Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vlees dat kanker kan veroorzaken

Featured Replies

Geplaatst:

Alles veroorzaakt alle ziektes, zo kunnen we denk ik alle wetenschappelijke publicaties ter wereld het best samenvatten. Adviezen zoals 'eet gevarieerd en alles met mate' lijken mij dan ook nog altijd het beste, gevalletje risico spreiding.

Maar toch, het nieuws dat bewerkt vlees kankerverwerkend is vindt ik toch wel interresant. Ik lees overal wat slecht is (namelijk o.a. gerookt en gezout vlees), maar de stelling dat géén vlees eten het beste is, klopt uiteindelijk ook niet helemaal.

Dus wat voor vlees is dan wel goed? Weten jullie goede voorbeelden? Er zijn hier een flink aantal mensen die zelf vleesproducten maken, maar vervolgens ook gaan roken of met zout aan de slag gaan. Wat dus de gezondheidsvoordelen niet ten goede komt.... maar wat kan dan wel?

Geplaatst:

Onderstaand stukje las ik op de site van de MLD-Stichting.

Misschien geeft dat antwoord op je vraag?

Uit onderzoek van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds in het najaar van 2007 is gebleken dat het eten van voorbewerkt vlees de kans op darmkanker vergroot. Voorbewerkt vlees is vlees dat is geconserveerd door rook, toegevoegd zout of chemische conserveringsmiddelen. Dit geldt met name voor vleeswaren en worst.

Daarnaast vergroot ook het vaak of veel eten van dierlijk vet en ‘rood’ vlees de kans op dikkedarmkanker. Met rood vlees wordt rundvlees, varkensvlees, lamsvlees en geitenvlees bedoeld. Verbrand of verkoold vlees (barbecue) zou dit risico nog eens extra kunnen verhogen. Eet dus liever vis, kip of wild in plaats van rood vlees.

Er is nog veel onduidelijk over voedingsmiddelen die beschermd lijken te werken tegen dikkedarmkanker. Lange tijd werd gedacht dat een vezelrijke voeding de kans op dikkedarmkanker zou verkleinen. Vezelrijke voedingsmiddelen zijn met name groente, fruit en volkorenproducten. Dit ‘beschermende’ effect is echter door diverse wetenschappelijke onderzoeken (nog) niet overtuigend aangetoond. Ook het eten en drinken van yoghurt en melk zou het risico om dikkedarmkanker te krijgen mogelijk verkleinen. Aanvullend onderzoek is echter noodzakelijk.

In ieder geval is een gezonde, gevarieerde en vezelrijke voeding goed voor een gezonde spijsvertering.

Geplaatst:

Het zal ongetwijfeld waar zijn, maar ik denkt dat je dit eigenlijk wel voor al het bewerkte voedsel kunt zeggen. Alleen is dat nog nauwelijks onderzocht. Al die e-nummers in het eten en andere chemische toevoegingen die van nature niet in voedsel voorkomen is leuk voor het uiterlijk en de smaak, maar het lange termijneffect op de mens is veelal onbekend.

Ik ben blij met mijn moestuin en eet af en toe graag gerookt en gezouten vlees (franse droge worstjes bv). Net zoals ander ongezond eten. Er gaan te grote geldbelangen in de voedingsindustrie om, dus productaanpassingen naar gezondere ingrediënten zullen niet zo snel plaatsvinden. Als consument is het zaak om een middenweg te vinden en dat is iets dat elke consument anders invult.

Geplaatst:

Ja, Flup, als moestuinierders zijn wij echt bevoordeeld boven anderen.

Verser dan vers, en ook nog onbespoten, zonder allerlei toevoegingen e.d. , kun je het niet krijgen.

Ik geniet iedere dag weer, als ik in mijn moestuin sta en bekijk WAT wij vandaag hopen te gaan eten.

Geplaatst:

Mee eens Marijke. Je weet wat er met je groente en fruit is gebeurd (geen gif dus) en je proeft ook duidelijk verschil ten opzichte van het supermarktaanbod. Ik voel mij dan ook best bevoorrecht dat wij een groententuin hebben. Het smaakt elk jaar naar meer.

Geplaatst:
eet af en toe graag gerookt en gezouten vlees.

Daarom is het zo mooi om dat zelf te maken. Dan weet je in elk geval waar het vlees vandaan komt en wat er (niet) aan toegevoegd is.

En niet in de laatste plaats: dat dat dier een goed leven gehad heeft

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Daarom eet ik graag varkensvlees, die afkomstig is van "veldvarkens" van Joep en Jorieke. Zeker geen onnatuurlijke toevoegingen zitten in dit vlees... En, bovendien, veel lekkerder, dan die van slagers... (Varkensvlees van supermarkten koop ik al jaren niet, omdat het stinkt. Niet gecastreerde beren zijn nu in trend bij dierenliefhebbers, die zelf geen vlees eten).

