Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2015

Featured Replies

Geplaatst:

Knallend onweer hier, het sloeg om ons heen vaak in. Stoppen knalden er uit, beeldschermen kapot, internet kabels doorgebrand (brandlucht toen we uit bed sprongen door de knallen.) Kookplaat is stuk, plafondventilator ook. Het was vooral doodeng, we zaten met zaklampen in onze kleding beneden op de bank met 2 hijgende honden. Bah. 1,5 uur later werd het rustig. Nu even mail checken op de wifi van de jumbo. Maar met de dieren is alles goed gegaan.

Geplaatst:

jee J, sterkte met het redderen maar

Geplaatst:

Zondagochtend 06:30u: een enorme klap. Grote boom voor mijn huis getroffen, in tweeën gesplitst.

(Mijn UPS gaf ook een bericht dat de stroom er –heel even- af was, gelukkig geen kapotte apparaten)

’S ochtends een paar (moestuin)bedden blank, ca 40 mm gevallen. En het waterniveau in de kreek bij mij achter is zeker 20 cm hoger.

Ook de snelweg A4 onder het aquaduct bij Steenbergen (mijn verbinding met de bewoonde wereld, de randstad dus) stond onder water.

En nu staat het alweer te gieten. 13 mm, een paar bedjes staan weer blank, volgens buienradar duurt het nog tot 18:30u, dus dat wordt nog wel wat meer.

Ik vind het wel –meer dan- genoeg zo. Dat vindt mijn kat ook, die ligt te mokken op de keukenmat en kijkt mij verwijtend aan: “ik wil naar buiten, doe er wat aan!”

Geplaatst:

Het rommelt hier ook alweer. Vannacht met de hele bubs opgeweest, liever niet nog een nacht. We kunnen iig nu niet meer klagen over dat we een water tekort hebben

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

De dame die in Erpe Mere deze namiddag onder een vallende boom terecht kwam is er slechter aan toe, op slag dood.

Bij de dochter is er een afloop verstop geraakt, den dezen heeft weeral werk voor de boeg.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Hier nog steeds 35 graden dagelijks, al weken en weken en weken, ik heb er schoon genoeg van! Ik wil ook onweer!

Geplaatst:

Vanochtend omstreeks 09:00 uur al weer 30 graden.

Tendens: stijgend.

Maar het koufront nadert , morgen duidelijk kouder.

Hier mee hou ik het weer mee in de gaten.

http://mapy.in-pocasi.cz/ & http://weerslag.nl/

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

Hier regent het nu en is het, eindelijk!, beduidend koeler. Hoop dat het eind van de middag droger is, dan kan ik mijn knoflook poten voor volgend jaar.

Zelf kijk ik altijd naar niederschlagsradar.de (en dan de gewenste regio opzoeken) én wetter.de (en dan de woonplaats invullen). Nu moet ik wel zeggen dat ik de Duitse weersvoorspellingen beduidend slechter vind dan de Nederlandse. Veel onnauwkeuriger, dus dat geeft nog weleens verrassingen.

Geplaatst:
Knallend onweer hier, het sloeg om ons heen vaak in. Stoppen knalden er uit, beeldschermen kapot, internet kabels doorgebrand (brandlucht toen we uit bed sprongen door de knallen.) Kookplaat is stuk, plafondventilator ook. Het was vooral doodeng, we zaten met zaklampen in onze kleding beneden op de bank met 2 hijgende honden. Bah. 1,5 uur later werd het rustig. Nu even mail checken op de wifi van de jumbo. Maar met de dieren is alles goed gegaan.

Tjonge, wat het weer allemaal niet veroorzaakt Wat een naar gedoe Jorieke! Fijn dat de dieren er goed vanaf zijn gekomen, maar jullie materiële schade is niet mis. Hopelijk heb je een verzekering die dit dekt? Het lijkt me ook heel onhandig zonder internet en vooral zonder kookplaat. Sterkte!

