Scout Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Beste moestuiniers, Na mij voorgesteld te worden en een bericht geplaatst te hebben in "moestuin seizoen" , nu hier een bericht.In oktober ga ik voorbereidingen treffen voor het seizoen in 2016Voor die tijd wil ik een duidelijk beeld hebben van de mogelijkheden en de beste aanpak.Daar heb ik jullie ervaring voor nodig, dus bij deze een oproep om helemaal los te gaan met jullie ideeën en tips. De onderstaande kenmerken zijn ook te vinden in "moestuin seizoen". voor het gemak ook hier geplaatst. Kenmerken perceel:- oppervlakte: 4.500 m2- grondsoort: veen- huidig doeleinde perceel: weiland, (vorige eigenaar had er paarden op lopen)- staat van weiland: zeer slecht, erg ongelijk en bij regen plassen met water- oevers: weiland is aan drie kanten omringd met sloten, oevers zijn in slechte staat Mogelijke hindernissen- mogelijk in diepere gronden is grond vervuild met huishoudelijk afval (komt vaak voor in Krimpenerwaard) sloot is vorig jaar door Waterschap gebaggerd doordat ze vervuiling vonden in de sloot.- nat terrein, door hoogstand sloot, kuilen op weiland en veengebied Naast de 1.500m2 moestuin (mogelijk later uitbreiden) willen we een boomgaard aanplanten op het perceel.Hiervoor hebben we verspreid over het weiland z'n 4.500 m2 over voor een boomgaard.Waar wij erg mee te maken hebben is de natte grond.Nu is mij bekend dat dit zeer nadelig is voor fruit en notenbomen. Bomen die naar mijn idee een beetje bestand zijn tegen nattigheid zijn:Appel, herfstframbozen, braambes, cranberry, hazelaar, kweeperen, mispelbomen, peren, vlierbessen, blauwtjes, bramen, japanse, sierkwee, meidoorn (Crataegus mexicana, Crataegus pedicellata, Crataegus pubescens, Crataegus schraderiana) Een idee is om de bomen in verhoogde bakken te zetten, voor betere ontwatering.Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën over een boomgaard op z'n terrein. - Heeft een van jullie ervaring met een soort gelijke grond/problematiek?- Wat zijn mogelijke oplossingen?- Welke soorten zouden gepoot kunnen worden?- Wat raden jullie aan, hoogstam, halfstam, laagstam of verschillende maten?- Wat voor aantal kunnen bij deze gebruikt worden? Alle tips, ideeën en op/aanmerkingen zijn welkom! Groet,Scout Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paksoi Posted August 19, 2015 Share Posted August 19, 2015 Dat is gecompliceerd. Immers, je kunt niet zomaar een veenlaag doorbreken...je kunt het probleem van het water ook groter maken daardoor.Teveel factoren zijn hier van toepassing....ophogen met grond kan wel, toplaag lostrekken MET de nieuw aangebrachte laag daarbovenop.Ik zeg MET, want eerst de zode lostrekken, dan grond erop werkt ook niet.Het is toch ook een budget verhaal in deze. Geen eenvoudige oplossing mogelijk lijkt me in deze situatie.Ga inderdaad aan de gang met soorten die redelijk kunnen.Bakken, zou eerder voor glooiingen/verhogen her en der kiezen zodat het wat vriendelijker en natuurlijker oogt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Hoi Je kan je bodem goed diep laten spitten met een graafmachine. Dit is wat ik zelf ook heb gedaan. Een dan nog deze winter een diep wortelende groen bemeste er op.Als je diep laat spitten kan je ook drijnage buizen aan brengen. Met het diep spitten komt je onder laag los en kan je je landje gelijk egaliseren.Waar bij je de bomen op een terp zet. Dit kan dan ook met de graaf machine terpen maken.De fruit bomen gaan in de toekomst ook je te veel aan water gebruiken om te groeien en kan de bodem verbeteren. Ik heb zelf ook veen grond vaak kom de dan ook zand tegen deze heb ik diep laten spitten en nu is mijn tuin aan de droge kant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paksoi Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Zou goed kunnen Simke, maar niet zonder eerst te informeren in de buurt. (loonwerkers/buren met kennis over de grondslag en effecten.Nogmaals: soms beter niet te doen! Verder schrijf je, nu heb je het aan de droge kant, dan nog Terpen maken?Zoals gezegd, te gecompliceerd: informeer in de buurt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 Ik ken er niet veel van maar gebruiken ze geen wilgen op zeer drassige plaatsen zodat de grond iets droger wordt?Eucalyptus wordt in sommige landen gebruikt om gebieden droog te leggen, geen idee of deze hier ook overleven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spike Posted August 21, 2015 Share Posted August 21, 2015 ik zou ook goed rondkijken en vragen in de buurt. Hoe andere mensen met deze problemen om gaan.welke bomen er wel staan. Loon werkers willen soms