Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Buxus worden bruin


Groene vingers

Aanbevolen berichten

Hoi,

 

hier 3 weken geleden de buxusmotrupsen bestreden met deltamethrin van Bayer.

overal in de stad zie je bruine geruimde buxussen langs de weg liggen. Heel onze stad is aangetast. De gemeente komt de geruimde buxussen ophalen.

 

afgelopen week heb ik voorbehoedend gespoten met Xentari. De buxus heeft nog wat groene blaadjes en de komende dagen ga ik hem mesten met koemestkorrels.

 

Nu zag ik vandaag de buxusmotten weer vliegen. Na hoeveel dagen kan ik nieuwe rupsjes verwachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Voordat je gaat spuiten:

 

Lees eerst eens wat Vogelbescherming erover zegt, want je weet niet half hoeveel schade je daarmee aanricht!

 

 

Vogelsterfte door bestrijding buxusmot?

 

Er wordt op dit moment veel gespeculeerd over de impact van het bestrijden van de buxusmot – of beter de buxusrups – op het vogelbestand. Heel wat tuinvogels hebben momenteel jongen en die worden hoofdzakelijk met dierlijk materiaal gevoerd. Dat zijn vooral rupsen van vlinders, maar ook spinnetjes, langpootmuggen en tal van andere insecten. Ook zaadetende vogels brengen hun jongen zo goed als uitsluitend groot met dierlijk materiaal. Die dierlijke eiwitten zijn zeer belangrijk in het leven van jonge vogels.

 

Het bestrijden van de buxusmot en -rups met insecticiden raadt Vogelbescherming Vlaanderen dan ook ten zeerste af. Meer nog, insecticiden – maar ook herbiciden – brengen altijd schade toe aan het milieu en de natuur.

Ja ik weet het: oud topic. Maar er zijn nog steeds mensen die geen benul hebben van de schadelijke effecten van het gif dat ze gebruiken.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik las net ook zo'n berichtje in de krant, wat er op neer kwam dat we koolmeesjes aan het vergiftigen zijn.

Vogelkastjes, pindastrengen, waterbadjes... we doen van alles voor de vogeltjes, maar als we tegelijkertijd met gif blijven strooien... Tja, wat moet je d'r van zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het ook niet

 

Zelfde verhaal voor mensen die rupsen bestrijden en tegelijkertijd verrukt zijn over vlinders...

 

Of kuikentjes zo lief vinden en intussen kiloknallerkip kopen...

 

Enz. enz. enz.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mot dat mot.

Heb twee weken terug een halve tuin ontdaan van de buxushaagjes, de resterende helft volgt als ik weer op adem ben.

Gewoon weer retour naar de good old liguster heg.

Wel met enige weemoed want de buxus was destijds zelf gestekt en al een jaar of 25 oud.

 

Maar ieder paar weken spuiten is ook niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien handig ter relativering de volgende feiten :

 

1: de buxus - mot - rups, wordt nog weinig gegeten door de vogels. Vorig jaar waren er de eerste meldingen van kauwen die ze al wel ontdekt hadden ( de rups is een exoot, en vogels 'kennen' hem nog niet ) Dit jaar zijn er meer meldingen, en nu ook van meesjes die ze beginnen te ontdekken.

 

2. Nu is de buxus een voor dieren nogal giftige plant. De giftige stof is buxine. De rups; eet 100% alleen buxus, komt niet aan ander groen. De rups staat dus bol van de buxine. De eventuele vogels die dus de rupsen zouden gaan gebruiken voor het voeren van hun jongen, voeren hun jongen dus een dodelijke hoeveelheid buxine ( een paard gaat van 200 gram buxine dood )

 

Er worden nu veel dode nesten gemeld, juist van de meesjes. Alle jaren trouwens zo hoor, zo gaat dat bij meesjes, die laten hun nest nogal makkelijk alleen en starten gewoon weer een nieuw nest, maar dit jaar zou het erger zijn. De reactie van veel mensen is : dat komt door dat spuiten tegen de buxusmotrups met gif. Kan dus ja. Maar het kan dus ook de buxine zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

hallo,

 

ik zie dat jullie een probleempje hebben met de buxusen. ik ben werkzaam in de regio utrecht/amsterdam en wij worden al een aantal jaar nu getreitert door een nieuwe invasive-exoot genaamd de buzusmot. het beestje legt 12 keer per jaar eitjes en niets lijkt te helpen. we zijn vrij zeker dat het met de bonzais uit japan moet zijn meegekomen. de op het moment gebruikte alternative zijn de ilex crenata en Cotoneaster franchetti.

