Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb echt het idee dat mijn ene paprika niet meer groeit? Duurt dat lang als ze eenmaal zo groot zijn? (foto staat hierboven)

Is eraf halen beter zodat de plant de energie in de rest stopt?

Geplaatst: (aangepast)

De pepers groeien als "kool" in de kas. Dit systeem werkt goed! Mogelijk dat ik er volgend jaar een tweede bij maak.

Dan wel wat selectiever met de grootte van de planten, sommige moet ik gaan toppen anders kan ik de kas niet meer openen. Het eerste peperjaar is in ieder geval tot nu toe goed verlopen.

#1# Tzechian Black

#2# Mme Jeannette

#3# Chocolate Cayenne

#4# de gewone Cayenne

#5# Habanero rood

#6# Habanero geel

#7# Little Elf

IMG046562481462472226.JPG

IMG0931140781468489069.JPG

IMG0929263611468489198.JPG

IMG0964121991468489270.JPG

IMG0930116051468489498.JPG

IMG0932193231468489612.JPG

IMG0935176061468489720.JPG

IMG0933190361468489647.JPG

IMG0936187881468489839.JPG

IMG0938184951468489946.JPG

IMG0937153611468489891.JPG

IMG0855172541467047369.JPG

IMG0860185651468490318.JPG

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bonton het ziet er geweldig uit!!

De planten zien er super uit, heb je al veel paprika's hangen? Welke soorten?

Oké, ik moet de paprika nog laten hangen dus, ik zal hem eens opmeten en dan na een tijdje weer, want er komen aan die plant ook geen nieuwe bloemen, terwijl de andere 9 planten vol bloemen zitten!

Geplaatst: (aangepast)

@ BonTon zo wat een mooie constructie. Heb je ook ergens geplaatst hoe je die gemaakt had? Ben nu erg nieuwsgierig!

Gaat goed met de pepers... De pepers in de kas hebben wat achterstand maar toch maken ze al vrolijk vruchten.

De "pot" pepers doen het veeeeel beter, ik overweeg dus volgend jaar meer in potten te planten dan in volle grond.

Masquerade:

2016-07-180720821468818675.09

Big jamaican gaat nu rijpen yay:

2016-07-180790741468818672.09

En een zwarte paprika:

2016-07-180716161468818519.07

aangepast door Gast
Geplaatst:

Nadi, wil je aub in het vervolg je camera een slag draaien voordat je een foto maakt voor het forum?

Zo vermoeiend, al die gekantelde foto's

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Nadi, wil je aub in het vervolg je camera een slag draaien voordat je een foto maakt voor het forum?

Zo vermoeiend, al die gekantelde foto's

Ik zal het proberen te onthouden. In principe maak ik niet echt speciaal/actief foto's voor de moestuin forum maar denk achteraf (dag daarna of) oh leuk om te delen.

Maar even wat anders. Is er niet al een technische oplossing hiervoor? In principe is het gewoon een bug gezien het al 2016 is en dit soort problemen al vaker opgelost zijn op blogs/social media - wat een forum ook is... als de img rotate het goed deed oké... maar ook die doet het maar voor de helft...

In iedergeval, ik zal alsnog m'n best doen het te onthouden Speets

Geplaatst:

Of... je gooit het probleem niet op een bug oid maar zoekt het in je eigen gedrag en je draait je foto's gewoon zélf vóórdat je ze plaatst. Doe ik ook en vind ik geen enkele moeite. Het bekijken van scheef geplaatste foto's is erg vervelend op den duur, dan kan je ze misschien eigenlijk net zo goed niet plaatsen.

Het lijkt mij namelijk dat als je het leuk vind om die foto's te delen dat je het dan ook belangrijk zou vinden dat wíj die foto's ook goed kunnen bekijken.

Geplaatst:

Weer effe terug naar paprika's:

Een van mijn supertrieste paprikaplanten heeft nu dan toch een minuscuul paprikaatje hangen. Ik hoop dat het een eetbare paprika wordt voor de winter invalt, want het dingetje groeit tergend langzaam.

Wat de paprikaplanten precies mankeren weet ik nog steeds niet, bladeren krullen en ze zitten vol met gaten terwijl ik niet of nauwelijks beestjes erop zie. Naast de paprika's staat trouwens een boekweitplantje, en die mankeert hetzelfde. (Hoewel die er heel wat optimistischer onder blijft.)

Ik heb 1 paprika in pot binnen voor het raam staan, en die heeft prima blad en al ongeveer 100 jaar (nou ja zo voelt het) bloemknopjes die alsmaar niet open gaan.

Geplaatst:

De eersten:

Linked Image

V.l.n.r:

- Onbekend (gelabeld als cayenne, maar waarschijnlijk Peter peper)

- masquerade

- cayenne

- Habanero orange

- Paprika California wonder rood

(Alles foliekas, gezaaid op 15 feb, alleen de habanero op 20 jan)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hier begint de groei er ook weer in te komen, na wéken stilstand.

