meekje Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Heb deze week voor de derde keer stokbonen gezaaid (Blau Hilde en Anellino Giallo) want ze komen niet op.Kweek ze voor het vierde jaar en heb nog nooit problemen gehad Hoe gaat het met de opkomst van jullie stokbonen? Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Heb ze op 6 juni in potgrond in P6 potjes gelegd, buiten onder afdak gezet, vochtig gehouden en ze zijn nu mooi bovengekomen. Denk dat ze eind volgende week de grond in kunnen.Ik zaai ze voor omdat ze anders geen kans krijgen wegens slakken- en vogelvraat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Hier gaan ze goed. Vorig jaar dan weer niet. Maar toen bleef het ook aanhoudend nat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wenwolf Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 vorig jaar gingen bij mij de bonen super! Dit jaar voorgezaaid tot 2 keer toe, niks...en in de tuin zelf ook amper. Word een mager bonenjaar hier.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 in de grond hebben ze nog niks gedaanin de schuur voorgezaaid staan nu buiten met 2 en een half bladsnijboon gaat net aan het klimmen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Hier ook al een tweede ronde bezig, opkomst nu ook maar rond de 50%... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Stokbonen Helda drie weken geleden in de grond , opkomst 50 % , verleden week nieuwe een dagje voorgeweekt en terug de grond in, nog geen opkomst gisteren Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Dit jaar meermaals bij moeten zaaien wegens vraat en bonenrot in de grond. Nu eindelijk zit de groei er een beetje in en zien ze er niet meer uit alsof er een vrachtwagen overheen gereden is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 (edited) Eerst waren mijn opkomende Stokbonen aangevreten door vogels ,ik heb verder afgewacht en nu beginnen ze te klimmen ( waarschijnlijk het hart van sommigen ervan niet aangevreten ) toch had ik er in P9 potjes voor alle zekerheid bij gezaaid , die nu in volle groei zijn en die ik er ga tussen zetten .Mijn lage prinsessen bonen zijn echter maar voor de helft opgekomen (het eerste jaar dat ze zo slecht opgekomen zijn) echter niet bij mij alleen ,praktisch overal op het complex hebben ze moeten her zaaien . Edited June 19, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
balkontuinder Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Mijn Blauhildes zijn eind april de grond in gegaan en beginnen al langs de stokken op te kruipen. Door twee weken afwezigheid is het wel een beetje een zooietje, ze gaan niet heel netjes langs de stokken op. De half april gelegde Cropper Teepee (stamboon) staat vrolijk in bloei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Bij mij zijn ze al een eind omhoog geklommen en beginnen de eerste bloempjes er al in te komen. Ik heb stoksnij- en stokslabonen, zaad van de Lidl, weet zo even de namen niet. Maar ze doen het prima (in de moestuinbak gezaaid ergens begin mei). Misschien ligt het aan de grondtemperaturen? Het was natuurlijk best een koud voorjaar; mijn moestuinbak is verhoogd en staat in een beschutte stadstuin, wellicht scheelt dat. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Hier op het complex heeft bijna iedereen voorgezaaid. En zijn ze bij de meeste mensen al flink aan het klimmen. Maar die stonden er ook al vanaf begin mei in. Wij hebben ook voorgezaaid, binnen, eerst in vochtig zand en daarna in potjes. Zijn de afgelopen weken erin gegaan, en inmiddels beginnen ze te klimmen.Ook meerdere rondes moeten zaaien, maar dat wijt ik eerder aan de bonen. Deel kwam uit de zadenenvelop (thnx Enjoy!). En die krijgt natuurlijk nogal wat te verduren. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Ik moest ook een hele tijd wachten voordat er iets boven de grond kwam. Had de bonen in de grond gestopt, ben toen 3 weken op vakantie geweest. Had verwacht dat ze ondertussen flink zouden groeien. Toen ik thuis kwam stonden er sprietjes van 20cm, niet echt hoog dus. Ze groeien we door maar langzaam. De Borletti bonen echter schoten omhoog, na 2 dagen stonden ze al boven de grond. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter_begeman Posted June 20, 2015 Share Posted June 20, 2015 Hier 100% opkomst van de stok snijbonen. Nog nooit eerder gehad. Bonen van vd wal zaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Ik laat boontjes kiemen op keukenpapier en pot ze daarna op in P9 potjes.Zo heb je controle over de vochtigheid en temperatuur.Zie verder: bonen-voorzaaien-t8273-10.html#p219092 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 21, 2015 Share Posted June 21, 2015 Hier hangt het wat van de soort af de ene staan al erg mooi en hoog (allemaal op) andere komen maar met 2/10 boven nog andere helemaal niet terwijl ze idem zaai moment en water en standplaats hebben. Nu 2de ronde (begin van de week) binnen gezaaid in een gerecycleerde planten trays Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts