Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
heb je misschien nog de linkjes van de filmpjes?

...

In dit youtube-filmpje wordt wel heel stevig gesnoeid. Er blijft niet zoveel van de plant over. Je moet je even 'vermannen' om zoveel te knippen.Wellicht is het goed voor de ontwikkeling van de plant. Het komt zo onnatuurlijk over.

Maar ik moet wel wat doen denk ik, want de paprika's, en ook de pepers groeien en groeien. Ik heb 1 plant gesnoeid waarin de bovenste bladeren er niet goed uit zagen.

Snoeien jullie ook zo?

Hieronder een impressie van voor en na de snoei:

DSC04555bew40084421426423453.jpg

DSC04561bew40015011426423454.jpg

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Mijn test snoei, op een paar tot proefkonijn geworden Cayenne pepers.

Waarom proefkonijnen: te vroeg gezaaid (20 jan). Niks mis mee, doen het perfect, maar ze zijn onmogelijk binnen te houden tot midden mei.

IMG121388471426438818.JPG

Rechts: niet getopt

Links en midden: getopt ruim na het tweede echte bladpaar, een paar weken geleden.

Niet getopt: bovenin is nog geen "automatische" V-splitsing ontstaan, wel lopen nu de bladoksels uit.

Wel getopt: mooie nieuwe toppen uit de vier bladoksels. Bossiger, maar zal de komende periode ook te groot worden om binnen te houden. Daarom heb ik eind februari opnieuw gezaaid. De proefkonijnen houd ik nog even aan, maar waarschijnlijk gaan ze in de kliko.

(Ik kán ze eind april in mijn koude kasje zetten en dan bij vorst ’s nachts binnenhalen. Doe ik misschien, zodat ik kan gaan vergelijken met de later gezaaiden. Mijn vermoeden: vanaf eind juni geen verschil meer te zien, en daarmee zien: waarom al die moeite -> gewoon niet te vroeg zaaien).

Weet dat Cayenne, zoals vele annuum soorten, snel kiemt en goed groeit. Chinense soorten kiemen en groeien langzamer. Die dus wel vrij vroeg zaaien. Maar niet vóór de champagne en het vuurwerk

Zo. Nu nog 2 weken wachten tot het zaaien van tomaten. Met tomaten heb ik meer ervaring. Ook bij buitenteelt op een warm en beschut balkon is zaaien vóór begin april alleen maar lastig. Te grote planten binnen, nauwelijks groei buiten tussen begin mei en eind mei. Ander topic, terug naar de pepers.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Daar heb ik wat aan balto ! Jullie reacties ook hoor maar in het filmpje werd het mijn duidelijk.

Wie weet vanaf wanneer je de pepers mest kan gaan geven ?

Geplaatst:

Het hoe en waarom je je pepers(en paprika's zou willen toppen) gaan we hier bespreken en met linkjes en foto's ondersteunen. Maar ook het terug gaan snoeien strak om je planten te laten overwinteren gaan we hier bespreken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
Ik kwam een snoeifilmpje van paprika's tegen gister.

Dat is dus na 8 weken ongeveer toppen. Het wordt goed uitgelegd hier in dit filmpje. Ik ben benieuwd of het ook zo goed gaat werken. Ik zal in elk geval een deel van de plantjes straks zo toppen denk ik.

Mooi dit peper-top-snoei topic.

Ben benieuwd wat de uitleg van Stan zal zijn. En of die strookt met de filmpjes. De handleiding paprika snoeien op www.plantaardig.com is wat voorzichtiger van aanpak.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/paprikaonderhoud.htm

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

ik ben ook benieuwd. mijn peperplantjes komen nu net boven dus ik loop sowieso al iets achter op de meesten. kan ik mooi spieken hoe jullie toppen

Geplaatst:

Bemesten ben ik twee weken terug mee begonnen. Ik ben er vanuit gegaan dat er zes weken voeding in de potgrond zit waar ze in staan, en dat die voeding dus nu zo'n beetje op is. Een keer in de week geef ik nu een halve dosering chilli focus. Vanaf het moment dat ze gaan bloeien krijgen ze de volledige dosering.

Geplaatst:

Oke erg bedankt suus.

Stappenplan snoeien:

1. Twee maanden wachten

2. Snoeien boven het tweede of derde bladpaar

3. Plant met rust laten

Zo doen veel het dus.

Maar doe je daarna ook nog wat of laat je de plant gewoon met rust ?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Bij mij is het geen regel om het 2de of 3de bladpaar aan te houden.

Hier zie je in de crikel de v-splitsing en bij de pijl, een uitloper vna uit een blad oksel van de Turuncu spiral.

2015-04-19-2084701429646630.11

Waar je deze Jalapeno zou moeten snoeien is bij het streepje( deze plant laat ik echter met rust(is zo mooi al van opbouw)).

2015-04-20-2194801429646631.07

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Dat zijn mooie en duidelijke foto's Stan!

Hier een peper die ik een tijd terug getopt heb. Hij heeft 2 stammetjes.

Die blijft lager en wordt minder topzwaar waardoor hij minder of geen ondersteuning nodig zal hebben.

IodVVX6.jpg?1

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

2015-05-19-2050641432073793.322015-05-19-2081321432073795.322015-05-19-2021811432073796.32

Drie foto's die boekdelen spreken. De soort is Rocoto Aji Largo en je ziet dat de plant zonder snoei veel slapper is dan de getopte plant. Die ook in bijna elke oksel weer een vertakking gaat krijgen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...