Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Japanse duizendknoop

Flup

Recommended Posts

Wij hebben deze plant gelukkig niet in de tuin, maar een buurman een stuk verderop wel helaas. Nu zag ik toevallig dat hij die plant heeft gesnoeid en de gesnoeide delen op het grondstuk van hem achter ons huis heeft gedumpt. De takken zagen er wel wat verlept uit, maar voor de zekerheid ga ik het wel weghalen. Heb daar wel met die buurman overlegd, hij weet ervan en vindt dat ok ook.

Mijn vraag is, kan een verlepte tak / blad / plant ook weer tot een volwaardige plant uitgroeien? Of zie ik spoken?

Ah ok, dat wist ik niet, bedankt! Ik heb alles daar weggehaald inmiddels en er zaten wel degelijk wortels aan. Ben heel blij dat ik het heb weggehaald, want dit is iets wat ik absoluut niet in mijn tuin wil. Ik heb mijn handen al vol aan de heermoes, zevenblad en kweekgras.

Nog een foto van de japanse duizendknoopresten:

491151432145876.jpg

Joehoe! Stengels kunnen wel degelijk wortelen en dus uitlopen. Ik heb de proef op de som genomen, en een paar stengels op water gezet (ook omdat ze mooi zijn, maar ook omdat ik wou weten), en jaaa.... nieuwe wortels...

Ook ergens gelezen dat je afval niet eens met GFT mag meegeven in de container, maar bij gewoon afval dumpen. Doe ik dus maar.

Hoop dat ik niks over het hoofd heb gezien én dat die buren niet nog meer gaan storten, of, erger nog, dat ze al eerder hebben gestort en ik daar pas achter kom als het te laat is. Heb in ieder geval nu niks meer gezien, maar ga toch regelmatig even controleren of ze dit niet weer flikken.

In Duitsland moet je het milieu-amt inlichten als je dit soort invasieve planten ziet, maar zover wil ik het zeker niet laten komen. Blijven praten bereik je meer mee, maar op een woekering van die plant achter mijn tuin zit ik niet te wachten.

Het afval doe ik zeker niet bij het GFT-afval, maar bij het overige afval. Dat stengels ook kunnen wortelen maakt mij niet geruster. Ik ga het niet testen in ieder geval.

• 2 months later...

In

hebben ze Bonte Bentheimers ingezet om duizendknoop te bestrijden. Misschien kun je een paar biggen leasen bij Jorieke

Volgens de Chinese kruidengeneeskunde zou het helpen tegen onder andere Lyme:

"What a shame people there just want to eradicate this herb instead of making full use of it. "

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 years later...

Japanse Duizendknoop komt nu toch wel angstvallig dichtbij mijn moestuin. Onderstaande foto is genomen vanaf de ingang van het moestuinencomplex (mijn moestuin ligt direct aan de ingang) en is gericht op een stuk groen dat werkelijk vol staat met Japanse Duizendknoop (honderden stengels). Aan de linkerzijde kun je nog nét het begin zien van een langgerekte houtwal dat tussen een hoofd- en ventweg ligt:

P102032257531525795851.JPG

Plattegrondje:

Afbeelding239371525797401.jpg

De dreiging ligt op ongeveer 15 meter afstand van het moestuinen complex. In de houtwal is nog geen Japanse Duizendknoop aanwezig, maar hoe lang kan dat nog duren?

P102032353591525795853.JPGP102032491681525795855.JPG

Mijn moestuin ligt op een complex van een boer, die elk jaar met paardenmest bemest elk ploegt. Ik weet dat ploegen nadelig is voor diverse zaken, maar met de dreiging van Japanse Duizendknoop lijkt dit complex op een ramp af te stevenen.

De Gemeente Ede is van de aanwezigheid van deze invasieve plant al op de hoogte gesteld door een collega moestuinier maar reageert laconiek. De beste tip is natuurlijk uitkijken naar een andere moestuin, maar hoor van jullie graag jullie meningen, ervaringen en tips om de Gemeente tot actie aan te zetten.

Vind de breedte van de weg en de bestrating dus, best breed genoeg. Schat in dat het daar niet onderdoor gaat. Als dat er al jaren staat zo, dan had het er al lang onderdoor moeten gaan eerder. Inschatting hoor, nee lijkt me niet. Wel blijven opletten natuurlijk.

