Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pruim niet in bloei.


sobatjo

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Ik heb een pruimenboompje (Victoria?) 2 jaar geleden gekocht bij Intratuin Ca.40cm hoog.

UIteraard direkt geplant, en een jaar later (vorig jaar dus) was hij Ca. 110cm hoog en gaf vorig jaar al gelijk wat pruimen (stuk of 29) welke super lekker waren.

Het boompje is inmiddels 160cm hoog en er begint al vol in blad te komen.

In de omgeving van mijn boompje staan nog ca 8 pruimenbomen welke al veel ouder zijn.

Nu staan al die andere pruimenbomen al vol in bloei, de meeste terwijl er nog maar amper bladvorming is, en mijn boompje heeft al aardig wat blad, maar er is helaas nog niks geen bloesem te zien.

Wat kan dit zijn, of ben ik gewoon te ongeduldig?

Kan me bijna niet voorstellen dat hij het niet gaat doen, omdat hij vorig jaar al vruchten gaf.

Iemand een idee?

 

B.v.d.

 

Gr. Kees

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het boompje heeft vorig jaar naar verhouding veel vruchten gegeven en dan is er kans op een beurtjaar. Een beurtjaar wil zeggen dat een boom weinig of geen vruchten draagt en een jaar over slaat. Volgend jaar zal het wel weer goed komen. Nog even geduld dus.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sobotjo!

 

Een beurtjaar is een soort burn-out voor fruitbomen. Als ze een jaar heel veel fruit hebben gedragen dan nemen ze het jaar daarna een sabbatical. Sommige rassen hebben er meer last van dan andere. U kunt deze beurtjaren voorkomen door op de goede jaren een deel van het fruit in het najaar uit de boom te halen (vruchtdunning). Zo raakt de boom niet uitgeput en draagt hij ook het volgende jaar weer.

 

Een fruitboom snoeien met ieder jaar, ook als hij nog jong is. Een pruimenboom snoei je in Augustus. Door de boom te snoeien houd u hem gezond.

 

Veel tuinierplezier gewenst!

 

Groetjes,

 

Frank

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het werkt een beetje als met sparren.

Je verpoot een spar en het eerste wat hij gaat doen is kegels, zaden, maken.... Tja, hij was per slot van rekening bezig dood te gaan, wortels bloot en zo, kun je je maar beter ff voortplanten...

Je boompje gaat het zeker weten volgend jaar goed doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reaktie.s.

 

@Frank, mooie site van jullie.

Ze waren ook echt heerlijk.

Het toeval wil dat ik jullie site al gezien had, en via die site dacht te zien dat het om een Victoria ging, want dat stond uiteraard weer niet op het doosje toen ik hem kocht.

Dat is dan weer het nadeel als je hem tijdens een aanbieding voor 1.29 Euro koopt.

 

@Roelie,

Je antwoord komt inderdaad als vrij logisch over. Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Troost je.. ik heb een pruimenboom staan van nu 5 jaar oud.

Opal.

Heeft nog nooit gebloeid, en dus ook nog nooit vrucht gedragen.

Staat zonnig, andere peren in de buurt.

Ik zie het probleem niet, pruimenboom blijkbaar wel..

Als hij dit jaar weer niks doet spit ik hem eruit.

Hij staat me eigenlijk ook in de weg sinds vorig jaar maar dacht geef hem nog een kansje...eigenwijs ding.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staat zonnig, andere peren in de buurt.

Ik zie het probleem niet, pruimenboom blijkbaar wel..

Pruimenboom heeft misschien een hekel aan peren ?

 

Vreemd dat hij nog nooit gebloeid heeft . Misschien kan Frank daar iets over vertellen. Ik heb ook een opal van een jaar of 5 staan. Hij heeft vorig jaar voor het eerst vrucht gedragen en bloeit momenteel weer volop. Opal is een zelfbestuiver dus een andere pruim in de buurt is niet nodig.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Mijn pruimenboom bloeit ook nog niet in 2 jaar tijd.

 

Geen idee wat ik verkeerd doe.

 

Ik houd geduld. hij ziet er gezond uit en staat ook op een leuke zonnige plaats..

 

Elke boom kan toch bloesem krijgen, of is er nog verschil tussen mannelijk en vrouwelijk..

 

Lijkt me niet, maar wie weet.. Ik doe een gok hier op het forum..

 

De appel overigens weer gezellig aanwezig dit jaar..

 

image74061462819820.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin bloei hangt ook van de gebruikte onderstam af, en er zijn ook nog ras verschillen.

Sterke onderstammen geven een sterke groei maar een later begin van de bloei.

Vuistregel is hoe zwakker de onderstam hoe eerder een boom begint met het in bloei komen.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het snoeien van een pruimeboom haalt men alle uitlopers die recht omhoog gaan weg zodoende houd men ook ruimte, anders krijgt men een dichtgegroeide struikEn inderdaad dat is zodra de pruimen geplukt zijn, zo rond de augustus.

 

gr. MAT

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

snoeien doet groeien maar minder bloeien, zei opa met een lach. Heel sterk snoeien doet enkel groeien.

En inderdaad willy, ikzelf heb een reine claude verte staan op een zwakke onderstam en al 3 jaar geen bloei., terwijl de bleu de belgi die ernaast staat al volop in bloei heeft gestaan.

Het is vaak een combinatie van factoren die invloed heeft, ook bv de grondkwaliteit.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...