Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Broccoli heeft geen wortels meer?


bio-fee

Aanbevolen berichten

Enkele van mijn broccoliplanten hingen er wat slapjes bij, evenals de Hungry Gap kool alweer even geleden.

Ze blijken dan zó uit de grond te trekken te zijn; het hele wortelstelsel is gewoon verdwenen! Ik kan niet goed ontdekken of het nou weggerot of aangevreten is.

 

Is dit een bekend probleem? Wat zou het kunnen zijn? De planten zagen er bovengronds op zich wel normaal uit (behalve dan wat slapjes door watergebrek).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn planten die vorig seizoen gezaaid zijn; nu dus aardig forse planten die eigenlijk binnenkort bloemknoppen (de broccoli) hadden moeten produceren. Het is een paarse broccoli.

 

Ze staan gewoon in de volle grond. Redelijk droog: zandgrond (met daarop een dikke laag compost).

 

Aan knolvoet had ik eigenlijk niet gedacht want het stuk waar deze omvallende planten staan, is pas sinds vorig jaar moestuin; daarvoor was het nog weiland... Kan het dan toch...?

 

Hmmm dan moet ik misschien een plant die er nog wel goed uitziet, uitgraven om te zien of de wortels verdikt zijn...? Want degenen die ik eruit gehaald heb, hadden dus gewoon echt geen wortels meer en ik begrijp dat dat het laatste stadium van knolvoet is...?

 

Overigens heeft de boerenkool die erbij in de buurt staat, nergens last van. Is die minder gevoelig voor knolvoet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Piggy dan sta je ook wel even raar te kijken zeg!!!

Weet je ook welk dier hiervoor gezorgd heeft?

 

Bij mij gaat het overigens om grote, volwassen planten.

En woelmuizen vreten voor zover ik weet, geen wortels.

Mollen graven wel gangen maar vreten ook geen wortels.

 

Kun je op de één of andere manier testen of met zekerheid zien of het knolvoet is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan knolvoet had ik eigenlijk niet gedacht want het stuk waar deze omvallende planten staan, is pas sinds vorig jaar moestuin; daarvoor was het nog weiland... Kan het dan toch...? Hmmm dan moet ik misschien een plant die er nog wel goed uitziet, uitgraven om te zien of de wortels verdikt zijn...?
Ja kan (indien er in het weiland planten van dezelfde familie stonden). Maar ik denk niet dat het knolvoet is.

 

Woelmuizen is een optie en heel misschien koolvlieg maar dat zou dan eind vorig seizoen geweest moeten zijn (nu geen vliegen/larven in deze periode).

 

Indien er nog planten uitvallen, maak toch nog even een foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het LIJKT mij niet dat het te vochtig is, van de andere kant: in het andere stuk moestuin dat ik al 3 jaar in gebruik heb, staan de broccoliplanten vooralsnog netjes rechtop. Dit nieuwe stuk was voorheen weiland, met een enigszins verdichte bodem. En ik heb dat niet gespit, maar dmv karton en compost geschikt gemaakt om in te telen. Ik kon wel aan de aardperen zien, dat die hier minder diep konden wortelen (in deze tuin waren de planten minder hoog geworden dan in de 'oude' tuin.

 

Het kan zijn dat het daar wel wat vochtiger is dan in m'n 'oude' moestuin. Maar niet echt supernat ofzo, er staan NOOIT plassen...

 

Kun je aan de plant het verschil tussen wortelrot door nattigheid en knolvoet zien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik het goed dat alle gestorven planten op het stuk tuin staan wat eerst wei was? Gewoon even hardop nadenken: kan er niet iets in de bodem zitten wat de verandering heeft veroorzaakt? Ik noem maar wat! Hier stopten de boeren ook allerlei in de grond. Kom nog steeds bestek, potjes en zelfs een radio tegen...

