Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

BBQ Top tips 2015


wouttie75

Aanbevolen berichten

Ik open het topic om samen met de zelfvoorzienende BBQ-ers onder ons tips te delen !

Tips, recepten, ideeën....

 

Rooster schoonmaken...

* Leg het rooster een nacht in een vuilniszak met water en soda evt een klein beetje afwasmiddel..

De volgende dag veeg je het vuil er zo af.

* Geen staalborstel bij de hand, maak een prop van aluminium folie en borstel het rooster schoon als het goed heet is

* Helemaal niets bij de hand, maar wel een zand/grindpad ? Camping in Frankrijk? Een paar keer op en neer over de steentjes dan is hij weer mooi.

 

Een koude zone in je BBQ is soms lastig te creëren , een baksteen op zijn kant om de kolen af te schermen werkt flitsend... geen verkoold vlees meer maar wel lekker snel aan braden.

 

Iemand nog meer tips !!

bbq46331428829659.jpg

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vroeg in de ochtend al aan een BBQ denken, ik krijg er spontaan trek van.

 

Hierbij een aantal tips:

- een vies rooster kan je een nacht op het gras laten liggen, de volgende ochtend is het makkelijk schoon te maken

- laat vlees/groente lekker lang marineren (24 uur)

- neem de tijd om briketten echt goed te laten branden (aslaag over hele briket heen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krieltjes bijna gaar koken, dan warm marineren in olie met zout, knoflook en sambal. Die op hun beurt of aan spiesjes rijgen of op een BBQ matje lekker grillen voor een super bijgerecht.

Hier al jaren favoriet.

Marinade kan ook met rozemarijn, thijm en knoflook in olie. Kan al de dag van te voren klaargemaakt worden trouwens!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gooi houtige kruiden op de kolen om een heerlijk kruidige rooksmaak mee te geven aan je vlsee.

Lavendel vind ik het lekkerste.

 

Tomaat door 2 en dan het vruchtvlees met knoflook insmeren en mediterrane kruiden er over.

Dan 15 min laten poffen in een alu papiertje.

 

Je kan gewoon een koekenpan op de kolen gebruiken die oven vast is voor je aardappels of groente.

 

Voor smokey grill burgers vet de hamburgers in met olie en blijf dat doen als ze op de grill liggen (helemaal lekker als je een rozemarijn tak gebruikt als kwast.

LET WEL OP!!!! Dit geeft flinke vlammen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog steeds op zoek naar het ultieme spare ribs recept !!!

Sappig , mals , zoet , pittig smaakvol....

 

Dit is echt het ultieme spare ribs recept Memphis style spare ribs .

 

Je kan eenvoudig de oven voor de BBQ vervangen omdat het grootse deel van de bereiding in een afgesloten schaal afspeelt.

Dan als laatste even op de grill van de BBQ.. heerlijk..

memphis-dr-bakplaat-water.jpg?resize=461%2C600?w=560

 

En gooi meteen wat aardappelen in folie op de kolen... heerlijk

Memphis style spare ribs . ....

Never trust a thin cook....

Lekker recept voor je eigen gekweekte groente ? kijk eens op proevenenruiken.nl ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardappelen in folie op de BBQ en zaligheid

 

 

en daar dan dit bij:

psmvwitloofmetkaasenhesp49801429263387.jpg

 

Snij de witloof in 2 stukken. Leg er kaas tussen en kruid wat af met peper en zout, 'plak' het witlof terug tegen elkaar. Snij de ham en leg die in de lengte van het witloof en rol het hoopje dicht. Doe er een klein beetje olijfolie over en dan hop de BBQ op

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

- laat vlees/groente lekker lang marineren (24 uur)...

 

Heb voor kerst een vacuüm marinade schaal gekregen. Volgens de instructies gaat de marinade nu binnen 30 minuten in de vlees. Dus spaart tijd (en ik hou heel erg van sterke marinade smaak, smakeloos vlees is een zonde van het geld).

