Jorieke123 Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 En we hebben niet eens lasagne gegeten dat weekend Die gatenboorder van de buurman was echt ideaal, je moet er niet aan denken om al die gaten te moeten scheppen of met zo'n hand-grondboor te moeten maken Ik ben heel benieuwd hoe alles gaat groeien en inzakken de komende maanden. De keyhole garden (project van de vorige keer) stond er nog vet mooi bij Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Leuk verslag! Het is echt mooi geworden! Voor de gaten voor de extra palen rond het lasagnebed moesten al redelijk wat boomwortels doormidden gedraaid worden. Gelukkig hoefde die gaten niet zo diep. Blij dat de rest met 't masjien kon. Ik ben ook benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen de komende tijd. Maak maar veel foto's Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Ziet er goed uit en niet al te slecht getroffen met het weer zo te zien? Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 juni 2016 Auteur Geplaatst: 15 juni 2016 Op zaterdag was het redelijk droog ja en was het meeste werk al gedaan. Het was tot nu toe de beste dag van de week..de afgelopen dagen en zonet ook weervette regenbuien..de tuin is glibberig In de lasagna zit al veel warmte..ik denk dat dat door de lagen gras komt..als je je hand erin wurmt voel je dat er warmte is Ik ga er nog wat OostIndische kers inzetten en dan blijf ik er voorlopig af. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mariekeenfrance Geplaatst: 15 juni 2016 Geplaatst: 15 juni 2016 Wat een prachtig project, zou op onze rots grond ook niet gek zijn. Ware het niet dat mijn man niet zo te porren is voor dat soort dingen. Is het bij jullie ook al zolang koud en nat? De groentetuin staat lang niet zo vol als anders en geen vruchten dit jaar. Jammer hè? Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
appelvrouw Geplaatst: 15 juni 2016 Auteur Geplaatst: 15 juni 2016 Ja heel nat en koud. Juist daarom kan zo`n lasagnatuin ook behulpzaam zijn..je zou eens een kleintje kunnen maken? Om het verschil te zien misschien? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mariekeenfrance Geplaatst: 16 juni 2016 Geplaatst: 16 juni 2016 Goed idee een kleintje... we hebben gras/bladeren/dozen/mest en stokken....Bedankt. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
appelvrouw Geplaatst: 16 juni 2016 Auteur Geplaatst: 16 juni 2016 Succes Marijke, maak je een foto als hij af is? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mariekeenfrance Geplaatst: 16 juni 2016 Geplaatst: 16 juni 2016 Rustig aan Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
appelvrouw Geplaatst: 15 april 2019 Auteur Geplaatst: 15 april 2019 Mijn tweede lasagna heeft voor dit jaar en waarschijnlijk ook wel volgend jaar een opbouw gekregen voor pompoenen ook wel pompoenbed genoemd. Het idee heb ik ook in Nederland opgedaan bij een kasteeltuin ergens op de Veluwe. Ondertussen hebben we al enkele pompoenbedden versleten maar we hebben er nooit een op een lasagnabed gehad, wel in de dorpstuin maar in mijn eigen tuin is dit de eerste. Mijn eerdere bedden waren allemaal dubbeldeks, nu hebben we het bij een laag gehouden waar de pompoenen dan tegen op kunnen klimmen. We kunnen er twaalf planten op zetten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 23 december 2019 Auteur Geplaatst: 23 december 2019 Het afgelopen jaar heeft deze lasagna het best moeilijk gehad. Droogte, te weinig materiaal en de bomen rondom. En lasagna één was te breed ( maar wel enorm vruchtbare grond daar ondertussen)Zie een verslag in mijn seizoen: blog/appelvrouw/lasagnaʼs_2019_b-7949.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 24 maart 2020 Auteur Geplaatst: 24 maart 2020 De eerste lasagna uit 2016 is vandaag opgedate. De takken die de aarde binnen hielden waren vergaan en de lasagna breidde zich uit naar de rest van de tuin. Samen met de workawayers heeft Lie de aarde weer terug geschept en daarna heeft hij zelf een nieuwe omkadering gemaakt voor het smaller gemaakte bed. Eerst wilgenscheuten geknipt, paaltjes geslagen en vlechten maar. Hij is terecht trots. De lasagna is korter en smaller dan de eerste versie die ik te groot vond. Zie foto s van nu en de laatste van 2016. @Jorieke123 @Joep @Anna3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 24 maart 2020 Geplaatst: 24 maart 2020 Ziet er mooi uit! Ik wil nu ook een lasagnabed in de tuin. Lijkt mij ideaal voor bv het koele voorjaar waar het nog licht kan vriezen. Zo heb je toch een extra bescherming door de warmte van het bed. Als je een lasagnabed maakt, moet je dan de grond eronder eerst spitten, of hoef je daar niks aan te doen? Quote
appelvrouw Geplaatst: 24 maart 2020 Auteur Geplaatst: 24 maart 2020 In principe hoef je er niks aan te doen. Er zijn veel tekeningen van de lagen te vinden op het net. Wij zijn ook gewoon op gras begon men met als eerste lagen stro en halfvergane takken. Je kunt ook karton leggen als eerste laag. Zie foto’s vorige pagina. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 25 maart 2020 Geplaatst: 25 maart 2020 Je foto's en verslag heb ik uitgebreid bestudeerd, wordt een project voor de komende winter. Nu ligt er op die plek nog een stapel oude takken en daaronder groeit deels brandnetel en gras. De brandnetel haal ik er wel uit, maar ben blij dat het gras kan blijven liggen. Heb er zin in, hoewel het nu nog niet in de planning staat. Dank voor je verslag en je antwoord. 👍 Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 juni 2020 Auteur Geplaatst: 9 juni 2020 De achterste lasagna is geheel ingeplant nu: 4 pompoenen, 12 maisplanten, suikermaïs en evenveel bonen, in dit geval voor een deel stokdroogbonen en een deel snijbonen. Verder nog de chayote. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 9 juni 2020 Geplaatst: 9 juni 2020 Ziet er goed uit. Ik merk dat ik mijn lagen wel wat dikker had mogen maken, zelfs de kartonlaag op de bodem. Er groeit onkruid doorheen (kweekgras). Leermoment, in de wintermaanden knap ik dat wel meer op en tussendoor mulch ik nog wel extra met gras. Quote
Mellie Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 Ziet er goed uit Appelvrouw! Hard werken loont Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 juni 2020 Auteur Geplaatst: 16 juni 2020 Zeker, dank jullie dames🙏 Hier een fotootje van mijn tweede lasagne bed, dit is zijn derde jaar. De pompoenen gaan als een speer! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.