose in melk(producten), zoetstoffen als xylitol en sorbitol, enz. enz. enz.

Heel vervelend, pijnlijk en slaapverstorend. En voordat je erachter bent wat jij nou precies moet vermijden...

Voor wie iets herkent: lees eens wat over FODMAP's.

Het kost een hoop energie om het uit te zoeken, en kant-en-klare voedingsmiddelen zitten er vaak vól mee.

Let alleen al eens op melkpoeder, dat barst van de lactose en zit bijna overal in. Maar ik slaap nu stúkken beter 😴

En ja: vermijden helpt het beste.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet ze graag en veel ook. In de soep vooral, heerlijk! De eerste keer eten in het seizoen is het inderdaad wel oorlogsgebied en dat al binnen een paar uur. Mijn partner heeft daar beduidend minder last van. De keren daarna is de winderigheid een stuk minder tot niet meer aanwezig. Heel veel groentensoorten kunnen tot winderigheid leiden, denk alleen al aan bonen en uien. Ik vind aardperen veel te lekker, dus om het daarom te laten staan, nee. Wel zorg ik de eerste paar keer dat ik niet hoef te werken de dag erna en ook geen visite krijg of andere activiteiten met mensen moet doen. Maar ik heb makkelijk praten, buikkrampen krijg ik er niet van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...