 

Maar mijn tips:

-Dessert kun je ook op barbecue maken. Bijvoorbeeld jambollen (Lidl), krentebrood (of fruitbrood) of doghnuts (AH en zonder glazuur, suiker mag wel) kun je op de barbecue zetten. De suiker smolt en karameliseert en de brood wordt warm. Zelfs als het een klein beetje zwart wordt (normaal met de BBQ) is het heel lekker en makkelijk warm dessert.

- Ik koop vaak een hele vis. Zet hem in de folie en vol de buik met kleine stukjes groente, kruidenkaas en/of paddenstoelen. Door de folie blijft het heel en door kruidenkaas wordt die altijd super smaakvol. Soms vangen we die vis zelf, vers is altijd nog lekkerder

- Nooit gekruide vlees kopen uit de supermarkt. Zelf gekruid heeft minder zout en is veel lekkerder (als je weet wat je aan het doen bent). Vaak ook goedkoper.

- Wil je iets goedkoop, kant en klaar en iets dat altijd lukt? Iets dat zelfs een kind kan maken? Dan kun je uit de AH vriezafdeling kant en klare Euroshopper kippenvleugels kopen. Heel goedkoop en lekker (maar niet zo gezond want ze zijn al gekruid en voor-gebakt).

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Het BBQ-seizoen is goed dit jaar, wij hebben in ieder geval al heel vaak lekker gegeten. Maar ik zoek nog wel wat leuke manieren of recepten voor moestuingroent/fruit. Mag voor naast de BBQ, of voor er OP.

Dus met maïs, tomaat, courgette, snijbiet, de 1e appels, aardappels, misschien al een pompoen? Etc. Geen gekochte zaken dus, naast wat kruiden of olie of dat soort zaken natuurlijk. Mag op een stokje, in aluminiumfolie, in een pannetje, etc.

 

Er gaat hier natuurlijk altijd wel een varkens(spek-, ham-, karbonade-,)lapje op het rooster, maar ik zoek nu juist wat leuke recepten met moestuingroente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stukjes voorgekookte aardappelen marineren in olie, sambal,zout en knoflook

Stukjes voorgekookte aardappelen marineren in olie, thijm, rozemarijn, knoflook en zout

Gewoon op zo'n tefal matje op de bbq

 

Ook courgette, uien, champignons , mais en paprika gooi ik in een knoflook olie zout en peper marinade op die manier op de bbq. Wel even uit laten lekker voordat het op de bbq gaat, courgette verliest door het zou al flink wat vocht.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De groenten kan je rauw of eerste even geblancheerd in plakken van 5 mm of in zijn geheel op de barbecue leggen. Wel eerst even insmeren met wat olie. Courgette (gaat bij ons geblancheerd beter), venkel, lente-ui, babyprei, asperges (met citroenmuntdressing) etc. Maiskolf kan in z'n geheel op de barbecue uiteraard, voorgekookt of gewoon rauw (blad en draden verwijderen). Kontje eraf, prikker erin, olie/boter erop grillen maar

 

Gepofte aardappel is ook lekker, en bietjes natuurlijk!

 

Spiesjes met nieuwe aardappel, tomaat en halloumi (ja dat schijn je zelf te kunnen maken ). Recept komt uit het boek Veg!

Voor 4 personen:

250g kleine vastkokende aardappels

450g halloumi

200g kerstomaatjes

laurierblaadjes

 

Marinade:

3el olijfolie

handvol tijm (alleen blaadjes), fijngesneden

handvol munt, fijngesneden

1tl heldere honing

1/2tl gedroogde chilivlokken

 

Kook de aardappels met zout 8-10min tot ze bijna gaar zijn. Laat wat afkoelen.

Roer de ingrediënten voor de marinade door elkaar. Snijd de grotere aardappels in tweeën of in vieren en de halloumi in blokjes van 2-3cm. Schep aardappel, halloumi en tomaat door de marinade en laat 10 minuten staan.

Rijg aan een spiesje en doe tussen groente en kaas door een paar laurierbladeren.

De barbecue moet middelheet zijn, de palm van je hand zou je 5-6sec boven de kooltjes moeten kunnen houden. Grill 10 minuten en draai ze af en toe tot de kaas en groenten heet zijn en zich blaren vormen aan de buiten kant.

 

Voor bij/naast de barbecue.

Wortel/biet/appel/venkelsalade

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...