De paprika's worden opeens geel en rood en ik zag zowaar ook een gele limón. Éindelijk

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
@nadi, ik heb laatst zelf ook helemaal uitgeplozen waarmee ik foto's recht kan krijgen voor ik ze hier upload. Ik heb mijn ervaring gedeeld in het scheve foto topic.

Thanks marielle ik zal eens gaan kijken

@Erny geen idee hoe dit opeens persoonlijk is geworden (over mijn gedrag?) . Maar ik geef toe ik zie snel zulke dingen als fout van het systeem en irriteer me er ook aan. Ik ben namelijk ontwerper en focus veel op gebruikersvriendelijkheid en gebruikerservaring van webapplicaties etc. het is wel zo dat een applicatie nooit perfect kan zijn dus misschien verwacht ik er ook te veel van

Goed ik houd erover op om niet teveel off topic te gaan

Pippi zit er toevallig super fijne witte pluisachtig spul op de paprika plant? Hier heb ik dat op 1 plant en ook die krult en doet erg zielig.

Geplaatst:

Ik heb hier een paprikaplant staan die ik via via gekregen heb. Als ik mij goed herinner een Hongaarse soort. De paprika die erop groeit is geel en begint nu goed paarsig te worden. Op de foto lijken dit 'rotte' plekken maar hij is nu iets verder en is echt paarsig.

Iemand enig idee welke soort dit is? Ik weet bijvoorbeeld ook niet wanneer ik hem kan oogsten.

IMG746038071468828132.jpg

Geplaatst:
Pippi zit er toevallig super fijne witte pluisachtig spul op de paprika plant? Hier heb ik dat op 1 plant en ook die krult en doet erg zielig.

Nee, geen pluis. Ik denk dat het grootste probleem van de planten toch iets van beestjes is.

Geplaatst:
Nee, geen pluis. Ik denk dat het grootste probleem van de planten toch iets van beestjes is.

Ah oké. Het klinkt gek maar dat pluis lijkt bij mij van beestjes af te komen of zijn de beestjes... ik weet het niet zeker. Ik denk niet dat die van mij echt ziek is namelijk. Is niet echt schimmel pluis, maar weet niet zo goed hoe ik het anders uit moet leggen. Ik zal vanavond eens een foto maken

Geplaatst:
want het dingetje groeit tergend langzaam.

Inderdaad. De enige manier om ze echt te zien groeien is om er een week niet naar te kijken, maar dat krijg ik niet over mijn hart.

en uiteraard moeten ze ook verzorgt worden. Wachten geblazen dus.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Hoi Pippi

Beetje laat maar hier nog de foto van mijn ellendige peperplant. Deze staat op balkon en het lijkt alsof plantjes hier altijd aangevallen worden door luis of een of andere vervelende beestje. Heb al gespoten met zeep en spiritus maar ze blijven toch terugkomen. Dus hij gaat mee naar de volkstuin. Daar zitten wat meer natuurlijke vijanden en heeft geen enkele peperplant last hiervan.

2016-07-210879301469083308.38

Geplaatst:

Och die ziet er inderdaad ook niet blij uit. Die van mij hebben dus ook die gekrulde bladeren, maar niet die kleine vlekjes en geen zichtbare beestjes, wel heel veel gaten. Ik zal straks ook even een foto maken.

Geplaatst:

Heb twee peperplanten in de kas staan. Volgens de verpakking zou het Toscana moeten zijn, een groene peper die rood afrijpt. Bij plant 1 klopt dat, maar plant 2 heeft gele pepers die er ook iets anders uitzien. Weet iemand toevallig welke pepersoort dat kan zijn?

De goede peper:

1614841469114706.jpg

En de onbekende soort peper:

1759591469114729.jpg

Heb toevallig wel de paprika White Bell gezaaid, maar die paprikasoort geeft ook andersvormige vruchten, vandaar dat ik niet denk dat ik het een en ander door de war heb gehaald.

Geplaatst:

Ik denk als ze volledig paars zijn, maar ik heb nog nooit zo'n soort gekweekt dus wacht je misschien beter op iemand anders zijn antwoord.

Misschien zijn ze nu ook al wel goed aangezien onrijpe groene paprika's ook al eetbaar zijn.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

@Nadi: zo zien mijn paprikaplanten eruit:

230716-03514321469307128.JPG

230716-03473991469307178.JPG

Dit zijn eigenlijk nog flatterende foto's, er zit werkelijk geen blaadje aan dat niet gekruld en/of aangevreten is.

Ter vergelijking de plant in pot die alleen bij mooi weer naar buiten gaat:

230716-03674011469307215.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...