 

Overigens las ik dat phytium niet per se bij te nat de kop opsteekt, juist ook bij veranderingen:

 

De kans op aantasting van Pythium tijdens de teelt is het grootst na een periode van extreem zware plantbelasting, na een periode van extreem donker of heet weer en bij extreme schommelingen in temperatuur, vochtgehalte en EC in het teeltsubstraat. Ook gedurende de teelt dient ziektevrij water te worden gebruikt.
(van http://databank.groenkennisnet.nl/pythium_wortelrot_komkommer.htm)

 

Misschien toch die kant op denken?

Home is where the harvest is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de overleden planten staan op een stuk moestuin dat afgelopen jaar in gebruik is genomen; voorheen was dat weiland. Ik heb het niet gespit dus ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik ben tot nu toe nog nergens op het terrein vreemde dingen in de grond tegengekomen. Ik zou ook niet zo goed kunnen bedenken wat dan een dergelijke wortel-verdwijning zou kunnen veroorzaken.

 

Een te sterke wisseling van temperaturen etc zou ik ook gek vinden als oorzaak; dan zou ik denk dat de planten in de andere tuin ook aangetast zouden moeten zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schreef dat je tuin vorig jaar grasland was. Dan denk ik aan emelten of engerlingen. Emelten zijn larven van langpootmuggen en vreten aan de wortels van gras, kool- en graansoorten. Engerlingen zijn larven van de meikever, ze eten vooral plantenwortels.

Ik heb eens ergens gelezen, dat het risico op deze larven groot is wanneer een tuin voorheen een grasland is geweest.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, nu in de winter is misschien wel raar. Alhoewel winter ... Het is wel vroeg maar aan de andere kant schat ik in dat deze wel de veroorzakers van jouw probleem zijn omdat ze veel in graslanden voorkomen.

In grasland kunnen honderd emelten op een vierkante meter leven, zonder dat dit problemen stelt. Als dat grasland plotseling vervangen wordt door een groentetuin, storten deze larven zich op het groen in de nieuwe tuin. De meest getroffen planten zijn: sla, kool, aardappel, aardbei, kervel, peterselie. Schade is te verwachten in de lente en minder in de nazomer.

Er zal vast wel één of ander gif zijn maar dat wil je waarschijnlijk niet. Ik las iets over bestrijding met aaltjes maar dat lijkt me ook wel weer een gedoe. Ik denk dat je ze vanzelf wel kwijt raakt. Dit jaar, het eerste jaar na ontginning van het grasland, zal je er veel last van hebben maar volgend jaar zal het al een stuk minder zijn. Natuurlijke vijanden zijn spreeuwen, roeken, egels, mollen, muizen. Maar die laatste twee heb je liever ook niet in de tuin. Een manier om ze te vangen kan zijn een uitgeholde aardappel met een stokje als handvat onder de grond stoppen en deze af en toe nakijken. De larven zijn niet echt beweeglijk, dus wellicht kun je voor het planten de grond nog even goed doorzoeken met de hand.

 

Hier op het forum is er ook iets over geschreven: engerlingen-t5081.html

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die engerds wreten hier heel het gazon letterlijk kapot, gras zonder wortels is maar niks en je die eten dus ook wortels van groenten die op een (voorheen) grasland staan. Maar komen die nu al boven? Bij vriesweer zitten die normaal een cm of 10 diep, maar het is absoluut een mogelijkheid, als het een beperkte oppervlakte is kan je aan de slag met emmers water waar je knoflookgier van maakt. Dat lusten die snoodaards niets waardoor ze van de wortels blijven. Voor een gazon is daar geen beginnen aan maar op een beperkt stukje groentetuin kan dat mogelijk een makkelijke en bio oplossing bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dit hele verhaal samen gok ik ook op engerlingen of emelten. Al die andere vallen als onwaarschijnlijk af. Bij woelmuizen/woelratten/spitsmuizen (lijken allemaal op elkaar en worden voortdurend ook door elkaar gehaald, zou je zeker gangen in de buurt moeten vinden).....

