Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook in bloei, wat nu?

bonnie f

Recommended Posts

Je moet ook alles in de gaten houden.

Mijn in het najaar geplante knoflook gaat bloeien. Althans: er komen lange sprieten uit met aan het einde een knop.

Moet ik de boel nu rooien of kan ik het laten staan?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Laat de knoflook nog maar even staan, ik neem aan dat ze nog niet volledig geel (en droog) is? De knoflook die doorgeschoten is kan wel iets kleiner zijn dan de gave knoflookbollen.

De bloemstengel moet je ongeveer tot de helft van zijn lengte afknippen/verwijderen.

je kan ook zaad er van winnen of kan dat niet? want ik heb er geen ervaring mee.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Ik ga die dingen toch niet zaaien als ik ze in het najaar met een teentje ook lukt....

"k ben niet van de werkverschaffing", zou mijn opa gezegd hebben.

Het is trouwens wel gaaf om te zien, er zit een krul in de stengel van de knoflook.

Zal wel normaal zijn omdat alle soorten die ik heb dan doen maar het is wel een mooi gezicht.

moet zeggen dat de biologische franse knoflook van de appie heijn niet bloeit en dat die hele mooi bollen geeft en de bestelde soorten dus ook in bloei zijn en niet goed een knol vormt. Wel viel me op dat de knollen diep zitten dit jaar. Waarschijnlijk door de droogte. Ze zijn niet diep gepoot in het najaar.

Ze zaten bij mij ook diep, dieper dan ik ze in de grond gestopt had. En de knoflook die bij mij gebloeid heeft had inderdaad ook een krul in de stengel. Ik had Aldi-knoflook gezet, misschien (als het prijsverschil niet al te groot is) dat ik dit najaar die biologische van de AH zet.

Ja dat kan heel goed, als je ras verder niet belangrijk vindt, als je wat meer over knoflook leest zijn er inderdaad soorten die amper bloeien

wat opzich wel een handige eigenschap is.

Players only love you when they're playing.

Ik had zowel supermarkt als pootknof. De pootknof staat in bloei.

Ik heb drie soorten pootknof, alle drie in bloei. Zal ook wel met mijn grond te maken hebben.

Een paar dingen om op te letten als je knoflook uit de winkel wilt gebruiken.

Zorg dat het bio knoflook is en dat het een europees soort is want dat groeit hier. Frankrijk of spanje als land van herkomst doen het prima. China als land van herkomst doet t hier niet. Daarvoor is ons klimaat te verschillend.

Een paar dingen om op te letten als je knoflook uit de winkel wilt gebruiken.

Zorg dat het bio knoflook is en dat het een europees soort is want dat groeit hier. Frankrijk of spanje als land van herkomst doen het prima. China als land van herkomst doet t hier niet. Daarvoor is ons klimaat te verschillend.

Klinkt allemaal erg logisch. Ik had diverse soorten knoflook: een dikke bol van een knoflookkweker, bio-knoflook van AH, bio-knof uit de bio-winkel, en Chinese.... alles kwam mooi omhoog, maar in het proces ben ik het overzicht kwijtgeraakt... heb geen flauw idee meer wat wat is... ook al omdat ik de knof niet in een eigen bedje zette, maar aan de borders bij de aardbeien...

Leerpuntje voor het volgende seizoen, lijkt me...

• 1 year later...

Ik schop dit topic maar eens omhoog.

Mijn geplante knoflookjes van Albert Heijn beginnen een bloemknop te vormen:

knoflookbloei48851370781411.jpg

Dit waren gewone (geen biologische) knoflook teentjes van Albert Heijn met land van herkomst Spanje.

Om eens te kijken hoever ze zijn heb ik er 1 uit de grond gehaald en zag er zo uit:

knoflookbol79661370781512.jpg

Is geen reusachtige bol maar best een leukerdje haha.

Het is me nog niet helemaal duidelijk of de bollen nu met bloem erin nog doorgroeien, maar als ik het goed begrepen heb:

- bloemen eruit knippen

- planten laten staan tot ze dor en geel zijn

Bloemknop met stengel eruit knippen en lekker opeten (even grillen of stoven of rauw oid), is delicatesse!!! Heb ze van de week nog gegeten.

Als je ze gaat laten bloeien gaan je knoflookbollen niet meer veel groeien.

Eventueel een paar laten bloeien en die bloem-bolletjes dan weer uitzaaien voor eigen gekweekte knoflooktenen die je dan later weer kan uitplanten voor weer echte knoflookbollen.

Of voor gebruik door salades oid. Die hele kleine bolletjes zijn enorm sterk van smaak.

Dankjewel voor het "omhoogschoppen" Eelzuhtjuh, want door het lezen van dit topic begrijp ik ineens waarom mijn knoflook het zo allerbelabberdst doet: het is Chinese!! Van die bolletjes die na 3 dagen in huis liggen al begonnen met uitlopen omdat ze waarschijnlijk te koud hebben gelegen tijdens het transport dit voorjaar.... Joh, ik ben wel blij dat ik dit weet, wat scheelt dat in frustratie!!

Dus voortaan maar wat duurdere knoflook nemen, die niet zo makkelijk uitloopt.... iemand een suggestie?

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Dankjewel voor het "omhoogschoppen" Eelzuhtjuh, want door het lezen van dit topic begrijp ik ineens waarom mijn knoflook het zo allerbelabberdst doet: het is Chinese!! Van die bolletjes die na 3 dagen in huis liggen al begonnen met uitlopen omdat ze waarschijnlijk te koud hebben gelegen tijdens het transport dit voorjaar.... Joh, ik ben wel blij dat ik dit weet, wat scheelt dat in frustratie!!

Dus voortaan maar wat duurdere knoflook nemen, die niet zo makkelijk uitloopt.... iemand een suggestie?

Ik heb mijn bollen besteld op www.levenvanhetland.nl Of ze gaan uitlopen of niet weet ik nog niet, tot dusver in elk geval niet.

Gisteren heb ik 1 plantje omhoog getrokken omdat ik daar wat anders wilde planten en tot dusver was het praktisch nog geen bolletje te noemen ondanks dat de stengel behoorlijk dik is en er wel 6 bladeren aan de plant zitten

• 8 years later...
Op 9-6-2013 om 22:29, Erny zei:

Eventueel een paar laten bloeien en die bloem-bolletjes dan weer uitzaaien voor eigen gekweekte knoflooktenen die je dan later weer kan uitplanten voor weer echte knoflookbollen.

Of voor gebruik door salades oid. Die hele kleine bolletjes zijn enorm sterk van smaak.

ik heb zo'n bloemknop met heel wat kleine knoflookbolletjes. maar ik vraag me af of 1 zon bolletje genoeg zou zijn om te zaaien voor een knoflookplant of moet je dan de hele bloemknop planten? of zeker wel de helft om zelf een knoflookplant te kweken?  ik zou namelijk ook graag wat proberen te eten. of kan ik dan beter gewoon 1 teentje knoflook uit de supermarkt zaaien gezien dat groter is dan zo'n klein bolletje van de bloemknop?