Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ja was een fijn brood. Eet ook prima weg uit de vriezer. En in tegenstelling tot het recept doen we er dus ook pompoenpitten doorheen. Mjom.
De puree maakte ik van stukjes pompoen die ik in een bakje even in de magnetron stopte. Wordt het veel minder nat van. En prakt lekker weg.
Als de prut niet helemaal smooth is, is dat ook geen ramp. Komen er wat stukjes in je brood. Ziet er leuk uit. :)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

De laatste pompoen is al een tijd geleden verorberd, helaas, volgend jaar misschien ;) 10% boter (gerekend vanuit meel=100%) is voor een brood vrij veel, vandaar.

Geplaatst:

Ah jammer. Was ook wel benieuwd wat jij ervan zou bakken, Anna!
Nou ja. Einde van het jaar maar weer dan. Hoewel de koude van deze nachten de kans op pompoenen bij mij wel wat doet afnemen helaas [emoji51]

wees bevriend met kleine dingen

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Het is alweer zover, de eerste pompoen ligt op m'n aanrecht. Mijn wederhelft heeft hem al in blokjes gehakt en ik ga er zo soep van maken met knolselderij en ik denk wat koriander en komijn uit de specerijenkast, en een paar scheppen pindakaas. 

Geplaatst:

vooruitstrevend, pindakaas in de pompoensoep🧐ik weet niet of ik dat zo snel zal doen. Ik maak wel pinda bravoe maar dat is echt een heet soepje. Hoe was het?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Manlief had geen zin in pindakaas erin, dus uiteindelijk werd het pompoen, knolselderij, peterselie, lavas en knoflook. Oja en dus koriander en komijn. Het was lekker! 

20200828_181006.jpg

Geplaatst:

Oh ja! Lekker juist pindakaas in de pompoensoep. 

• 4 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben weer begonnen met de pompoenbroden, er staat er nu 1 in de oven :thumbup:

Maar ik kwam hier om dit recept te delen:

https://uitpaulineskeuken.nl/2013/06/repost-carrot-cake.html 

Het is een carrot cake, maar ik heb hem nu ook een paar keer gemaakt met pompoen. Die hak ik dan erg fijn in de foodprocessor, en het gaat er dus rauw doorheen. Niet eerst een puree en dan pas verwerken. (ik laat de rozijnen weg, en doe er ook geen 'frosting' op, hij is zo al errug lekker) 

IMG_0825.JPG

En vanmiddag ga ik deze koekjes maken:

https://sallysbakingaddiction.com/pumpkin-chocolate-chip-cookies/

Een soort van hartige koekjes lijken me ook lekker. Ga ik eens naar zoeken. 

Geplaatst:
Op 7-5-2020 om 13:00, Jorieke123 zei:

Volgende keer wat minder diep insnijden, en misschien iets minder heet en dan iets langer bakken

En minder suiker enne•••😛

kan je misschien in grote lijnen aangeven hoe je het dan wel doet?

Geplaatst:
  • Auteur

Nou, ik kiep alle ingrediënten bij elkaar, deze keer 30 gram suiker ipv die 50 uit het recept. En eigenlijk altijd wat meer pompoenpuree dan de 250 gram die er staat. Zo'n 300? 

Dat lekker mengen, kneden, rijzen, daarna kneed/druk ik er pompoenpitten door, en vorm ik een brood wat ik nog even laat rijzen en dan bak op +/- 160 graden. Ik houd de tijd zelf een beetje in de gaten. Deze keer heb ik hem gemaakt en gebakken in een rechthoekige ovenschaal, en niet ingesneden. Ik bak ook een schaaltje water mee, en op de bovenkant van het brood smeer ik wat olie. 

Het recept hier onderaan de pagina dus: www.pompoensoep.com/pompoenbrood.html  en dan de helft daarvan, want daar eten wij al meerdere dagen van :lol:

Ik heb dit meel gebruikt: www.de-zuidmolen.nl/meel-voor-brood/meel-voor-bruin-brood/gebuild-tarwemeel/ 

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb vandaag Zucca all'agrodolce gemaakt van mijn onrijpe pompoen. Ik vond het lekker. Gefrituurde pompoen met een saladedressing en gehakte munt. Het recept staat hier (in het Italiaans) 

https://ricette.giallozafferano.it/Zucca-in-agrodolce-alla-siciliana.html

Ik heb gebakken in gewone olie, niet in olijfolie. Het ziet er bij mij dus ook meer gebakken uit dan op het plaatje bij het recept. En ik heb voor de dressing verse olie gebruikt, nu wel olijfolie, maar niet veel. Net genoeg om de knoflook goed te kunnen fruiten. En ik heb er gezoete balsamicoazijn bii gedaan (die moet op), daarom weet ik niet hoeveel suiker of azijn ik totaal gebruikt heb. 