graag geld verdienen en heb je niks aan het geen ze doen.Prijs van te voren afspreken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Bomen die naar mijn idee een beetje bestand zijn tegen nattigheid zijn:Appel, herfstframbozen, braambes, cranberry, hazelaar, kweeperen, mispelbomen, peren, vlierbessen, blauwtjes, bramen, japanse, sierkwee, meidoorn (Crataegus mexicana, Crataegus pedicellata, Crataegus pubescens, Crataegus schraderiana) Het is belangrijk om te weten hoe diep de grondwaterstand in de winter is. Met kleinfruit zoals bramen en frambozen zul je sowieso geen problemen ondervinden ondanks een hoge grondwaterstand, vlier lukt ook prima. Fruitbomen kweken wordt echter een stuk lastiger. Plassen in het weiland in de winter zijn funest voor fruitbomen. De sloten moeten goed afwateren en ik zou de fruitbomen op een terpje planten om ze een eerlijke kans te geven. Als het grondwater in de winter op slechts 30 centimeter diepte zit, dan sterven de meeste van de boomwortels dieper dan 30 centimeter in de bodem in de winter. Je krijgt dan problemen met schurft, vruchtboomkanker, verminderde groei en in het slechtste geval stervende fruitbomen. In het verleden is veel onderzoek gedaan naar de gevoeligheid van fruitbomen voor wateroverlast. Het meest gevoelig voor wateroverlast zijn zoete kersen en notenbomen. Appelbomen zijn iets beter bestand tegen wateroverlast, maar beperk je tot sterke onderstammen en de meest robuuste rassen zoals bijvoorbeeld Bramley's Seedling. Vermijd gevoelige rassen zoals Cox Orange en Golden Delicious. Pruimen: alleen de sterkgroeiende Reine Cloude Oullins en R.C. d'Althann zijn het proberen waard op natte grond. Peren zijn het best bestand tegen wateroverlast maar alleen de meest robuuste rassen die niet kankergevoelig zijn en alleen op sterk groeiende zaailingonderstam (meestal stoofperen). Denk hierbij aan St Remy, Brederode en Noord-Hollandse Suikerpeer. Fijne handperen zoals conference en peren op zwakgroeiende Kwee-onderstam zijn kansloos op zeer natte grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Aanvulling voor veengrond: Blauwe bessen (Vaccinium corymbosum), inheemse bosbessen(Vaccinium myrtillus), Cornus Canadensis, Vossebes, (bos)aardbeien. Als het mijn grond was zou ik er veel verschillende soorten blauwe bessen op zetten, dat worden toch behoorlijke struiken en ze zijn erg lekker. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 22, 2015 Share Posted August 22, 2015 Ik tuin zelf in de Krimpenerwaard en heb nogal wat ervaring in tuinen zeer verspreid door heel de Krimpenerwaard en ook daarbuiten, ook met fruit en vruchtbomen. Just my tw cents, maar vagelijk vermoed ik de hindernis vooral in je hoofd. Dat klinkt natuurlijk nogal brutaal en misschien zelfs aanmatigend, maar wat ik bedoel is dit : Er worden al honderden jaren fruit en vruchtbomen geteeld in de Krimpenerwaard, bij particulieren, bij boeren. Duizenden vruchtbomen in het voorjaar in bloei te zien. Wat veelal gedaan wordt is de jonge boom op iets van een heuvel poten. Dat verdwijnt dan wel met de jaren, maar dan is de boom gevestigd. De bomen passen zich wel aan aan de waterstand. Dan is de keuze aan soortjes ook van belang. Er zijn appels die het het best doen op zware klei en daar ook voor geschikt zijn, maar er zijn er ook die ooit in Brabant ontwikkeld zijn speciaal voor op het zand. Ga naar die soortje op zoek die wat tolerant zijn voor wat hogere waterstand in de winter. Hier op de tuin staan peren ( stoofperen hoor ) die al 30 jaar aan de sloot staan, echt dicht op de hoge waterstand. Ook pruimen staan hier. Kersen vinden het wat minder.Verder gaat eigenlijk alles goed. Appel wil wel eens sneller last hebben van allerlei ziektes op te natte grond. Vruchthout wat slecht afrijpt in de herfst kan ook gebeuren. Maar echt hoor. Kijk eens om je heen. Drainage kan een optie zijn hoor en nog meer ingrepen ook. Maar of het strikt nodig is ? Mijn buurmans tuin staat in de winter wel eens weken lang blank. Nee, niet best. Ik heb opgehoogd. Maar hij teelt ook alles hoor. Mocht je er eens een praatje over willen voor wat plaatselijk advies, ik kom gewoon bij je langs als je dat graag hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scout Posted August 23, 2015 Author Share Posted August 23, 2015 Ha! Iedereen onwijs bedankt al voor de reacties.Ik kan weer aan de slag.Ik ben inderdaad ook al begonnen om mensen, tuinders, moestuinders en andere lokale voor meet lokale informatie over het gebied. En Bit, ik stuur je een PB! Je bent van harte welkom, alle tips zijn welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts