Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Stokbonen komen niet op

meekje

Recommended Posts

Heb deze week voor de derde keer stokbonen gezaaid (Blau Hilde en Anellino Giallo) want ze komen niet op.

Kweek ze voor het vierde jaar en heb nog nooit problemen gehad

Hoe gaat het met de opkomst van jullie stokbonen?

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Heb ze op 6 juni in potgrond in P6 potjes gelegd, buiten onder afdak gezet, vochtig gehouden en ze zijn nu mooi bovengekomen. Denk dat ze eind volgende week de grond in kunnen.

Ik zaai ze voor omdat ze anders geen kans krijgen wegens slakken- en vogelvraat.

Stokbonen Helda drie weken geleden in de grond , opkomst 50 % , verleden week nieuwe een dagje voorgeweekt en terug de grond in, nog geen opkomst gisteren

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

Eerst waren mijn opkomende Stokbonen aangevreten door vogels ,ik heb verder afgewacht en nu beginnen ze te klimmen ( waarschijnlijk het hart van sommigen ervan niet aangevreten ) toch had ik er in P9 potjes voor alle zekerheid bij gezaaid , die nu in volle groei zijn en die ik er ga tussen zetten .

Mijn lage prinsessen bonen zijn echter maar voor de helft opgekomen (het eerste jaar dat ze zo slecht opgekomen zijn) echter niet bij mij alleen ,praktisch overal op het complex hebben ze moeten her zaaien .

Edited by Guest

Mijn Blauhildes zijn eind april de grond in gegaan en beginnen al langs de stokken op te kruipen. Door twee weken afwezigheid is het wel een beetje een zooietje, ze gaan niet heel netjes langs de stokken op. De half april gelegde Cropper Teepee (stamboon) staat vrolijk in bloei.

Bij mij zijn ze al een eind omhoog geklommen en beginnen de eerste bloempjes er al in te komen. Ik heb stoksnij- en stokslabonen, zaad van de Lidl, weet zo even de namen niet. Maar ze doen het prima (in de moestuinbak gezaaid ergens begin mei).

Misschien ligt het aan de grondtemperaturen? Het was natuurlijk best een koud voorjaar; mijn moestuinbak is verhoogd en staat in een beschutte stadstuin, wellicht scheelt dat.

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Hier op het complex heeft bijna iedereen voorgezaaid. En zijn ze bij de meeste mensen al flink aan het klimmen. Maar die stonden er ook al vanaf begin mei in.

Wij hebben ook voorgezaaid, binnen, eerst in vochtig zand en daarna in potjes. Zijn de afgelopen weken erin gegaan, en inmiddels beginnen ze te klimmen.

Ook meerdere rondes moeten zaaien, maar dat wijt ik eerder aan de bonen. Deel kwam uit de zadenenvelop (thnx Enjoy!). En die krijgt natuurlijk nogal wat te verduren.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Ik moest ook een hele tijd wachten voordat er iets boven de grond kwam. Had de bonen in de grond gestopt, ben toen 3 weken op vakantie geweest. Had verwacht dat ze ondertussen flink zouden groeien. Toen ik thuis kwam stonden er sprietjes van 20cm, niet echt hoog dus. Ze groeien we door maar langzaam. De Borletti bonen echter schoten omhoog, na 2 dagen stonden ze al boven de grond.

Hier hangt het wat van de soort af de ene staan al erg mooi en hoog (allemaal op) andere komen maar met 2/10 boven nog andere helemaal niet terwijl ze idem zaai moment en water en standplaats hebben. Nu 2de ronde (begin van de week) binnen gezaaid in een gerecycleerde planten trays