Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mango planten


Dries

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

ik ben nieuw op dit forum!

 

Ik heb vorig jaar mijn passie voor moestuinieren ontdekt die ik heb overgekregen van mijn vader. Vorig jaar teelde ik ook al wat tropische gewassen, zoals kiwibes, watermeloen, meloen, cucamelons,...

 

Maar dit jaar zou ik graag nog wat specialere dingen willen zaaien, opkweken en uitplanten. Te beginnen met mangozaad die je gewoon uit de vrucht haalt zoals dit filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=K2LXu0DM3Uc)

 

Iemand die hier ervaring mee heeft? Tips? Afrading?

 

Groene groet, Dries

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb avocado en mango gezaaid in het verleden. Ik heb nu denk ik 20-30 avocadoplanten van 1-3 jaar oud.

Mangoplantjes 2 stuks, vrij klein nog, staan in de kas. Ze staan er zielig bij, ik vrees voor hun leven haha.

 

Avocado kan wel wat vorst hebben. In de kas stond de meter per ongeluk op -8 vandeweek (analoge meter), snachts. De gasfles

voor het kacheltje was leeg. Ze hebben wat schade aan de toppen, blad hangt een beetje. Behalve 1 stoere plant,

die staat er bij alsof het zomer is. Die moeten we houden! En ik heb er ook 2 uit USA laten komen met de post, en

die zouden nog meer vorst moeten kunnen hebben. In het voorjaar ga ik die 2 soorten vermeerderen, en testen of ze het het

redden op een goed uitgekozen plek in de tuin. (zuid/zuidwest, beschut, niet te nat)

 

Ik ga zondag naar Gran Canaria, en zoek maar op www.canarius.com en dan mango. Helaas is dat bedrijf op een ander eiland,

maar als het lukt, koop ik een mango plant met gomera onderstam, en gaat die in het vliegtuig als handbagage. Hier thuis in

de kas, wie niet waagt, die niet wint!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook avocado. Ik heb de pit gewoon uit een lekkere avocado overgehouden en in een hyacintglas met water laten kiemen. Dit duurde wel 7 hele maanden! Maar uiteindelijk lukte het en het is nu al een hele plant. Leuk om eens te proberen, maar het duurt me toch echt te lang om dit nog eens te doen, dus ik hoop dat mijn avocadoplant lekker lang mee gaat. Geen ervaringen met mango.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enkele jaren geleden een mangopit gekiemd, er kwam een klein plantje uit wat bijna een heel seizoen in de vensterbank heeft gestaan.

 

Opeens viel bijna al het blad eraf en dacht ik dat het gedaan was. Plantje trok toch weer een beetje bij maar ging later toch dood.

 

Was wel leuk om te doen maar voor mij toch teveel moeite om nog eens te proberen.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Dries

 

Ikzelf wil dit jaar ook speciale planten kweken. Ik weet niet of je hem kent maar Wim Lybaert van de moestuin volgens Wim vertelde mij dat avocado's zeker goed gaan in België.

 

Hij komt deze zomer in mijn tuin koken nadat ik een wedstrijd van 'mijn oogst' heb gewonnen. Dan zal ik ook wat vragen kunnen stellen. Raad je mij nog speciale planten aan?

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op internet nog nooit iemand gevonden in NL of BE, die een avocadoboom buiten heeft staan, het hele jaar, en het overleeft. (behalve afgelopen winter, die telt niet) Deze winter zou misschien ook nog een overlevende kunnen geven, buiten de kas. Dus dat avocado's ''goed'' gaan

in Belgie, is misschien wat optimistisch

 

Groetjes

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Inmiddels heb ik ervaring opgedaan met mango Afgelopen weekend kocht ik een grote en pulkte er met enige moeite het grote zaad uit, en nu na 5 dagen: het kiemt!!

Mango-zaad32661423763091.jpg

 

Ik heb het zaad in vochtig keukenpapier gewikkeld, in een ziplock zakje gedaan en bovenop de radiator gelegd.

 

Overigens heb ik dit laatst ook gedaan met de nieuwe lading avocadopitten, en deze lijken ook echt supersnel al te kiemen!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben weer terug uit Gran Canaria, en ik heb een mango plant mee kunnen nemen in het vliegtuig als handbagage!

Ongelooflijk dat het gelukt is, maar wel heel leuk. 1.20 meter ongeveer. Onderstam gomera-1, en daarboven ''Keitt'' dwergvorm.

 

We zullen zien, of het de winters in de kas kan overleven. Wel met verwarming indien echt vrieskou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik ben op dezelfde manier begonnen. Pit in een natte keukendoek en dan in een plastieken zak op de chauffauge. Daarna geplant en enkele weken later is dit mijn mangoplant.

 

Ik vind het zelf een hele mooie plant met prachtige bladeren, leuk om eens te proberen!

 

image84961427212662.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu heeft mijn Bazin toch wel een mango meegebracht uit de winkel zeker.

Proberen om die te laten ontkiemen zie, ben curieus.

En zelfs al moet ik er de serre voor verwarmen, ik zou het nog doen ook, heb toch zo een kacheltje staan.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...
Op 12-2-2015 om 21:48, DennisUtrecht zei:

Ik ben weer terug uit Gran Canaria, en ik heb een mango plant mee kunnen nemen in het vliegtuig als handbagage!

Ongelooflijk dat het gelukt is, maar wel heel leuk. 1.20 meter ongeveer. Onderstam gomera-1, en daarboven ''Keitt'' dwergvorm.

 

We zullen zien, of het de winters in de kas kan overleven. Wel met verwarming indien echt vrieskou.

Hey Dennis. We zijn intussen 6 jaar verder. Hoe doet je boompje het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...