Voor mijn huisje in N- Frankrijk hebben wel al een 20 jaar een pluk duizendknoop staan aan de andere kant van de weg. Nooit overgestoken. Smaller weggetje dat dit van jou. Maar goed, wel andere grond natuurlijk.

Wij gebruiken de holle verdroogde takken 's winters om de kachel mee aan te maken. Brandt lekker fel.

Hier in de buurt staat in een berm langs een brede zandweg al járen J. duizendknoop.

De gemeente maait het 1x per jaar af en het breidt om onduidelijke redenen niet uit.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Hier staat ook een bosje dat zich niet lijkt uit te breiden. In elk geval komt het niet onder een smal fietspaadje door, en het groeit ook niet het weiland in, terwijl daar maar 2x per jaar wordt gemaaid, en er zijn maar kleine groepjes grazers af en toe.

De duizendknoop mocht altijd bloeien. Het zal misschien door de gemeentelijke herindeling komen; vorige week is het spul wel weggemaaid. Ik weet niet of dat zin heeft, en ik weet ook niet hoe vaak de nieuwe gemeente van plan is om iemand langs te sturen. Ik vind duizendknoop wel rotspul, om daar geen misverstand over te laten bestaan.

41971905352_5d01d137e2_b.jpg

Ik heb vorig jaar een buurtgemeente geinformeerd over een strook JD aan de kant van de doorgaande weg. De strook is ongeveer een paar 100 meter lang (op 5 meter van de geasfalteerde weg) en iets van 20 meter breed. De JD staat daar al sinds wij hier wonen.

Vorig jaar "explodeerde" de groei ineens en was binnen 1 week! de strook tussen het asfalt en de JD ook over die 200 meter compleet dichtgegroeid. Daar schrok ik wel van.

De burgemeester van die gemeente gaf aan dat die plant daar al 30 jaar stond en dat zij er niet voor verantwoordelijk waren, omdat het net buiten de bebouwde kom was. De partij die er wel voor verantwoordelijk was, gaf later aan dat zij niet de mankracht (tijd en geld dus) hebben om hier effectief wat aan te doen. Gif gebruiken was uit den boze (in Duitsland is men zeer milieuverantwoordelijk en zwaar anti-gif), 8x per jaar maaien en het maaiafval weghalen was hun oplossing. Dat gebeurt nu niet, want geen tijd en geld.

Dat de plant binnen 1 week een complete strook van 5 meter breed kan dicht latengroeien vind ik wel minder. Dat explosieve had ik niet verwacht. Iets dat ik ook op andere plekken zag waar deze plant groeit. Blijkbaar lijkt de plant stabiel totdat die zich na een aantal jaren ineens explosief uitbreid om dan weer een tijd "stabiel" te lijken.

Ik heb bij het stuk grond van de buren 2 jaar geleden die plant ontdekt op 2 plaatsen (eigenlijk 3, maar de 3e plek is miniscuul en komt van die stort). Afgelopen jaar hebben we de plant in juni compleet teruggesnoeid en het plantafval verbrand en in het najaar (als de plant in bloei staat) de plant met gif besproeit (dit jaar wordt dat geinjecteerd). Tot nu toe zien de plekken er beter uit dan verwacht, hopelijk kunnen we deze plant zo onder controle houden. De plekken JD in de buurtgemeentes groeien wel als kool.

Je moet niet vergeten dat de Duizendknoop zich ondergronds enorm verspreidt. Inderdaad als een invasieve alien.

Denk dat die zogenaamde rustperiodes onder de grond niet echt rustig verlopen maar dat de energie wordt gestoken in de uitbreiding van het wortelnetwerk. Om vervolgens weer naar boven los te barsten.

Het gevaar bij Oscar is dat de wortels al wel richting/onder het pad gaan en dat daar dan opeens ook kleine Duizendknooptopjes tevoorschijn gaan komen... Dat zou dan een erg slecht signaal zijn want dan is ie aan het oversteken.

Hier achter het huis probeert ie vanaf een tuin van een buurvrouw onder de stoep door over te steken naar het bosje/grasveld. Hier dus al wel topjes tussen de tegels.

Woningbouw doet er vooralsnog niets aan.

Bij ons op het complex is ie de sloot overgestoken en staat nu ook aan de kant van de sportvelden. Dit is dus geheel ondergronds gegaan, onder de sloot door dus (breed en redelijk diep).