Geplaatst:

Ja dat is niet best Jorieke, daar zijn wij ook altijd bang voor.

Bij het minste gevaar trekken wij de stekkers van de electronica.

Nu net ook, maar het onweer onstond zo plotseling , dat we te laat waren geweest.

Het belangrijkste is dat jullie geen (uitslaande) brand hebben gehad.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Geplaatst:

wij hebben een paar van die overspanningsbeveiligers in huis in een stopcontact

deze "bliksemstop":

osb-113177091441166927.jpg

ik denk dat ze hier wel enigszins beveiligd hebben bij een inslag in de buurt

Geplaatst:

Wij hebben ook zoiets, 1 bij de koelkast en 1 bij de CV-ketel omdat het niet zo eenvoudig daar even de stekker uit te trekken. TV en PC gaan uit hier bij onweer. Kort geleden is hier vlakbij de bliksem ingeslagen en de halve straat had alle elektronica kapot. Soms gaan spullen ook pas na een paar maanden kapot na blikseminslag maar dan kun je daarmee natuurlijk niet alsnog bij je verzekering aankloppen. Nee hoor hier gaan zoveel mogelijk alle stekkers eruit.

Geplaatst:

en als er niemand thuis is?

mijn ouders trokken ook altijd de stekkers eruit. totdat er een paar jaar plotseling een onweersbui op de camping was terwijl we ff weg waren, gelukkig alleen de camping tv kapot. stekkers eruit trekken heeft alleen zin op het moment dat je thuis bent. een overspanningsbeveiliging werkt tenminste altijd.

we hebben er alleen een bij de pc/server een stekkerblok met beveiliger. de vriezer krijgt er straks ook eentje, ook iets wat ik liever niet kapot wil hebben. voor de rest is het verzekeringswerk. als het maanden later kapot gaat en je kan niet aantonen dat het door de onweer kwam heb je helaas wel pech.

Geplaatst:

Nou wij hebben dus van die stekkerdozen met beveiliging. Hielp niet... nou ging het ook wel HEEL hard even.

En bij de internetkabel zit geen beveiliging want die komt zo het huis binnen. Die was doorgebrand, en verderop bij de router nog een keer.

Geplaatst:

Tja, eigenlijk heb ik de gewoonte om altijd overal de stekkers uit te trekken als we weg gaan, ook als we 's avonds naar bed gaan trouwens, stekkers gaan er pas in als we iets willen gebruiken en na gebruik er meteen weer uit.

Het is echt een vaste gewoonte, tv uit stekker er ook uit (ook de pc, wasmachine magnetron etc) alles wat uit kan gaat ook uit. Er staat hier eigenlijk nooit iets in sluimerstand.

M'n vader zat bij de brandweer en die heeft ons dat al aangeleerd, die had iets te veel branden meegemaakt door apparatuur die oververhit raakte, of door kortsluiting of blikseminslagen.

Geplaatst:

voor een internetkabel bestaan ook overspanningsbeveiligers, net als de coaxkabel. telefoonkabel vast ook wel.

telkens overal de stekkers eruit trekken is hier echt geen doen. wasmachine stekker gaat er wel altijd uit omdat die helemaal op zolder staat en laders blijven ook niet in het stopcontact.

maar zoals bijvoorbeeld de vriezer/koelkast gaat dat niet. tv is lastig, dan moet ik elke keer alle zenders opnieuw opzoeken. zo zijn er meer apparaten die niet zonder stroom kunnen, waarbij het vervelend is of waarvan de stekker niet/moeilijk bereikbaar is.

voor mij voelt het dan ook nutteloos om half werk te doen en maar bij een paar apparaten telkens de stekker eruit te trekken.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Heb al dikwijls gezegd dat het droog is hé.

Awel, er is hier 500 m verder een bouwput gegraven, 3 à 4 meter diep, zonder bemaling en die staat poederdroog, er komt geen drup grondwater in!

Dat was de siertuin van een villa en er rond is het open bebouwing.

