Geplaatst: 13 maart 201510 j Hebben jullie gisteren ook gekeken? Ik vond het eerlijk gezegd een beetje tegenvallen. Weinig oog voor de planten en het groeiproces (tips en trucs e.d.)En is geprobeerd een wedstrijd element toe te voegen. Toen de eerste deelnemers naar huis gestuurd werden vond ik het vooral erg voor ze dat ze hun moestuin achter moesten laten!!! De BBC heeft ook programma's omtrent de moestuin, deze vind ik persoonlijk een stuk leuker. Wat vinden jullie van het programma? To plant a garden is to believe in tomorrow.
Geplaatst: 13 maart 201510 j Zoiets als "heel holland bakt"......niet echt het leven van een bakker weergevend
Geplaatst: 13 maart 201510 j Ik werd er niet blij van, het viel me tegen. Maarten's mooie moestuin van vorig jaar was leuker/informatiever.
Geplaatst: 13 maart 201510 j Ik heb dus niets gemist lees ik Maartens moestuin was erg de moeite waard vorig jaar Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 13 maart 201510 j Eerste afgebroken te kijken, weinig moestuinprogramma meer kookprogramma. Verwacht van een mestuinprogramma informatie over moestuinieren en niet zulk smakeloze vermaak.
Geplaatst: 13 maart 201510 j Iemand z'n moestuin achterlaten laten (rare zin), dat vind ik dus wel erg cru. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 13 maart 201510 j Is getracht het Engelse "Big Allotment Challenge" te kopieren, vrijwel het zelfde format. Echter heb ik bij de Engelse variant meer het gevoel dat ze de tijd er voor nemen, kan ook zijn dat die afleveringen ook daadwerkelijk langer duren. Maar vond alles dus vrij snel achter elkaar geschakeld en er werd ook niet verteld waarom de afvallers werden weggestuurd Ze hadden zelfs nog een wedstrijd gewonnen. Over de wedstrijdelementen: er waren bijna geen regels aan verbonden. Maak een koolsallade.... in de Engelse variant, waar het ook over bloemen gaat zijn er bijvoorbeeld meerdere richtlijnen opgesteld om te volgen bij het maken van bloemstukken. Ook het verzamelen van de mooiste groenten ging eigenlijk nergens over. Ze hadden bijvoorbeeld moeten zeggen van die soort drie identieke boontjes etc. Ik ga het denk ik ook niet meer kijken. Wel moet ik er bij zeggen dat voor de echte moestuinleek het wel interessant kan zijn, want er worden links en rechts wel een aantal tips vermeld. Ondanks dat ik het niet alles vind, vind ik er wel wat van te zeggen dat er op primetime aandacht wordt besteed aan moestuineren Ook vind ik het een goede zaak dat er heel verschillende duo's mee doen en dat het bijdraagt aan een modern imago voor de moestuin
Geplaatst: 13 maart 201510 j Moestuinieren is voor mij net als sport. Leuk om te het zelf doen (tuinieren dan, dat is al sportief genoeg voor mij om te doen), maar niks aan om naar te kijken.Bij voorbaat kijk ik al niet naar dit soort programma's, hoef er ook geen klein stukje van te zien.Heb ik bij Utopia nog wel gedaan, iemand zei dat ik het een kans moest geven.Vijf minuten gekeken, vijf minuten ergernis...
Geplaatst: 13 maart 201510 j Op zich vond ik het niet tegen vallen maar ook niet echt inspirerend, bij het moestuinprogramma op 24Kitchen werd ik niet goed van het sarcastische commentaar en het gewauwel van de mensen in het programnma over van alles behalve de moestuin.De deelnemers werden niet belachelijk gemaakt maar juist aangemoedigt door de jury met toch wel redelijk serieuze opbouwende kritiek.De deelnremers die weggestuurd werden hadden trouwens geen onderdeel gewonnen volgens mij en maakten zelf nou ook niet echt een enthousiaste indruk.Dat ze hun tuin achter moeten laten is wel zonde, maar dat is bij de BBC ook zo en weten de deelnemers van te voren.Wel jammer vind ik dat ze allemaal dezelfde zaden moeten gebruiken, op 3 zaden na die ze zelf mee mochten brengen. Bij The Big Allotment Challenge was meer vrije raskeuze, waardoor bijvoorbeeld goed verschillen te zien waren tussen diverse bloemkoolrassen.Het is niet een programma dat ik fanatiek zal volgen, maar wel eens aardig bij gebrek aan iets interessanters
Geplaatst: 13 maart 201510 j Het programma heb ik net gekeken, maar ik vind het niet echt leuk. Over moestuinieren gaat het bijna niet.
Geplaatst: 14 maart 201510 j Vond het drie keer niks! Geen moestuinprogramma...geen kookprogramma, en ik kan al helemaal niks met mevrouwen die in een keurig jurkje in de tuin bezig zijn.
Geplaatst: 14 maart 201510 j Ik viel haast van m’n stoel toen bleek dat kandidaten voor de titel van “Nederlands beste moestuinders” het verschil tussen erwten en peulen niet kenden!
Geplaatst: 14 maart 201510 j Tussen peulen en bonen.. Tja ach, ik had er heel weinig van verwacht zo met Tooske enzo maar het viel daardoor eigenlijk wel mee. Ik heb weinig tuinieren gezien maar misschien komt dat later in het programma.
Geplaatst: 16 maart 201510 j Zappte er toevallig langs en toch even blijven hangen. Het is inderdaad het (gekochte) format van de BBC, en dat is best aardig. Alleen wordt in Engeland meer gefocust op de schoonheid van de groenten. Dat is in Engeland ook niet zo vreemd, met al die bizarre kweekwedstrijden.. Wat mij als een beetje meer ervaren tuinder (*kuch*) opvalt is dat sommige deelnemers, maar vooral de programmamakers, redelijk clueless zijn als het om de moestuin gaat. Hier bijvoorbeeld, wanneer het in de eerste wedstrijd gaat over bonen (dus stok- en stambonen - niet over erwten, peulen of tuinbonen): "De bonen hangen er nu mooi bij, maar het scheelde niet veel of ze waren bezweken aan de vraatzucht van de bonenluis." op 9:55 bij deze link: http://www.npo.nl/van-hollandse-bodem/12-03-2015/VPWON_1230903 En dan vervolgens een plaatje van zwarte bonenluis op een tuinboon. Daarna gaat het over het toppen van de bonen om van de luis af te komen (zou ik niet doen bij een stokboon). Even later wordt en gegiecheld dat sommigen de verschillen tussen peulen en bonen niet kennen. Nou, de makers van het programma ook niet hoor! Als ze laten zien hoe iedereen voorbereidingen treft voor de kweek van stokbonen, vertellen ze dat sommigen kiezen voor een hekwerk met gaas. Nee mensen, dat hekwerk is er voor de peulen.
Geplaatst: 17 maart 201510 j Ik vond het enorm tegenvallen. Programma's zoals Heel Holland Bakt laten nog deels de technieken/het proces zien, daar was bij dit programma amper sprake van naar mijn mening. Erg jammer! En opmerkelijk: alle deelnemers ontvingen aan de start een zadenpakket en mogen zelf nog 5 zaden meebrengen. Maar later in het programma was iemand tuincentrumplantjes aan het planten (te zien aan het plantenstekertje) > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 17 maart 201510 j Probeer nog een aflevering te kijken. Als het weer tegenvalt is het zonde van de tijd.
Geplaatst: 17 maart 201510 j Auteur En opmerkelijk: alle deelnemers ontvingen aan de start een zadenpakket en mogen zelf nog 5 zaden meebrengen. Maar later in het programma was iemand tuincentrumplantjes aan het planten (te zien aan het plantenstekertje) Ja! Dat was mij ook al opgevallen!!! To plant a garden is to believe in tomorrow.
Geplaatst: 17 maart 201510 j Ik had toevallig twee weken terug of zo de semi-finale van het BBC programma gezien en dat beviel me wel. Toen ik de aankondiging van het Nederlandse programma las, was ik daarom wel blij. Achteraf vond ik het dan toch wel jammer dat er zo weinig uitleg gegeven werd. Ik kan me echter voorstellen dat dat ook te maken heeft met het aantal deelnemers bij de eerste aflevering. En bij het Britse programma waren de moestuinders in hun eentje, in tegenstelling tot de stellen van het Nederlandse programma. Als je eerst nog alle mensen moet laten zien blijft er inderdaad weinig tijd voor nuttige informatie. Ik blijf het wel volgen en hoop dat het beter wordt.
Geplaatst: 18 maart 201510 j Zo slecht was dat toch niet? Heb het net op internet bekeken, maar heb wel de kookstukken eruit gespoeld
Geplaatst: 19 maart 201510 j Ik hebgistren ook even teruggekeken, Alleen het eerste half uur (toen was het bedtijd). Maar zeker de eerste 20 min ging het alleen over het kweken van de groenten en dat zag er best leuk uit. Ook mooie lokatie trouwens, daar in de achtertuin van kasteel Amerongen! Ik vermoed dat ze daar te maken hebben met een zandbodem.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.