Geplaatst: 19 juni 202519 Jun O verdorie het ziet er naar uit dat er een hele familie muizen aan tafel is gegaan? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 juli 202517 Jul Mini-kikkers! Nog maar even geen gras maaien, dan.Echt nog heel klein, vergelijk met de hooiwagen die er boven hangt.Plakken ook aan het glas 😄 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 26 juli 202526 Jul Er lag een kleine spitsmuis op zijn rug te sterven in een kuiltje in de tuin. Ik denk gif. Ik snap dat hij vervolgens in mijn tuin komt sterven want die is rustig en lekker overwoekerd. Maar ik moet dan besluiten of ik zo een beestje uit zijn lijden moet verlossen. En hem dan ook doden. Dat vind ik moeilijk en verdrietig. En degene die het gif strooit, heeft geen probleem. Niet erg eerlijk.
Geplaatst: 26 juli 202526 Jul Verdrietig, maar het is wel het beste wat je op dat moment voor het beestje kunt doen.
Geplaatst: 27 juli 202527 Jul Ja, wel erg sneu.Een weekje of 2-3 geleden hoorde ik een muisje tussen mijn knoflook in de schuur. Had gelukkig geen vraatschade, en ondertussen us bijna alle knoflook geschoond (van een deel moet ik de wortels nog verwijderen).Maar vandaag ging ik wat planten oppotten, en zag ik dit.Moet haast wel door die muis gedaan zijn. Maar waarom gaat die in een zak met compost zitten? Nestje maken of eten zoeken? De halve zak ligt er nu naast!Maar ik kan er weinig tegen doen. De schuur is gebouwd op een betonnen plaat, alleen is de schuur breder dan de plaat, en zit er voor, links en rechts een spleet van zo'n 2 cm, en daar kunnen ze makkelijk de schuur in en uit...Om de spleten dicht te maken moet ik de stellingkasten leeghalen en verplaatsen. Al is dat wel beter dan muizen hebben..Toevoeging. De zak met potgrond die er naast stond was niet aangebroken, alleen de zak met gemeentecompost. 27 juli 202527 Jul aangepast door acpronk Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul Wij vonden een prachtige Hazelworm bij het zeven van de composthoop: A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul Paar weken geleden was ik druk bezig met verpotten, loop met wat courgetteplanten de tuin in, zet ze daar neer, loop weer terug... schrik!! Zit er opeens een duif voor mijn huisje op de stoep en blijft gewoon zitten! Vandaar de schrik, duiven vliegen normaal weg.Had een ringetje om de poot en liet zich gemakkelijk oppakken.Dus... had het al erg druk (moeder net in ziekenhuis), kwam die duif er ook nog bij. Nummer opgeschreven, duifje in opvouwbare bench van Zowie (wat een lumineus idee van mij) op schapevachtje, met vogelvoer van de buurman waarvan hij gelijk zeer fanatiek begon te eten. Nummer van de ring opgezocht, was een telefoonnummer, duivenman uit Harkum nam op en was belangstellend om het beestje op te halen (vaak zijn ze dat niet omdat de duif niet goed gepresteerd heeft en dan wordt afgedankt). Duifje was waarschijnlijk uit koers geraakt het voorafgaande weekend wegens onweersbuien en storm. Was in Eefte losgelaten. Helaas zijn verdere afspraken misgelopen, man belde niet terug. Ik zou een week niet op de tuin komen dus wilde het diertje niet in de bench opgesloten laten, al het voer neergezet, water ernaast en het deurtje opengezet. En het duifje is gevlogen. Waarheen weten we niet.
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul En op de moestuin verstoorde ik een salamandertje. Zat onder/tegen oude plankjes. Was gras aan het wegtrekken en had opeens een salamandertje in mn hand. Heb een nieuw schuilplekje voor hem gemaakt van nog meer oud hout.
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul En wilde jullie ook nog even voorstellen aan mijn huisjespin. Is een zeer fanatieke jager en niet gesteld op extra belichting of camera's. Het vliegbeestje links is ontsnapt, ging net op tijd de andere kant op.
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul Brrrr, zo een spin vind ik nooit prettig. Maar de salamander is prachtig.
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul 1 uur terug, Erny zei:En het duifje is gevlogen. Waarheen weten we niet.Waarschijnlijk gewoon weer naar Harkum. Ik heb het ook wel eens gehad en meestal is wat voedsel en drinken aanbieden (en even een veilig plekje) wel voldoende. Als ze weer op krachten zijn, vliegen ze weer verder. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 31 juli 202531 Jul @woldistel Nou, de beste man zou mij bellen als ie wel thuis aan zou komen. Tot nog toe niets. Het is de derde keer dat er een postduif bij mij "aanklopt" voor hulp. Geen idee waarom ze mij altijd uitkiezen. @fre3ke Deze spin blijft gelukkig in dat tunnelwebsysteem en loopt dus niet onverhoeds in mijn buurt. Ben niet bang van spinnen maar als er opeens zo'n groot beest naast je opduikt is dat wel even schrikken. De salamander gaf bijna licht af toen de zon er op scheen...