 

En nu de oplossing. Spuiten met gif lijkt me geen optie, zeker niet als je Bio-fee heet.

Ik denk dat ze op de duur vanzelf minder worden, horen echt thuis in een gras biotoop. En een laag karton met compost is niet iets waar ze echt in blijven. Kun je een weekje kippen inhuren? Ook merels, spreeuwen en lijsters zijn er gek op, zeker in het broedseizoen. Wat ik even niet weet is of engerlingen een voorkeur hebben voor bepaalde plantenwortels en andere juist niet..... dan kun je denken aan bepaalde vangplanten tussen andere of vooral iets waar ze toch niet zo gek op zijn. Ook kan het uitmaken om planten ergens anders al flink op te kweken en te zorgen dat al ver ontwikkeld zijn en hard gaan groeien als je ze uitplant...vanaf mei gaat het meeste trouwens toch als een speer groeien, dat kunnen die engerlingen nooit bij alle planten bijhouden....

Speciale nematoden (een soort aaltjes) inzetten is zeker wel een optie en kan gewoon buiten. Maar is ook wel vrij duur. Toevallig afgelopen zaterdag een bijscholing gevolgd over het inzetten van natuurlijke vijanden in de natuurlijke moestuin. Heeft echt wel veel mogelijkheden. Ik geef je even de link naar een website met een behoorlijke keuze hierin. Maar let op: Engerlingen en emelten zijn niet hetzelfde en vragen een andere bestrijder.....dus probeer de wortelvreter goed te identificeren als je daarmee gaat werken.

http://biocontrole.nl/webwinkel.html

 

Ik vind het wel heel leerzaam om te weten hoe dit verder loopt!

Veel succes!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik even niet weet is of engerlingen een voorkeur hebben voor bepaalde plantenwortels en andere juist niet..... dan kun je denken aan bepaalde vangplanten tussen andere of vooral iets waar ze toch niet zo gek op zijn.

 

Ik las ergens dat sla een lokplant is maar ja, nu sla ......?

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allemaal voor het meedenken!

Ik ben momenteel erg ziek dus de tuin schiet er een beetje bij in. Ik zag in het voorbijgaan wel al nog een broccoliplant erg slap hangen...

Maar de boerenkool die er niet zo ver vandaan staat, doet het nog goed en ook de hungry gap kool.

 

Ik ben bang dat ik niet de puf ga hebben om wat dan ook waar dan ook mee te bestrijden (en nee idd zeker niet met gif ), maar ik wil nog wel uitzoeken wat hier nu aan de hand is en waar mogelijk, zal ik nog foto's maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik haak hier even op in, omdat ik niet echt een beter topic of antwoord kan vinden voor mijn probleem.

 

Een tijd terug (4 weken? Zoiets...) heb ik 5 bloemkoolplantjes uitgeplant. En sinds 1,5 week, gaat er om de beurt een plantje slap hangen. Eerst helemaal aan het begin van de rij, daarna helemaal aan het einde, en nu die daar tussenin. Er staan er nu nog 2 die er nog wel fris bij staan, al begint 1 van die 2 al wel een beetje te hangen volgens mij.

 

Ik heb ze meteen voorzien van koolkraag, want dat is hier echt wel nodig. En ik zie helemaal geen beestjes in de wortel. Ook is de wortel niet zo aangevreten en nat en rot zoals ik wel gewend ben bij een koolvlieg aantasting.

De wortels van deze plantjes zijn heel hard geworden. Breekbaar als een (zeer stevig) houten takje.

 

IMG858983861432208306.JPG

 

Wortel doorgebroken, voor kiekje van de binnenkant:

IMG859045211432208318.JPG

 

Ze staan misschien in te rijke grond, want ik heb een laag (1 jaar oude) paardenmest vermengd met oude compost, en dat bovenop onze zandgrond+onkruid gegooid. (verhoogde bakken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...