IMG_20210815_205210.jpg

aangepast door fre3ke

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Recept van deze pompoentaart.

IMG_20211008_003242.thumb.jpg.9488ca3c0ab7afc72847e5d8bbf8ef75.jpg

IMG_20211007_231444.thumb.jpg.43d0a18c780d836d57277634a16f2434.jpg

Onderstaand het recept. 

Mijn aanpassingen:

- springvorm van 24cm gebruikt

- 300 gram korstdeeg gebruikt

- meer suiker aan het korstdeeg toegevoegd, als ik het me goed herinner 75 gram, bij een kwart van het basisrecept.

-minder zout in het korstdeeg gedaan (naar smaak gezouten)

- pompoen in de magnetron gegaard en daarna door een zeef gedrukt (reken op ongeveer 100 gr gewichtsverlies door vocht, en wat in de zeef achterblijft etc. De boter smelt vanzelf als je hem bij de warme pompoen doet.

- geen piment gebruikt, maar meer kaneel, en een beetje kruidnagel ( koekkruiden of speculaaskruiden  kan ook).

- maizena gebruikt in plaats van maismeel (ik denk dat ze dat ook bedoelen).

Ik had een kabocha pompoen gebruikt, die heeft minder water en meer smaak dan andere pompoenen en dan is het een lekkere taart. Maar ook dan komt de smaak vooral van de kruiden. Het smaakt naar kruidkoek.

IMG_20211025_113944.thumb.jpg.efa8422e78ec6d45e0b9da8fa8c62b49.jpg

IMG_20211025_113907.thumb.jpg.421affd1e98ba8e366c754e1ff764783.jpg

IMG_20211025_115720.thumb.jpg.b20860127c1f1428d971cbe974d07ef8.jpg

Sorry, ik kan de foto's niet draaien met mijn telefoon.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb vorig jaar meerdere keren pompoen-chocolade-koekjes gemaakt. En ook een variant met havermout en rozijnen. Ok.. gek veel pompoen gaat er niet in, maar toch wil ik het recept hier delen.

Er gaan geen eieren in, en als je dus margarine gebruikt ipv boter dan zijn ze diervrij. (wel even letten op wat voor een chocolade je er dan in doet natuurlijk)

Het recept komt hier vandaan: https://sallysbakingaddiction.com/pumpkin-chocolate-chip-cookies/ 

115 gram ongezouten zachte boter (of margarine)

50 gram lichtbruine of bruine suiker

100 gram kristalsuiker

86 gram pompoenpuree, waar je ook nog eens wat vocht uit hebt gehaald door het op keukenpapier uit te smeren en er ook wat keukenpapier op te leggen. Ik doe er meestal zo'n 10 gram extra in. 

1 theelepel vanille extract of een snufje vanillepoeder of vervang wat van het kristalsuiker voor vanillesuiker.

190 gram bloem (ik neem graag volkorenmeel)

1/4 theelepel zout

1/4 theelepel bakpoeder

1/4 theelepel baking soda

1,5 theelepel kaneel

3/4 theelepel 'pumpkin spice'. Ik meng daarvoor 1 theelepel kaneel, 1/4 nootmuskaat, 1/4 gemberpoeder en 1/8 kruidnagel waar ik dan dus weer dus 3/4 theelepel uit kan halen en nog wat over heb voor een volgende keer.

90 gram chocolade. 

Ik doe er ook wel graag wat espresso of koffiepoeder door. Een theelepel? 

Meng boter en bruine-, en kristalsuiker, meng pompoen er door. Meng in een andere kom meel/bloem, bakpoeder, baking soda, kaneel en de 'pumpkin spice' door elkaar en gooi daarna de natte bij de droge ingrediënten. Even goed mengen, chocolade er door, en in de koelkast er mee! Voor 30 minuten tot een dag of 3. 