En hier - ik vertel het nog maar eens - blijft hij jaar in jaar uit braaf op zijn plaats omdat hij tijdig teruggeschoffeld wordt. Laat je die uitlopers hun gang gaan, ja dan grijpt hij zijn kans.

DSCN320793791526142110.JPG

Heeft de bijenvereniging (direct achter de Jd) ooit eens geplaatst als bijenplant.

DSCN321641741526142492.JPG

Aangrenzend ligt mijn moestuin. Rechts in beeld de twee uitlopers. Minder dan vorig jaar en het jaar daarvoor. Consequent weg blijven schoffelen om uitbreiding te voorkomen.

Bedankt voor jullie reacties

Ik hoorde afgelopen week van bewoners, dat de Japanse Duizendknoop al vanaf 1999 op het beschreven stukje staat. Ook zie ik nu pas dat ook op de tuinafval stortplek van de plaatselijk hovenier plukken JD staan. Het blijft dus uitkijken en tijdig ingrijpen bij het vinden van uitlopers of een explosieve uitbreiding zoals door jullie beschreven.

• 2 years later...

Vijf berichten terug in dit onderwerp - Mei 2018 - vertelde ik dat de pluk in mijn straat werd aangepakt. Er zijn plastic zakken overheen gedaan met daar weer gras over.

Dit jaar ligt er nog steeds gras over, geen plastic meer, maar van de duizendknoop is niets meer opgekomen. Er komt ook vrijwel niets anders door de laag gras heen, die broeierig heet is. Ik zal het in de gaten houden, maar deze methode om dit onkruid te bestrijden lijkt kansrijk. Het heeft wel al een paar jaar lang een lelijk stukje straat opgeleverd.

Knoop.jpg.581406489c945611086591acbc551577.jpg 

• Like 1

• 3 months later...

@Flup

Dan hier het antwoord op jouw vraag uit het identificatietopic. Hoe ben ik van de japanse duizendknoop afgekomen. Gewoon alles zo goed als mogelijk uitgraven. Ieder stukje wortel wat je laat zitten gaat ooit weer uitlopen. Dat graaf je ook weer binnen enkele maanden uit. Nu had ik geen grote velden vol, maar ik ben toch wortels van centimeters dik tegengekomen. Dit jaar ben ik maar een klein sprietje tegengekomen. Ik ga ervan uit dat ik er nu vanaf ben. Eigenlijk was ik er met 3 jaar van af, maar toch vind je dan zo nu en dan nog wat.

• Thanks 1

Dank voor je update @hoekman. Jouwe methode lijkt goed te werken, dat is mooi om te weten. Voor grote stukken minder werkzaam, maar voor kleine stukken zeker de moeite waard om te proberen. Hoe minder gif nodig, hoe beter. Ook mooi om te horen, omdat dit tegen de meeste wetenschappelijke onderzoeken ingaat. Daar wordt vermeld dat je de plant zoveel mogelijk met rust moet laten om dan 1x per jaar heel kort na de bloei met gif te spuiten. 

@RobO

Dat kan best nog eens een probleem worden, in Amerika is dit al het geval dat japanse duizendknoop kiemkrachtige zaden geeft en zich ook op deze manier in het wild verspreid.

In Iens ging het om een redelijk grote bos die er al decennia stond. Niet uitgegraven, maar met plastic zakken bedekt en daar weer gras over. Dat zal in 2019 zijn gebeurd. Dit jaar met alleen gras bedekt, en ik heb weinig meer van de duizendknoop gezien, maar er kwamen nog wel kleine lootjes naar boven zetten. Ik zag dat niet omdat ik er fietsend langs ga. Een buurman van mij loopt er met de hond langs, die ziet het beter en hij trekt er nog af en toe wat uit. Hij is ook degene die zich ermee bezig houdt, maar het valt hem erg mee zoals het gaat.

Ik heb vanmorgen zelf even beter gekeken, ja, als je goed kijkt zie je heel sporadisch nog wat boven komen. We moeten het in de gaten blijven houden.

japduizendknoop.jpg.f80af5d7f05238d4636f77bb3da9e201.jpg

Op 4-6-2020 om 22:37, roeier zei:

maar deze methode om dit onkruid te bestrijden lijkt kansrijk.

Alleen als je inderdaad het bovengrondse continu blijft wegplukken. De ondergrondse aanwezigheid van deze alien is zo groot dat dit proces wel een jaar of 5 zou kunnen gaan duren.

• 9 months later...