Ga naar inhoud

Hoe staan de tomaten er bij in 2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De tomatenplanten van jullie zien er allemaal al zo groot uit. Bij mij wil het nog niet zo...

2016042616323370241462125850.jpg

2016042616322115571462125856.jpg

De planten staan in de kas. Het zijn: moneymaker, sungold, black cherry en nog een aantal verassingen van mede-tuiniers. Nu maar hopen op een beetje zon en warmte, dan komen ze wel lijkt me.

Die sungolds staan op een plek in de kas waar ik aan het experimenteren ben met een mulchlaag in de kas. Tot nu toe gaat dat zeer goed (veel bodemleven!). Was een beetje bang dat de wortels misschien zouden verbranden ofzo, maar dat lijkt mee te vallen.

Zit er bij jullie al een beetje snelle groei in?

Geplaatst:

Ze staan momenteel binnen, dus de kans op schimmels is heel klein denk/hoop ik.

@GTman: Ik denk dat de plantjes bij de meesten (ook bij mij) gewoon wat zijn opgeschoten/gefileerd waardoor ze nu heel groot lijken. Het is zelfs beter om nu een wat kleinere dikke plantjes te hebben (==> betere en stevigere basis + meer bloemetjes doordat je later moet toppen)

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

Je planten worden gevoeliger voor schimmels (en aardappelziekte) vanaf het moment dat de eerste vruchten gaan vormen. Voor die tijd kan je wat makkelijker "wondjes" maken en dus even goed dieven enzo. Als je dat noodzakelijk acht natuurlijk.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Aangezien we een "warme" week tegemoet kunnen zien, heb ik vandaag m'n tomaten maar ook aubergines, pepers en paprika's in de kas gezet.

Het was daar met 35C al best warm pffff

2016050215021087631462198245.jpg

Ik heb in de grond zo'n druppelslang ingegraven, dat werkt echt perfect, vochtige grond maar het oppervlakte blijft droog.

Zoals je kunt zien heb ik weer veel te veel tomaten planten... ach kan ik vast nog wel iemand blij mee maken.

Geplaatst:

Ik zit een beetje te twijfelen. tomaten moesten eigenlijk al van drinkbekertjes in grotere potten gezet zijn.

Maar misschien dat ik ze volgende week maar gewoon direct in de grond zet, met het mooie weer dat eraan komt?

En het stapje p9 pot maar oversla. Of niet... of wel... of... pff... al die keuzes die je moet maken.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Geplaatst:
Kom ik aanzetten hoor met mijn miezerige plantjes.

Welnee jòh dat is m.i. precies goed

Die van mij zijn niet veel groter en ik ben blij dat ik niet van die lange slierten heb (no offence).

Ze gaan met dat warme weer een groeispurt maken en dan krijg je mooi stevige, sterke planten

@sugarlevi: doe de ene helft zus en de andere zo, dan weet je volgend jaar wat het beste werkt.

(Maar je moet ze sowieso niet meteen in de volle zon zetten, want dan gaat het fout).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Niet denderend maar toch redelijk vind ik.

Meer als redelijk hoor Willy

Geplaatst:

Vind ik ook willy! Leeft 'mijn' Tasty Tom nog? Hier gaan die heel goed, mooie sterke plantjes.

Oh en ik ben het sowieso met speets eens...heb er expres voor gezorgd dat mijn planten nu ongeveer 15cm hoog zijn, al opgegroeid op de koude keukenvensterbank, zodat ze stevig en gedrongen zijn. Ik heb geen kas en best wat wind, dus ik moet niet van die lijzen:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

@speets okee ik had namelijk het idee dat mijn planten een grote achterstand hadden maar dat is dus niet zo. Ik heb al een plantje in de kas gezet, kijken of het niet te koud is.

Geplaatst:

Ik heb zo'n folie tomatenkasje gekocht die ik na pinksteren op kan gaan bouwen, en was van plan mijn planten tot die tijd achter het raam te houden.

Maar de weersverwachtingen zijn de komende week voor dag en nacht dusdanig warm, zonnig en droog dat ik me af vraag of het niet beter is om de planten versneld af te harden in potten in de open lucht in plaats van ze op een donkere vensterbank gaar te toasten.

Of mis ik hier iets heel belangrijks ?.

Geplaatst:

Ik begrijp het niet helemaal. Wil je eerst in de open lucht gaan afharden en dan na Pinksteren in dat kasje zetten?

Dan kun je ze er beter meteen in zetten. Of mis ik iets ...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Vind ik ook willy! Leeft 'mijn' Tasty Tom nog? Hier gaan die heel goed, mooie sterke plantjes.

.

die leeft nog Raquette, maar is klein gebleven door de kou, is nu uitgeplant in de serre.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

4a1aa50f42b9a9cb71bea2ebadda46ed.jpge20ed9698d024d96145136c324d34121.jpgb2677e900ac9ecfb8109d198ab244a20.jpga1b19bf87c3894a40c03275a640080c4.jpg

Mijne staan al vanaf 23 april in een tomatenkas. 2 stuks zijn helaas gebroken doordat de tent door een harde windvlaag voorover kieperde week terug. Is nu goed vastgezet. Maar wat zal ik met die planten doen? Ik heb binnen nog wat planten staan al in de bloei. Zal ik die twee vervangen? Zelfs na de breuk groeien ze nog lekker door zoals je kunt zien op de foto.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst:

Vervangen. Het lijkt uiteraard heel leuk hoe ze half afgebroken verder groeien, maar bij het gewicht van de tomaten is je plantje helemaal ten dode opgeschreven. Het is kiezen tussen een leuk plaatje/experiment of een goede oogst.

Geplaatst:
Vervangen.

Dat hoeft helemaal niet hoor! Die planten hebben al een mooi sterk wortelgestel.

Alleen het afgebroken stuk eraf knippen, en eventueel stekken ja.

Er loopt heel snel weer een dief uit, die een nieuwe top vormt en gewoon verder groeit. Geen (groot) probleem.

Ik zie zelfs al 1 dief. Die groeit wel uit.

Geplaatst: (aangepast)

Maar bij de dief gaat het wel langer duren eer er tomaten zijn aangezien die nog veel bloemetjes en blaadjes gaat moeten aanmaken.

Aangezien je nog reserveplantjes had (met waarschijnlijk al kleine bloemen) is dat veel gemakkelijker.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik ga deze dan maar vervangen, en de afgebroken planten plant ik elders als experiment.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...