Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groeilampen


akroma

Aanbevolen berichten

Ik zit eraan te denken om een groeilamp aan te schaffen om binnen te kunnen kweken in de winter.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja waar moet ik aan denken? Wat voor soort lampen zijn het beste qua prijs/kwaliteit (zonder al te duur te worden)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Akroma,

 

als je niet veel geld wilt investeren maar toch een goed resultaat wilt behalen

TL verlichting

 

als je 2 buisjes plaatst

 

voor de groei kleur 840 en 860

voor de bloei kleur 840 en 827

 

succes

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgen???

 

vlak om de hoek

 

Besselink Elektro import BV

Leemansweg 98

6827 BX Arnhem

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook zoiets gemaakt.

3 TL D18/840 lampen en een relatief warm plakje in huis en kweken maar

 

Het zijn dus TL lampen 18 Watt per stuk. Kleurtemperatuur 840, dit is wel belangrijk (je moet proberen om daglicht na te bootsen).

Daar zet je een schakelklok op zodat de lampen automatisch 12 uur per dag branden.

 

Doorgaans vind je die lampen in de bouwmarkt zoals Gamma of Hubo of zo.

 

Er zijn hier al tal van topics over op het forum.

 

Nadeel is wel dat je je kleine plantjes voldoende moet laten wennen aan het "echte" daglicht wanneer ze naar buiten gaan.

Het eerste jaar heb ik toch wel wat exemplaren levend geroosterd door ze te lang in één keer in het volle daglicht te zetten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Akroma,

 

welke planten was je van plan om binnen te kweken

en kweek je deze planten tot pootplantjes

of wil je binnen van deze planten oogsten

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank allemaal voor de hulp!

 

Adriaan ik was van plan om een deel binnen te blijven oogsten en een deel richting de lente naar buiten te brengen.

 

Heeft iemand ervaring met LED lampen (zijn misschien wel duurder in aanschaf maar gaan veel langer mee en kosten veel minder energie)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Akroma, heb je die topics nou wel doorgelezen dan? Want daar staat ook van alles in over LED lampen.... over hoe duur lampen in gebruik zijn etc etc etc...

 

Zoekfunctie is echt heel handig hoor, erg veel informatie mee te vinden op dit forum zodat je niet overal een nieuw eigen topic voor aan hoeft te maken.

Is ook overzichtelijker om gebruik te maken van de bestaande topics omdat dan alle informatie goed terug te vinden is ipv dat er heel veel topics ontstaan over hetzelfde onderwerp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal

 

wat is wijsheid: tl of led....

ik ga mijn info halen bij de binnenkweker, vooral degene met microkweekjes

 

wietforum.nl

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jorg,

 

het gaat hier ook om het binnen laten groeien tot aan de oogst.

 

dus is er een inhoudelijk verschil in de topics

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga ik terug naar de openingspost, gaat dit topic echt om de groeilampen toch ?

 

Stel jij, paddenstoelengek, op een gegeven moment wel de vraag welke teelt topicstarter wenst en op welke wijze hij wil telen, maar dat was dan ook een off-topic vraag he ?

 

Allemaal niet erg. Maar over lampen dus reeds zát te vinden ( en dáár nadere vragen te stellen ) en over binnen telen van groentes met behulp van lampen óók trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Hallo ervaren kwekers!!!!!

 

Ik ben vorig jaar begonnen om pepers, tomaten en paprika binnen te kweken. Best al een aardig resultaat gehad het 1e jaar maar het moet beter kunnen.

Ik woon in een flatwoning en mijn kamer (waar ik dus een plastic kweekkastje heb staan) wordt s'nachts niet kouder als 20 graden.

De kweekbak staat voor mijn voorraam op het noorden. Dus redelijk veel licht maar nooit direct zonlicht maar wel een constante temperatuur tussen 20-22 graden.

 

Maar ik denk dat het allemaal wat sneller en beter gaat als ik een lamp ga gebruiken. En daar heb ik dus geen verstand van.

De pepers en paprika hebben hun koppie al boven de aarde dus het wordt tijd om iets te gaan doen.

Ik zie heel veel aanbiedingen van relatief goedkoop tot zeer duur. Maar het gaat bij mij maar om een simpele kweekbak van 50x30 cm dus ik wil niet heel veel investeren.

 

Ik denk er dus aan om een simpele staande lamp bij een bouwmarkt te kopen en het licht te richten op de kweekbak.

Maar....................................wat voor lamp ga ik daarvoor gebruiken. ??

(1)Ik zie ronde lampen, tl lampen, kleuren etc.etc. wat voor lamp heb ik nodig?

(2)Moet die lamp constant branden ?

(3)Wat is de afstand van de feitelijke lichtbron tot de zaailingen?

(4)Vanaf welke moment en hoe lang moeten de zaailingen onder de lamp alvorens ze definitief naar buiten gaan?

 

U leest het goed, ik heb er geen verstand van.

Wie kan mij wat raad geven??

 

Groet Dirk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...