Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nest rode mieren


Linnea

Aanbevolen berichten

In de grond waar ik een moestuin van probeer te maken zit een nest met rode mieren. Nu ben ik één keer in een nest gaan zitten een aantal jaren geleden en toen gigantisch gebeten (mieren zaten over heel mijn benen) en ik ben echt niet van plan nog eens zoiets mee te maken. Dus voordat ik lekker met mijn handen in de aarde ga zitten wroeten en voor het straks zomer wordt en ik niet meer in lange broeken, lange sokken en dichte schoenen richting moestuin zal gaan zou ik het toch prettig vinden als die rode mieren zijn verdwenen...

 

Hoe verwijder je rode mieren succesvol uit je moestuin op een manier die vriendelijk is voor het milieu én voor het andere leven in de grond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ge precies weet waar dat nest zit dan kunt ge het nu misschien uitgraven, de mieren zijn nog niet zo actief en zitten allemaal samen .

Dat nest kan ondergronds wel heel groot zijn hoor maar als ge een put graaft waar ze zitten en de grond ervan open strooit dan zulle ze denkelijk wel verdwijnen, opgegeten worden door de vogels, zeker de larven.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de link van gerritr1955 stond het al,

Wij gebruiken altijd zelfreizend bakmeel met poedersuiker. Doe dit naast het mierennest op een droge ondergrond een stuk papier of zo. De mieren eten dit …het meel gaat reizen en de mier ploft uit elkaar.

Bij ons werkt dat goed.

 

Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode mieren zijn toch wat irritanter dan huis tuin en keuken mieren.

Mieren houden in het algemeen van zoet. Ze eten de honingdauw van de bladluis.

Niet de bladluis zelf, dus daar hoef je ze niet om te hebben.

Zoet fruit, wortels en als die er niet zijn beginnen ze aan bladgroente.

Redenen genoeg om ze te willen verwijderen uit je tuintje.

Soms werken ze samen met een plant. De plant scheidt zoetigheid af en de mier zal

daarvoor in de plaats een eventuele planteneter verdrijven van de plant door de planteneter

in zijn tong te bijten.

Hortus est amicus meus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me afvraag met dat gist: ze "ploffen uit elkaar". Lekker fris, allemaal ontplofte mierenlijken in je tuin?

 

Ze hoeven wat mij betreft niet dood. Als ze maar verhuizen. En vanwege de ondergrond is het helaas niet mogelijk om het hele nest uit te graven. Plus rode mieren kunnen behoorlijk agressief zijn als je aan hun nest komt dus ook om die reden begin ik er liever niet aan. Als ik ze zou kunnen lokken naar een plekje ergens achter de tuin waar ze hun nest kunnen bouwen zonder mij in de weg te zitten, dan zou dat ideaal zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eens zitten denken.

Misschien een lange tonkin stok in het nest steken en die regelmatig bewegen.

M.a.w. het nest steeds opschudden.

Misschien gaan ze dan vanzelf weg om een beter plekje te zoeken.

Als ze dat doen, dan maar hopen dat ze niet bij de buurman gaan zitten .

Hortus est amicus meus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een jampotje met deze mix, in het deksel gaatjes gemaakt spijker en hamer doen veel. Strooi het goed op het nest en naast het nest. De ondergrond moet wel goed droog zijn anders gaat het bakmeel al vochtig worden en is het uitgewerkt. Bij mij op het erf al flink wat mieren mee uitgeroeid.

 

Hier een mail van iemand die ik lange tijd geleden binnen kreeg.

 

HIER WAT TIPS:

 

koffie drab (gebruikte koffie in het filterzakje) en dan opsparen in bijv. plastic zakje.

 

Tegen o.a; slakken en bij koprat (witlof) gebruiken bij het zaaien,- voor zomer en winter peejen (rondom strooien).

Bij de witlof; kop er af snijden, kiem er op laten zitten, koffie drab mengen met zaaikalk en daarna zand er op.

ongedierte wordt echt tegen gehouden.

 

Een boterhamzakje vullen tot de helft met water, knoop er in doen en in het midden van een kozijn vast maken (bovenaan)

Hierbij blijven de vliegen weg.

 

Last van spinnen in huis? Leg in de hoeken wat kastanjes een enkele doorsnijden.

 

Wespensteek: op de plaats waar gestoken is wat tandpasta smeren heb je dat niet bij de hand dan........

wat speeksel, wat zand er op smeren, daarna afwassen met azijn of gewoon water en daarna oorsmeer er op doen.

Werkt alleen als je er niet allergisch voor bent.

 

Mierennest: 3 delen zelfrijzend bakmeel en één deel poedersuiker, dit mengen en op het mierennest strooien.

Alleen bij droog weer!

 

Muggen: zet een schaaltje azijn op tafel, kijk maar welk effect het heeft. Verrassend hoor!

 

Mottenballen tussen het plafond en de muizen verdwijnen, werkt ook bij mollen.

 

Nou dat is het voor vandaag.

 

Groeten.

 

peter B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de mierentips.

Heb hier veel last van mieren (rode bosmieren, gewone mieren en kleine oranje-achtige mieren) en gooi tot nu toe kokend water op het omgewoelde nest, maar daarmee heb je slechts een deel van de mierenpopulatie te pakken. En het is ook erg omslachtig, de bakmaal met poedersuikertip is dan toch praktischer. En beter voor bijvoorbeeld ons grasveld ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...