Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vogelnet constructie aardbeien

henkg

Recommended Posts

Vorig jaar had ik PVC elektra buizen met daarover vogelnet. Dat werkte goed. Alleen het plukken! Steeds weer haringen / houtjes loshalen en na plukken / onderhoud weer terugplaatsen.

Dat moest dus anders. Ik wilde iets dat heel makkelijk opent en weer afsluit. Je doet dat immers elke paar dagen, bij doordragers van juni t/m september. Is 50 a 60x. Materialen: simpel en goedkoop.

In het najaar makkelijk op te ruimen, en in het voorjaar weer makkelijk te plaatsen.

Dit is het geworden (1e prototype). Verre van rocket science. Toch ga ik hier erg veel gemak van hebben.

IMG153678661431946660.JPG

^ Dicht

IMG153712171431947340.JPG

^ Open

Drie stukken 5/8 elektrabuis a 2 meter gebogen met een Creme brulee brandertje. De twee kopse stukken zijn voorzien van vogelnet, die blijven permanent dicht. Dat stuk net is bevestigd met 3/4 clips (1) aan de portalen. Portalen in de grond gestoken.

Twee elektrabuis 5/8 pijp a 4 meter op lengte gezaagd (ca 30cm langer dan de potaalafstand, bij mij werd dat 3m), en gevuld met droog zand. Afgedicht met plakband, dichtsmelten zal beter zijn. Aan die buizen vogelnet geregen, zigzaggend (met de hand!) door de mazen aan de zoomkanten.

Het net ligt er los overheen, op drie clips na in het midden van elk van de drie dragers.

De netbreedte van 2m bleek precies goed voor mijn bedden van 1,2m breed.

Nu hoef ik alleen de losliggende met zand gevulde buis op te tillen en die middenop te leggen, alsof ik het deksel van een koude bak open. Andere zijde: zelfde laken een pak.

(Dit is het eerste prototype. Verhit buigen gaf wel een bruikbaar, maar nog geen mooi resultaat. En een professionele buigveer heb ik niet. Nog even oefenen dus. Gaat vanzelf want ik moet nog drie bedden.)

IMG154692231431946663.JPG

(1) clips: mooie manier om heel makkelijk en goedkoop klemmen te maken. Gejat van:

clips-om-insectengaas-of-plastic-vast-te-zetten-t431.html#p2298

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Ziet er goed uit, lijkt wat op het idee dat ik had. Electrabuizen van 2 meter over het perceel buigen (dat 1 meter breed is) en dat om de 2 meter. en dan aan de zijkanten telkens een ongebogen electrabuis van 2 meter leggen (5 stuks dus als uw veld 10 meter lang is) zodat je die makkelijk omhoog kan zetten als je wil plukken. Boven op de gebogen electrabuis zet ik dan telkens 2 schroefjes zodat de lange buizen daar achter kunnen rusten zonder terug naar onder te vallen.

• 3 weeks later...

Afdichting van de liggende, met zand gevulde buizen iets aangepast:

Het plakband beviel niet. Gaat los door zon en regen.

Dat moest anders. Ook voor de nog te maken andere drie. En wel binnenkort, want de eerste aardbeien beginnen rood te kleuren.

Dichtsmelt-testje: geen succes.

Op naar de bouwmarkt. Daar vond ik geribbeld beuken rondhout, doorsnede 15mm, lengte ruim een meter.

Met stukjes van zo’n 1,5 cm ging het wel perfect, alsof het ervoor gemaakt is. Aan één kant even de ribbels eraf schuren, buis verhitten, en stukje rondhout er zachtjes in tikken. Daarna even schuurpapier erlangs. Bij het inrijgen in het net blijft het dan niet haken achter scherpe randjes.

Oud:

IMG159134441433501508.JPG

Nieuw:

IMG159355601433501510.JPG

Zoals de Engelsen zeggen: het plaatje vertelt het verhaal.

En waarom de portalen niet gewoon rond gebogen: ik vond het zo net iets handiger / lager.

En waarom geen bochten met standaard 90 graden knietjes: het wordt dan duurder, maar belangrijker is dat het net dan blijft haken achter de randjes.

Als ik ooit zo'n dergelijke constructie ga maken ga ik hem denk ik van gaas maken met een fijne maas. Heb bij opa te vaak gezien dat er vogels in de netten verstrikt raakten. Heeft u hier geen last van?

Vriendelijke groeten,

Holland

• 1 month later...
dat er vogels in de netten verstrikt raakten. Heeft u hier geen last van?

Ja verschrikkelijk! Dat is vooral bij die goedkope zwarte netten.

Bij de (iets duurdere) groene netten heb je daar geen last van.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Om die reden heb ik enkele jaren geleden een andere oplossing gevonden: ik dek mijn aardbeien af met een soort hordeur van vogelgaas die ik plat (horizontaal) op een aantal paaltjes leg, op zo'n 40 cm hoogte. Vogels pikken hooguit aan de rand van de constructie. Ze durven nooit onder het gaas. Werkt feilloos! Om te oogsten til je gewoon de horren eraf..

• 3 weeks later...
Als ik ooit zo'n dergelijke constructie ga maken ga ik hem denk ik van gaas maken met een fijne maas. Heb bij opa te vaak gezien dat er vogels in de netten verstrikt raakten. Heeft u hier geen last van?

Nee, daar heb ik -gelukkig- geen last van.

Maaswijdte moet niet te klein zijn, want de bestuivers (t/m maatje hommel) moeten er makkelijk door kunnen. Zonder bestuivers geen volgroeide aardbeien.

Hallo

Een buigveer gaat beter dan dat brandertje . wel de veer er goed instoppen en je handen niet te dicht bij elkaar als je buigt . Dan krijg je de veer er niet makkelijk uit en krijgt hij knikken .

Groetjes jeremy

• 1 year later...

Met inspiratie van dit onderwerp heb ik mijn constructie gefabriceerd.

Grijze pvc buizen, bocht gebogen met buigveer en zand in de liggende pvc buizen.

Moet alleen nog iets bedenken om het net aan de zijkant op de grond te houden, maar wel gemakkelijk los en vast te maken is.

IMG604077671496914030.JPGIMG604174491496914034.JPGIMG604227741496914042.JPG