Geplaatst:

Daar heb je zeker een punt speets. Dat is iets voor de toekomst, voorlopig wil ik eerst de (moes)tuin op orde hebben, dat zal nog wel een jaar of 5 duren.

Geplaatst:

Maar je hebt daar juist in de winter zo mooi de tijd en gelegenheid voor...

Het lijkt heel ingewikkeld, maar in de praktijk valt dat ontzéttend mee. Het geeft mij net zo veel voldoening als groente uit eigen tuin.

De simpele ham bijvoorbeeld is heel weinig werk en zoooooo lekker

En ook gedroogde ham is heel simpel: paar dagen in zout (met kruiden) en dan ophangen. Gaat allemaal vanzelf.

Of gekruide gebraden gehakt voor op brood, dat kan iedereen en daar heb je niets speciaals voor nodig. Of andere stukken kruidig gebraden vlees...

Je kunt dat allemaal koud roken als je nitrietzout gebruikt.

En dat roken zelf valt ook alles mee: met alleen een kartonnen doos en een rookgenerator is dat een fluitje van een cent. Je hoeft er niet eens bij te blijven zitten.

Je kunt het natuurlijk zo ingewikkeld maken als je zelf wilt, maar ik vind het verbazend dat het allemaal zo simpel kan zijn.

Ik wilde dat ik dit eerder geweten had

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Oh zo, bedoel je dat! Ik dacht dat je het houden van vee bedoelde. Dat is inderdaad iets gemakkelijker, maar zelfs daar kom ik dit jaar zeker niet aan toe. Er moet zoveel in de tuin gedaan worden en dat wil ik voor het voorjaar af hebben. De moestuin moet nog uitgebreid worden (is nu een grote woestenij) en ook de voortuin wil ik in de winter aanpakken. Na jaren verwaarlozing moet dat toch gebeuren. Elke winter pak ik een deel, want dan is het makkelijker om onkruid te verwijderen, zodat ik in het voorjaar weer flink aan de slag kan. Dat gaat even voor het vleesbereiden. Zoveel vlees eten wij niet, dus dat heeft minder prioriteit nu. Maar réken maar dat dit wel iets is wat in de toekomst gaat gebeuren.

Geplaatst:

juist het roken en zouten van vlees wordt kankerverwekkend genoemd.

iets wat mensen al jaaarrren doen, en nu opeens is het gevaarlijk.

alles met mate

Geplaatst:

ik begrijp uit de kranten dat je bij 200g vlees per dag, elke dag, de kans op darmkanker met 100% verhoogt, dat is een factor 2 dus; kenners vinden dat een kleine verhoging van een al kleine kans

(roken verhoogt de kans op longkanker met een factor 30-50!)

Geplaatst:

Het, onderzoek dateert van 2007! Waarom acht jaar wachten om het openbaar te maken?

Daar zit volgens mijn bescheiden mening wel iets achter.

Moeten we meer plofkippen gaan eten, of van die smerige pangasius? Of andere met zware metalen vergiftigde vis? Met beendermeel gekweekte zalm bvb?

En ondertussen is het ook al veel afgezwakt, wat te verwachten was.

Nu, ik zal er mijn schelleke zesrib niet voor laten hoor. Dat kopen we via een veehandelaar en die weet precies van welk dier het komt en wat de slager er mee gedaan heeft want dat zijn goede vrienden.

Denk ook niet dat iemand kanker zal krijgen van een stukje varkensvlees van bij Jorieke, door de manier van kweken alleen al.

Mijn zelf gekweekte kippen en kalkoenen zijn ook beter voor mijn gezondheid dan wat er in de supermarkt verkocht word.

Een vraag die zo ineens bij me op komt; moet de aandacht van Jan Publiek soms ergens van afgeleid worden?

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Of misschien is de opkomst bij de darmkankerscreening te laag (namelijk maar 71,3 %) en proberen ze op deze manier de mensen angst aan te jagen, om een grotere opkomst te krijgen.

Die screening lijkt heel zorgzaam, maar daar gaat ook veel geld in om. Het is ook gewoon business, waarvan velen een graantje mee pikken.

Als ik alleen al kijk naar dat testpakket dat iedereen in de doelgroep ongevraagd in de bus krijgt: wat een verspilling.

In 2014 zijn er ruim 200.000 van die pakketten ongebruikt weggegooid omdat mensen helemaal niet mee wilden doen! bron

Waarom niet eerst vragen of je mee wilt doen?

Daar kan ik me nou over opwinden in deze tijden van bezuinigingen

Geplaatst:

heul eens!

Geplaatst:
w475SThalloweenroodvlees18681446366818.jpg

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.