Maak er balletjes van, druk ze iets plat (maar nog steeds dik) op een bakplaat, en bak ze 11 tot 12 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden. Ze lijken nog aardig zacht als je ze er uit haalt, maar zodra ze afkoelen worden ze wat steviger terwijl ze wel wat zacht blijven vanbinnen. Je moet ze dus even goed af laten koelen voor je ze van de bakplaat haalt. Anders vallen ze uit elkaar.

Je kunt ook (afgeplatte)bollen deeg maken en die invriezen. En dan kan je ze direct uit de vriezer in de oven doen en een minuutje of wat langer bakken. 

Voor de variant met havermout en rozijnen vervang ik dus die chocolade voor rozijnen, en de helft van het meel voor havermout. 

Ik maakte ze de laatste keren met wat minder suiker, vooral die met havermout. En als je met hele pure chocolade werkt dan is het goed zo maar neem je zoetere chocolade dan kan er ook wat suiker weg worden gelaten.

(ik kan zo gauw even geen foto vinden van de koekjes. Wel deze van de beslagkom met het deeg)

166122639_457896172295095_7406871060648585852_n.jpg

• 1 year later...
Geplaatst:

Nu het tijd is om de pompoenen te oogsten en te eten dit topic weer even boven de digitale tafel halen. Vanmorgen stond in de Volkskrant een dubbel recept, pompoen-pannenkoekjes zoete variant en pompoen-hummus.

Ik geef een recept van de laatste:

Pompoen Hummus

Kook ongeveer 300 gram butternutvruchtvlees in weinig water in 15 minuten gaar. Giet goed af en pureer. Giet een blik of pot kikkererwten ( 400 ml)  af en hou een paar erwten apart voor de garnering. Doe samen met 2 eetlepels tahin, een teen knoflook, sap van een citroen, halve theelepel chilivlokken en 5 takjes gehakte peterselie en pureer het tot het een mooie gladde massa is. Giet er wat olijfolie bij en pureer wederom.. proef of smeuïgheid en voeg zout en peper toe. Serveer met de achtergehouden kikkererwten en een sliertje olijfolie on top.

Geplaatst:

oh mjam jet! ik heb ook wel belangstelling voor het recept van de pannenkoekjes!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ja ik heb al eens Surinaamse pompoen-pannenkoekjes geplaatst, jaren geleden en zelf ook al jaren niet meer gemaakt, kijk hier:

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik denk dat ik dit ga proberen. Pompoen bitterballen..

Uit Landleven..

Aantal: 15 stuks
Bereidingstijd: 40 min.
Pompoenbitterbalen

DIT HEB JE NODIG:

• 550 gram pompoen
  • 1 ui
  • 2 el (olijf)olie
  • handjevol munt, gewassen en fijngesneden
  • 100 g kaas, geraspt
  • 1 tl (kruiden)zout
  • 1 tl kerriepoeder
  • 100 g bloem
  • 1 ei
  • 1 el aardappelzetmeel
  • olie om te frituren

ZO GA JE TE WERK:

1.  Snij de pompoen in blokjes van 1,5 centimeter en snij de ui heel fijn. 
  2. Kook de pompoen gaar in een laagje water.
  3. Verhit een flinke scheut olie en bak de ui aan. 
  4. Giet de pompoen af en prak die met een vork tot grove puree.
  5. Meng de pompoen met de ui, de munt, de kaas, het zout en het kerriepoeder. Voeg hier ook 50 gram bloem aan toe en meng goed.
  6. Proef of het mengsel op smaak is: voeg eventueel meer kruiden en specerijen toe. 
  7. Rol het deeg in 15 balletjes.
  8. Klop het ei los.
  9. Meng de resterende bloem met het aardappelzetmeel. Doe dit daarna in een diep bord.
  10. Haal de balletjes eerst door het ei en daarna door het bloemmengsel.
  11. Frituur de balletjes in de frituurpan of in een pan met een flinke laag olie. Bak ze 3 tot 4 minuten tot ze goudbruin zijn. 

aangepast door Lia56

Geplaatst:

Nog een. POMPOEN STOOF ook uit Landleven

POMPOENSTOOFJE

pompoenstoofje.jpg?width=816&height=544&ext=.jpg
Bereidingstijd: 2 uur

ZO GA JE TE WERK

• 1/2 pompoen
  • 1 ui
  • half bosje verse koriander
  • 1 wortel
  • 1 handvol rozijnen
  • 1 tl kaneelpoeder
  • 1 snuf chilipoeder
  • 1 handje ontpitte en grof gehakte olijven ( die gebruik ik niet... houden niet van olijven)
  • 6 tomaten, grofgesneden
  • 300 gr kikkererwten (blik)
  • 1 snufje zout en peper

