Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uitbreiding moestuin; allemaal grind / cement, wat te doen?


Flup

Aanbevolen berichten

Ik ben bezig met het uitbreiden van onze moestuin. Dat lukt vrij aardig, maar onder de gras / onkruidlaag zit niet de mooie aarde, maar grind en cement. Dat is even een fikse tegenvaller, want dat vraagt wat extra werk. De cementlaag bik ik er wel aardig uit en het grind zeef ik eruit. Dat laatste is omslachtig, maar het grind kan ik op onze oprit wel goed gebruiken, vandaar. Daarna begraaf ik er schapenmest in, maar wat dan? Het gaat om zandgrond met een rotsachtige ondergrond (op een cm of 30 - 50 diep)

Is het verstandiger dat ik dit stuk grond dit jaar niet beplant? Of kan ik de grond beter op een andere manier geschikt maken voor de groententeelt?

Heb een paar foto's bijgevoegd ter verduidelijking.

 

tuin1.jpg

 

tuin2.jpg

 

tuin3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als afgraven geen optie is en dat vevrvangen met moederbodem? Misschien is ophogen met moederbodem, compost en vaste mest dan een optie?

Vervelend zo ern vervuilde bodem, wij vinden ook overal puin. Met name dan de hond, die de stenen als koekjes kauwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er grond bij doen. Zo te zien kan dat wel met die randen? Anders hogere randen omheen zetten. Dan veel compost, eventueel ook tuingrond (vaak gratis op te halen op marktplaats, gezien je zand hebt, beste klei/leem) bij doen, en sowieso gaan mulchen. Als de bovenste laag goed is (en die wordt ieder jaar beter door het mulchen) dan is zo'n ondergrond op zo'n diepte geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de tips.

Compost hebben we, dus dat ga ik er dan overheen / doorheen mengen samen met potgrond. Aan klei of leem komen lukt hier niet zo snel, dat hebben we hier niet. Al ga ik dat nog wel precies uitzoeken, net zoals mulchen, daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de tip. Ik hoef niet bang te zijn voor overbemesting van de aardappels?

 

Heb het mulchen opgezocht. Dat deed ik al in de border (niet de groententuin) met ons gemaaide gras en de naalden van de dennenbomen. Nooit geweten dat het zo heette. Weer wat geleerd dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grind en cement afgraven. En gewoon voor dit jaar grond opvoeren... Op een vaste onderlaag, zoals je zelf verneem, moet je geen mest onderin gooien. Zeer slecht... Voedingsstoffen kunnen geen uitweg meer en dus na verloop van tijd zal er overbemesting plaatsvinden, en je (wortels)planten gewoon weg verbranden, ja dat kan... Gewoon zuinig aandoen met kunstmest of koemestkorrels in de uiterste toplaag, elk jaar weer een beetje.

Boeren... maar dan in het klein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt tussen het puin ook besluiten om er aardperen op te verbouwen. Dat houdt onkruid weg. Kun je gewoon laten zitten. Stukje bij beetje het puin plus de aardperen verwijderen en vruchtbaar maken met nieuwe tuingrond. En daarop pas, als het zover is, nieuwe producten gaan telen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je vollegrond teelt wilt gaan doen met dat stukje? dan zit er niets anders op dan uitgraven. Anders een Makkelijke Moestuin gebruiken.

 

Dus heb je veel tijd en energie? dan zou ik gaan spitten en hakken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie antwoorden. Ben het inderdaad aan het uitgraven en er komt straks nieuwe grond in. Bedankt ook voor de tip om de mest niet onderop te doen, die kan ik gewoon bovenop het geheel verspreiden? Voorlopig komt er weinig op te staan, al ga ik de aardperen wel uitzoeken. Want het is wel leuk om er wat eetbaars in te planten. Aardperen ken ik niet, maar iets nieuws is altijd mooi om te proberen.

Ben ondertussen ook nog veel klinkers tegengekomen in de grond, die gaan er uiteraard ook uit. Daar kan ik misschien wel wat paden van maken in de moestuin.

Top dat jullie zo meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grind! Wat is grind? Gewoon aarde in wording toch?

Want waar komt ons zand vandaan? Door erosie weggespoeld van de bergen en door de rivieren achtergelaten.

En cement, wat is dat voor iets? Een soortement gemalen en gebakken rots, voornamelijk kalksteen, dus weeral aarde. Zo erg is het niet om tussen die rommel groente te moeten kweken, dat lukt wel, met de nodige bemesting en voldoende water.

Er zijn heel veel plaatsen op deze wereld waar nauwelijks goede aarde beschikbaar is en toch kweken de mensen daar groente. Niet zoveel en/of zo groot als wij in onze onnatuurlijke grondjes maar toch.

Wat de mest betreft, vroeger heeft men de stalmest altijd onder gespit en ik begrijp nu nog altijd niet waarom dat niet goed zou zijn.

De mensheid is mede daardoor toch blijven bestaan? Of niet?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je zeker een punt, aalterse-willy. Ik kan het natuurlijk ook gewoon testen, hoe groot de verschillen zijn tussen de groenten op bemeste grind en die op tuinaarde. Het cement en de klinkers haal ik op dat teststuk wel eruit, anders is het omspitten helemaal niet te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp dan is de toestand daar toch wel erger dan ik eerst dacht maar

blijkbaar zit ge op een bouwstort of iets dergelijks.

Nu, twee jaar terug had ik wat planten die ik teveel had geplant in de tuin van mijn vriend in de Ardennen, daartoe moest ik de plantgaten met een pikhouweel maken, zoveel stenen zaten er in die grond, meer steen dan iets anders.

Toch zijn er mooie bloemkolen savooien en witte kolen op gegroeid, weliswaar niet zo groot als hier in Vlaanderen maar toch.

De sla groeide er ook heel goed, de aardappelen waren een ramp omdat hij ze niet aangeaard had, te lastig door de stenen.

Ik bedoel maar, zelfs in veel minder goede grond lukt het nog om iets te verbouwen dat de moeite waard is.

Fotootje???

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...