Geplaatst: 2 augustus 20252 Aug Kleine watersalamander. Zat in een zak potgrond die al even openstond. Gebeurt wel vaker, ik tref soms ook padjes aan. Ik heb me aangeleerd om de eerste handjes grond voorzichtig uit de zak te scheppen, Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 2 augustus 20252 Aug Sinds een paar dagen komt er een jonge haas hier de tuin in.Het is een heel speels diertje, hij deed laatst een spelletje met een ekster.Ze waren absoluut niet bang van elkaar en deden tikkertje.Een dag later was ik in de tuin bezig en toen zat hij op twee meter afstand van me, aandachtig te kijken wat ik allemaal deed.Nu is hij elke avond hier en heeft ook een vriendje meegebracht, kan ook zijn moeder zijn... 🥰Ik ben wel blij dat de meeste groentes in hoge bakken staan.Hij vindt alles interessant:Vriendje, of papa, of mama:
Geplaatst: 2 augustus 20252 Aug Oh wat leuk! Misschien kun je af en toe wat lekkers voor ze neerleggen wat je toch over hebt/kwijt wilt. Dan komen ze misschien wel met de hele familie, dat is dan misschien wat minder.
Geplaatst: 6 augustus 20256 Aug Erg veel kikkers in de tuin, is erg lastig met grasmaaien, maar ja, ondertussen moet t toch echt! Aparte is dat ik ze ook voornamelijk zie aan de kant vd tuin waar geen water is....bij t beekje zie ik amper iets 🤔
Geplaatst: 12 augustus 202512 Aug Daar was hij weer, ook weer overdag. Zo op het oog nog net niet volgroeid.Schoon neusje, schone oogjes. Lijkt helemaal gezond.Ik ben benieuwd of het steeds dezelfde is. Als het lukt, smeer ik de eerstvolgende keer een heel klein likje rode verf op de stekels. (Nagellak is makkelijker, maar dat is hier niet in huis). Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug Ik heb te snel geoordeeld vrees ik…🤦♀️Er zat een muisje in de muizenval.. blijkt het geen huismuis maar een spitsmuisje te zijn….🤔Ik google; blijk ik er juist blij mee te moeten zijn omdat spits muisjes insekten eters zijn en mij dus helpen om mijn slakken te beperken!!! 🙏🏻Blijken ze ook nog eens beschermd te zijn…😬Zucht … dan maar doorgaan met muizen gangen dichten …ze zijn alleen prooi voor uilen lees ik…ik vrees dat er in mijn bebouwde leefomgeving weinig uilen op mijn postzegel plek komen jagen….🤔Als zij dus niet mijn groenten planten eten moeten het toch de duiven en mussen zijn…🤔 dus nu maar van die foeilelijke groenten netjes om mijn koolplanten gedaan en vliegenkapjes over mijn sla zaailingen….😞Moet ik nu onderdak geven aan hele families spitsmuis?? 😬🤔Hoe doen jullie dat? 🤔🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug @Vrouwholle ik kan vragen of de buurtuilen hier bij je op visite willen....of misschien wat adders? Kwam vandaag deze tegen, niet helemaal in mn tuin, maar dichtbij genoeg en ik vond m erg schattig voor een rat 😀
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug 😅 zo’n uil lijkt mega op mijn kleine plek @Vlavlip een houtduif geeft al een schrik effect als die zijn vleugels spreid…😅En ze zijn zoooo schattig juist hè die dieren dat maakt het juist zo moeilijk ….😏 en mijn “ene” 😇spitsmuisje is Spitty genaamd vanwege het wegspitten van mijn “kostbare” mix….Nee dan liever Spitty (‘s) dan adders hoor.,,,😊🌱👩🍳🌱🐓🌱🌻🌱
Geplaatst: 14 augustus 202514 Aug De egel wordt een vaste gast. Kwam gisteren -vanuit mijn tuin- rustig aangelopen, in een rechte lijn, op weg naar zijn inmiddels vaste plekje. At een paar brokjes, dronk wat water, en deed een dutje. Wellicht als voorbereiding op nachtelijke voedseltochten in de wijde omgeving.^ Buikslaper, wijdbeens. Staartje is goed zichtbaar.Markeren met een klein likje verf vond ik niet nodig, dit is nu zeker steeds dezelfde. Ook nog eens op steeds dezelfde tijd, rondom 17:00u. Inhoud bloempot of bak berekenen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.