 

groetjes de hovenier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cotoneaster nu in pot gekocht, kun je gewoon nu poten, of wanneer het je uitkomt.

 

Jawel, kun je wel stekken, maar is niet zo makkelijk als bij buxus. Gaat ook veel langzamer ( dat wortels krijgen ). Maar Cotoneaster is echt niet duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rick Steendam

 

 

De buxusmot is in alle waarschijnlijkheid niet via bonsais uit Japan naar Nederland gekomen. In bepaalde delen van Duitsland was de buxusrups al een aantal jaren een probleem voordat hij in NL opdook. Het sterke vermoeden bestaat dat de buxusrups/mot via lijnrijders naar NL is gekomen. Lijnrijders zijn plantenverkopers die met een vrachtwagen vol planten een bepaalde route van klanten in het buitenland volgen. Als hun vrachtwagen leeg is nemen ze vanuit dat land weer planten mee terug naar NL (want dat levert natuurlijk ook weer geld op!). Vermoedelijk zijn er buxussen vanuit Duitsland naar NL gekomen waarop eitjes zaten van de buxusmot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu is de buxus een voor dieren nogal giftige plant. De giftige stof is buxine. De rups; eet 100% alleen buxus, komt niet aan ander groen. De rups staat dus bol van de buxine. De eventuele vogels die dus de rupsen zouden gaan gebruiken voor het voeren van hun jongen, voeren hun jongen dus een dodelijke hoeveelheid buxine ( een paard gaat van 200 gram buxine dood )

 

Er worden nu veel dode nesten gemeld, juist van de meesjes. Alle jaren trouwens zo hoor, zo gaat dat bij meesjes, die laten hun nest nogal makkelijk alleen en starten gewoon weer een nieuw nest, maar dit jaar zou het erger zijn. De reactie van veel mensen is : dat komt door dat spuiten tegen de buxusmotrups met gif. Kan dus ja. Maar het kan dus ook de buxine zijn.

Oei niet zo goed dus voor de mezen. Ik ben de buxus stuk per stuk aan het rooien. Maar komen er voorlopig terug mooi door. Er zitten geregeld vogels die de rupsen er uit pikken . Ook jonge koolmezen, als de ouderdieren naar de buxus komen om buxusmot te eten met hun jongen zouden ze geen rupsen komen halen om hun jongen te voederen als deze nog in het nest liggen .

 

Mijn buur heeft 1 maal gepoten tegen de buxusmot en een gedeelte van zijn buxus is totaal kapot ,ik heb niet gepoten en mijn buxus is goed aan het herstellen en ik dacht juist dat het kwam door de vogels die rupsen kwamen opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later ...

Ik vind het nare beesten...die buxus mot.

Binnen een paar dagen mijn buxusstruik in de voortuin totaal verziekt....getver heb nog nooit zoveel ruspsen en nog veel meer eitjes bij elkaar gezien. Struik in stukjes gesnoeid en verwijderd. In de kliko gedaan....blond..?komen nu steeds die rupsen uit de kliko....wel bijzonder....ze laten zich niet vallen...spinnen een draad en zakken langzaam naar beneden...best knap!

Maar goed, ik vind het vies, smerig en bah ook! Geloof dat ik liever wc's ofzo schoonmaak,

En nu.....nu heb ik een buxushaagje achter die ook onder de rupsen zit....en ik weet niet hoeveel eitjes.... En die moet er ook uit...dat word lastiger.....afscheiding moestuintje. Vorige bewoners hebben ze in van die betonnenbakken met van die gaten ingegeraven....niet te tillen. Ik vind dus dat ik nu genoeg belaagd ben en dit seizoen verder geen rups waar dan ook wil zien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...