Jump to content

Nieuwe kas aanschaffen

pongo

Recommended Posts

Wij zijn ook aan het kijken naar een kas voor in de achtertuin. Die is 10 m diep minus schuur en terras. Blijft maar beperkt ruimte over voor kas diepte. Daarom dacht ik zelf een kas van ong. 200 cm x 200 cm.

Nu zijn er van Royal Well verschillende, maar omdat ik vooral lange planten (tomaat, peper, komkommer) wil planten dacht ik vooral aan de Royal Well Burford 66.

Specs:

Kas breedte 194 cm

Kas lengte 194 cm

Kas nok hoogte 230 cm

Goot hoogte 160 cm

Kas oppervlakte 3,8 m²

Qua fundering metselen we van oude stenen ong 30 cm diep een rand rondom en willen hem op de hoeken in de grond in het beton storten.

In de kas leggen we tenslotte tegels, zodat we in de winter het kwartelhok erin kunnen zetten.

Heeft iemand ervaring met deze kas en hoe heb je die fundering gerealiseerd? ik zou er graag eentje real-life willen bekijken, maar weet geen showroom te vinden die ze heeft staan.

• 11 months later...

Bedankt voor de tip die ik hier las: Dave Storm Hobbykassen.

Vandaag een kas gekocht bij hem van 3.40 x 6.00 meter. Wordt in maart geplaatst. Echt super veel zin in. Heb al een kas van 9 m2 .... dit wordt echt genieten dit voorjaar

Een kas van 3 x 6 hoeft op zich niet gekrijt te worden. Ja, de temeratuur kan wel oplopen, maar ik heb nog nooit last gehad van zonnebrand, wel in mijn oude kleine kasje. Maar bij mij staan in de zmer ook alle ramen (2 automatische en 1 handmatig) en de deur open overdag.

Gehamerd glas levert wel een gespreider licht op heb ik gehoord, zelf geen ervaring mee. Qua sterkte maakt het geloof ik niets uit.

Extra hoog is zeker aan te raden. Bij de standaard hoogte van Stappaerts kon ik net wel / net niet onder de horizontale ligger halverwege doorlopen zonder mijn hoofd te stoten. Daar heb je bij de hoge geen last van. En je hebt extra hoogte voor de ondersteuning van tomaten etc.

Rob / Oudholland

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

De volgende 2 kassen heb ik in overweging:

- Dave Storm 3.40*4.00

- Stappaerts 3.35*4.44

Dave Storm heeft geen veiligheidsglas heeft hij gezegd, Stappaerts levert tegen meerprijs gehard gehamerd glas in het dak. Zijwanden lijkt me tuindersglas wel voldoende.

Inclusief plaatsing, verhoogd model en gehamerd glas is Stappaerts 5% duurder dan Dave storm, maar de kas is wel iets groter (langer en hoger).

Wat wel opvalt is dat de kweek-/zaaitafel bij Dave Storm flink duurder is, als ik die meeneem dan is de prijs vrijwel hetzelfde.

Weet iemand of ze ook korting geven?

Nu nog even de financiering regelen.

Ik kocht destijds een serre aan bij Stappaerts, zeer tevreden van.

Over de prijs kon ik héél goed onderhandelen,

vergeleek hun prijs met de offerte van Hendrickx, Hendrickx was iets goedkoper.

Na enkele mails en een paar telefoontjes pasten ze bij Stappaerts hun prijs aan.

Omdat de afmetingen van de deur (de rest was identiek) me beter lagen ging ik toen met stappaerts in zee.

Gehamerd glas is bij het hoge model niet echt nodig maar als ik een nieuwe aanschaf zou ik het toch doen ifv meer diffuus licht.

Kweek/zaai tafel bij Dave Storm (vroeger toch) is gesloten dus echt tafel mss zit daar het prijsverschil?

Tafel is echter lang niet zo stevig als de open tafel van Stappaerts ...

Ik zou als ik jou was en je daar plaats voor hebt toch gaan voor het grootste dus voor Stappaerts ...

Wat ik zelf fijn vind aan de kweektafel van Stappaerts, is dat die werkt met losse bakken die op een stalen profiel rusten.

Daardoor haal je de bakken er ook makkelijk even uit, bijvoorbeeld als je er vroeg in het voorjaar jonge planten in hebt staan (tomaten bijvoorbeeld) en er komt nachtvorst, dan staan de planten overdag in de kas en haal je ze 's avonds met bak en al naar binnen.

Ook kan je makkelijk watergeven; ik zet de jonge planten er altijd in losse potjes (rond of vierkant 7 cm) in en giet een laagje water van een cm (of 2 bij warm weer en grotere planten) onder in de bak. Dan staan de planten nooit droog. Vooral bij koolplanten handig, die staan later in het seizoen in de kas als het overdag toch al flink begint op te warmen.

Maar ik ken het systeem van Dave Storm niet, dus ik dan daar niets over zeggen.

Edited by Guest

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Ik heb een kas besteld bij Dave Storm, die komen ze begin februari plaatsen. Ik ben erg benieuwd, nu bedenken wat ik er allemaal in ga zetten...

Forumlid Wortel heeft ook een kas van Dave, dus we hebben die een tijdje terug goed kunnen bekijken.

Ik heb er ook een kweektafel bij besteld.

Ik ben altijd wel van het e-mailen, maar na mijn aanvraag via de mail/website kreeg ik een dikke week later (of waren het er 2?) post in de (fysieke) brievenbus met de offerte en een sleutelhanger

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ik heb ook een kas besteld bij Dave Storm. Op 20 maart wordt ie geplaatst. Heel veel zin in.

In het gebied waar we wonen heeft hij er veel geplaatst en hoe hard het ook waait, ze blijven staan. Dat gaf me wel vertrouwen.

Ook het feit dat er in de showroom van de tuinkassenwinkel in Nijkerk heel duidelijk staat aangegeven dat ze geen aansprakelijkheid aanvaarden voor stormschade en dat je er verstandig aan doet een luwe plek voor de kas uit te zoeken; terwijl Dave Storm het juist vanzelfsprekend vond dat zijn kassen zouden blijven staan bij storm, gaf me wel vertrouwen.

De kassen zijn wel degelijk en niet heel charmant (vind ik). Maar goed, de kas moet vooral dienst doen als kas. Het charmante vond ik minder belangrijk.

Ik geen gehamerd glas en echt overtuigd dat dit er in mijn volgende serre toch echt in moet.

Niettegenstaande ik een ruime (+/- 30m²) en het een hoog model is loopt de temperatuur toch gevoelig op tijdens warme zonnige periodes.

Vorig voor het eerst dak en zuidkant gewit en het verschil was enorm ... wie twijfelt aan gehamerd glas ... niet doen, gewoon daarvoor kiezen!

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...