Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Met welk draad tomaten in de kas leiden?

appelvrouw

Recommended Posts

Mijn tomaten in de kas draai ik om een touwtje dat vanaf hoogte naar beneden valt. Met een klein lusje onderin de plant. Vorig jaar was ik niet tevreden over het harde draad. Zou het ook met gewone wol kunnen, of zou dan iets geks ( schimmmels?) opleveren? Met welk soort draad binden jullie de tomaten op?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Het is mijn eerste jaar met tomaten dus ervaring heb ik nog niet .

Na verschillende mogelijkheden bekeken te hebben kwam ik kunststoffen kettingen tegen (rood wit) tegen een mooie prijs . Deze zijn het dan ook geworden .Planten staan in 12 liter emmers tussen de uiteinden van het handvat een touwtje ,met daaraan in het midden de ketting andere uiteinde aan dak zodat ketting mooi strak hangt . En dan planten geregeld eens vast binden met bindbuisjes aan de ketting. Zullen normaal vele jaren mee gaan vermoed ik.

... kwam ik kunststoffen kettingen tegen (rood wit) tegen ...

Kettingen gebruik ik ook, makkelijk in te haken op elke gewenste plek met een zachte binddraad. Alleen geen fel gekleurde kunststof, ik gebruik dunne metalen kettingen, die zie je bijna niet. De ketting maak ik alleen boven in de kas vast, onder vastmaken hoeft niet.

Begrijp ik dat je twéé draden voor een tomaat hebt Piggy? Hier is het bindtouw van de hooibalen van blauw nylon..niet het mooiste touw...maar wel sterk genoeg. Daar heb ik ook geel veel van.

Heeft iemand een foto van die "kettingen"?

Nee, een touw per plant. Het extra stuk dat naar beneden hangt is misschien wat ruim genomen maar is reserve lengte nodig als de plant groter wordt en regelmatig meer ingedraaid moet worden.

Ik ben nog een beginner met het gebruik van een kas maar als ik het goed begrijp dan komt dus via de touwen het gewicht van planten plus vruchten aan het dak te hangen ? Een goede kas zal daar wel tegen moeten kunnen denk ik maar toch...

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

De rij naast de glaswand steund hoofdzakelijk op de twee ronde steunpalen vanuit de grond. De centrale rij (6 planten) wordt gesteund vanuit de nokkonstructie van de serre. Moet makkelijk kunnen!

Ik gebruik bindbuis. Van dat plastic, zwart, hol, enigszins rekbaar, maar heel sterk.. en niks schimmels / vocht.

Ik ook maar kleine stukjes om de planten aan de ketting te maken.

Span jij dan van de bindbuis van onderen tot boven in de kas ?

Ja. Wat Jet ook zegt : van onder in de plant met een losse lus om de voet van de plant, naar boven gespannen. De plant, naarmate hij groeit, wordt door de bindbuis-draad 'omwikkelt' de hoogte in.

Wij hebben staal draden gespannen tussen de stalen bogen van de kas. Aan de staal draden hangen we sisaltouw naar beneden die om de steeltjes vd plant geknoopt worden. Daarna draaien we de tomaten, aubergines, komkommers en de kousenband er steeds omheen. Beviel vorig jaar goed.

Ik gebruik nu het 3de jaar tomatenspiralen.

Het is heel stevig en je kan het gewicht van de tomatenplant en spiraal bijna volledig van het dak van de serre houden.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ik hou het gewoon bij plantenstokken , zodat er geen extra belasting op de constructie van de kas nodig is , en ik gebruik ze dan op een manier dat de hoogte van de kas maximaal benut kan worden.

Om te waarborgen dat de stokken ook bij grote belasting stevig blijven staan heb ik eerst wat metalen pijpen in de grond geslagen en daarna aan iedere pijp , met tie wraps , een plantenstok vastgemaakt. Het is niet nodig dat de stok zelf in de grond staat.

IMG522481911431780937.JPG

Aan de raamzijde staan de tomaten aan stokken met een hoogte van 2.1 meter . Langs het pad staan nog een paar planten aan stokken van 2.4 meter . Alle stokken reiken tot een paar cm's onder het dak.Blijkt de beschikbare hoogte straks toch nog te weinig te zijn , en dat zou best wel eens kunnen voor de 3 sungolds die er staan , dan zijn de boveneinden nog eens eenvoudig met elkaar te verbinden voor extra groeiruimte .

IMG522122211431780970.JPG

Aanbinden van de planten blijft natuurlijk noodzakelijk maar die 'extra moeite' heb ik er graag voor over.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Alle stokken reiken tot een paar cm's onder het dak.Blijkt de beschikbare hoogte straks toch nog te weinig te zijn , en dat zou best wel eens kunnen voor de 3 sungolds die er staan , dan zijn de boveneinden nog eens eenvoudig met elkaar te verbinden zodat er extra groeiruimte ontstaat

Lijkt me nogal veel werk een plant horizontaal te laten groeien .Ik vraag me ook af dat voor al mijn planten de beschikbare hoogte voldoende is , de grotere wel maar de kleinere kerstomaten . Daarom vroeg ik me af of onderste deel kaal te snoeien en dan te laten zakken niet gemakkelijker is . Lijkt toch ook heel simpel als je het zo ziet .https://youtu.be/jTBKjn5ueSg Maar in werkelijkheid iemand ervaring mee ?

Het is jammer dat je niet ziet hoe de onderkant van de tomaten eruit ziet. Bij mij zakt een tomaat ook wel eens naar onderen en dan zit je met een grote stam-knik waarvoor je op moet passen er niet in te haken bv. Ik bind mijn tomaten die graag doorgroeien liever horizontaal door aan de staaldraad..sommige van mijn tomaten in de kas haalden wel 4 meter vorig jaar!

Trouwens mijn tomaten vandaag opgebonden..met sisaltouw...