Dat betekent ook wel dat de fruitboompjes heel diep naar water moeten gaan zoeken, denk ik toch.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Het regent hier Dat was stiekem toch ook alweer een tijdje geleden

Geplaatst:

Ja ja, die buienradar mij steeds maar een beetje voor de gek houden he... grrrr.

Eergisteren voorspellen dat het gistermiddag droog zou blijven met zelfs een zonnetje erbij... Regent het de hele dag!

Gisteren (eigenlijk zelfs vannacht nog) kijk ik bij de voorspelling voor vandaag... zou het de hele dag buiïerig zijn... maximaal 15 gr.

Nou... vandaag is de voorspellingssituatie weer heel anders... droog, zonnig en zelfs 19 graden!

Zucht... geen peil op te trekken dus, moet mn weervinger maar zelf weer in de lucht steken.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag ook veel meer regen dan verwacht. Morgen ook weer zeggen ze :/

Geplaatst:

Hier van de week de 1e vorst gehad. Wélke dag kan ik niet precies zeggen, maar ik zie het op de tuin hier aan :

2015-10-14-0973651444916960.06

Maar echt veel kan het nooit geweest zijn, want een meter verder staat deze ( net even op een verhoging van ong 20 cm hoogteverschil :

2015-10-14-0987741444917957.06

Geplaatst:

Het weer vandaag..bagger!

Koud en nat, grauw en grijs buiten.

Tijd om een open haard te plaatsen, en met een mok thee om je te verwaren dromerig in de vlammen te staren al nadenkend over het volgende tuin seizoen!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Gisterochtend zag ik op de buienradar dat het in de loop van die middag zou gaan regenen. Klopte wel, ik kreeg mijn appelboompje aan tussen de middag en dat moest gelijk de grond in, althans dat wilde ik. In de stromende regen is het dan gelukt. Vandaag druilerig en guur, echt weer om de gebruiksaanwijzing te lezen hoe ik het beste de boom kan had moeten planten; niet in tuinaarde en compost, maar in potgrond. Vandaag er maar weer door dan, potgrond halen, boompje eruit, grond eruit, potgrond en boompje erin, zo blijf je lekker bezig. Ik ga dat nu direct doen, want er komt nog meer druilerig en kil weer aan.

• 3 weken later...
Geplaatst:

De hele week uitgekeken naar dat weekend mét zon... Voorspelling zag er goed uit, vooral voor vandaag.

Maar... dát valt even tegen zeg! Gisteren koude wind en heel kort een vaag zonnetje, niet genoeg om dingen op te drogen of te verwarmen. Het was maar nat en kil.

Vannacht berekoud... (in het huisje geslapen, onder de dekens was het lekker warm) misschien zelfs een heel klein beetje vorst...

En dan vandaag... Nóg erger! Dikke mist ipv zon... en koud ook nog. Nix niet leuk.

Jammer hoor.

En heel vreemd dat buienradar dat gistermiddag niet kon voorzien maar echt een hele zonnige lekker middag voorspelde... grrrr...

Geplaatst:

Tja. Erny, kan gebeuren.

Dan moet je ook maar niet (figuurlijk) boven de poolcirkel gaan wonen. Mensen in Moermansk hoor ik hier niet klagen.

Hier, gisteren: vrijwel windstil, hele dag zonnig, tot 18 graden. Vandaag: vrijwel windstil, hele dag zonnig, uitschieters tot 20 graden.

Bekijk het eens van de andere kant: ik heb niets gedaan, veel te mooi weer (T-shirt / boekje / biertje).

En jij bent lekker druk geweest, om warm te blijven, dus je tuin is weer op orde. Bij mij (nog lang) niet.

Jouw boerenkool is misschien al zoetig, bij mij nog niet.

Als de boeren niet meer klagen, dan nadert het einde der dagen.

Vanmiddag vroeg, 12:51u:

Henks-tuincam-20151101-125150829944141446394798.jpg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.