ZO GA JE TE WERK

1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Halveer een pompoen (Hokkaido of butternut) en leg deze met de snijkanten naar beneden in een bakblik.
  3. Gaar de pompoen in ongeveer een uur.
  4. Laat de pompoen daarna wat afkoelen. De helft van de pompoen was voor ons gezin meer dan genoeg (2 volwassenen en 2 kinderen), de andere helft verwerkte ik later in de week in een ander gerecht.
  5. Schil de (helft van) de pompoen en verwijder de pitten.
  6. Snijd het vruchtvlees in grote blokjes.
  7. Bak in een pan één gesneden ui aan in een flinke scheut olijfolie.
  8. Snijd de steeltjes van een half bosje verse koriander en voeg die steeltjes toe (bewaar de rest om te garneren), samen met één wortel (schoon en in stukjes gesneden), een handjevol rozijnen, 1 tl kaneelpoeder, een snuf chilipoeder en een scheutje water.
  9. Laat dit even bakken en voeg daarna de pompoenblokjes toe.
  10. Bak even aan en voeg daarna de overige ingrediënten toe.
  11. Dat zijn een handjevol ontpitte en grofgesneden olijven (ik gebruikte Kalamata, dat zijn van die mooie paarse olijven), 6 grofgesneden tomaten (een blikje met tomaten mag ook), ongeveer 300 gram kikkererwten uit blik, zout en peper en ongeveer een halve liter kokend water.
  12. Breng dit geheel aan de kook, draai het vuur lager en laat het stoofpotje dan een kwartier tot 20 minuten zachtjes pruttelen.
Serveer met couscous, de overgebleven blaadjes verse koriander en een schepje volle yoghurt.

aangepast door Lia56

Geplaatst:

Nog eentje... uit Landleven..

Herfstschotel met tamme kastanjes en pompoen

Schotel met noten en vruchten
Aantal personen: 4
Bereidingstijd: 50 minuten

DIT HEB JE NODIG:

• 100 g gedroogde pruimen
  • 100 g gedroogde abrikozen
  • 250 g tamme kastanjes
  • 1 kg pompoen
  • 250 g moesappels
  • 200 g uien
  • 2 el olijfolie
  • naar smaak peper en zout
  • 1 tl komijnpoeder
  • 1 tl gemberpoeder
  • 1/2 tl knoflookpoeder
  • 100 g gemengde noten
  • 30 g zonnebloempitten
  • 30 g pompoenpitten

ZO GA JE TE WERK:

1. Leg de gedroogde pruimen en abrikozen in een kom met warm water en laat ze een half uur weken.
  2. Was de kastanjes, kruis ze in met een mesje en kook ze ongeveer 15 minuten.
  3. Laat ze afkoelen en verwijder de schilletjes.
  4. Schil de pompoen, verwijder de zaden en snijd het vruchtvlees in blokjes.
  5. Maak de appels en de uien schoon en snijd ze in blokjes.
  6. Verhit in een grote pan wat olijfolie en fruit de uien en appels ongeveer twee minuten aan.
  7. Voeg zout en peper naar smaak toe, samen met de gember- en knoflookpoeder en laat het weer twee minuten bakken.
  8. Voeg dan de rest van de ingrediënten toe, samen met vier eetlepels weekvocht van de gedroogde vruchten. Roer alles goed door en laat de herfstschotel met het deksel op de pan ongeveer een half uurtje stoven.

Tip: Lekker met zilvervliesrijst en een frisse salade.
Geplaatst:

Vanavond mijn recept voor pompoencurry met witte rijst.
Tijd: 25-30 min.

Ik kijk niet zo nauw met het gewicht, meer wat uit de losse pols. 

Benodigdheden:

• ca 700 gr pompoenblokjes
  • 2 ui
  • 4 tenen knoflook
  • bakje champignons
  • 2 paprika
  • 1,5 tl kerrie
  • 1 peper
  • komijn
  • 150 ml bouillon
  • 150 ml kookroom

20231031_165749.jpg

aangepast door Lia56

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic