Bubbels Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Je kunt ze leiden zoals je wilt. Recht omhoog, schuin omhoog, zigzaggend, horizontaal, ondersteboven zelfs. Als je recht omhoog gaat en je wilt ze weer naar beneden leiden is het een kwestie van met beleid de top eerst opzij buigen en vastzetten en vervolgens de groeiende top telkens iets verder naar beneden leden. Wel goed vastmaken, want de plant zal zelf weer omhoog willen komen en dan kan ie ineens heel scherpe bochten maken. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Erny Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Hoera! Ik mag de kas van de overbuurvrouw gebruiken! Maar daar moest wel eerst iets gebeuren, erg verwaarloosd.Dus na heel wat uren ploeteren staat een deel van mn tomaten er nu zo bij: Hoog en droog. Nu de andere helft van de kas nog... dat is nog weer een flinke klus. En even afwachten wat er voor advies betreffende de resterende druivenranken komt. De grond waarin ze nu staan is zo te voelen oude potgrond en er is waarschijnlijk in zeker geen 20 jaar mest of mulch bijgekomen. Dus totaal geen leven, grond was erg dood en extreem droog.Heb ongeveer 30 cm diep kunnen schoonmaken van enorme hoeveelheden Winde/Zevenblad/ Heermoes en Druivenwortels. Vervolgens een laag oude paardemest (met zo hier en daar een pier) erdoor gemengd. Water gegoten. En een zak (oudere kletsnatte) potgrond erover verdeeld.Bij het planten heb ik er voor gezorgd dat er wat mest onderin het plantgat terecht kwam en ze hebben een flinke scheut water meegekregen. Maar het is natuurlijk wel spannend om ze in zulke arme grond te zetten, hoop dat het goed gaat komen.Zal geleidelijk wat meer voedingsstoffen toevoegen, eerst maar eens kijken hoe ze settelen. Quote
Krikke83 Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Marielle, Binnenkort ga je een grote oogst hebben. Maar als je nu topt dan heb je nog maximum 2 maanden tomaten. In een serre wacht ik tot midden augustus om te toppen. Ze niet toppen na15/08 heeft geen zin, aangezien een tomaat 6à8 weken nodig heeft om te rijpen. Dus je gaat vooral jouw oogst verlengen. Juist de planten leiden kan soms moeilijk zijn zoals bubbels zegt. Ik heb trouwens eens in een kwekerij gezien dat ze een tomaat horizontaal laten groeien. Ik heb ook eens gezien dat ze de onderkant volledig snoeien en ze de onderkant 'oprollen' als de plant groeide, zodat de hoogte van de plant steeds hetzelfde is, alsook waar de rijpe vruchten hangen en de nieuwe bloemen. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Nedlets Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Ik begin aardig te snappen hoe het dieven in elkaar zit. Alleen de 'dief' in de top van de plant. Is dit een dief? Moet ik die eruit halen? Of groeit de 'top' hier door? Ik hoop dat het duidelijk is. Zie foto. Quote
Nadi Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Alleen de 'dief' in de top van de plant. Is dit een dief? Moet ik die eruit halen? Of groeit de 'top' hier door? Ik hoop dat het duidelijk is. Ik kan het niet goed zien Nedlets, het lijkt als een dief maar zit er nog een top? En is het een stam of struik tomaat? Gister had ik nog zo een stiekeme dief weg gehaald. Ik had hem bij de vorige keer wss over het hoofd gezien. Misschien heb je daar wat aan: Die in het midden was het. De hoofdstam had al een tros bloemen maar begon door de dief schuin te groeien. Quote
loes Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 ik dief expres niet aan de bovenkant grote kans dat dat gewoon de top is en als je die verwijderd groeit de plant niet meer verder. erny mooie kas Quote
Toto Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Hoera! Ik mag de kas van de overbuurvrouw gebruiken! Voor wat heeft je buurvrouw een tuinkas als ze ze niet gebruikt? Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Erny Geplaatst: 9 juni 2016 Geplaatst: 9 juni 2016 Toto... die stond er al toen zij het huisje kochten, kas staat er al minstens 20 jaar... Huidige eigenaren zitten er net 3 jaar?... Quote
Bubbels Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Heerlijk een kas! Eigenlijk moet ik hier ook eens foto's gaan plaatsen. Ik ben te lui. Zet alles al op de fb pagina van mijn winkel en vraag me af of ik die foto's hier dan mag neerzetten? (Want dan gebruik ik de link van de foto's op fb natuurlijk) Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Toto Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Je kan toch de oorspronkelijke foto's gebruiken? Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
speets Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 O ja! Ik denk er nooit aan om op Facebook te kijken Leuk hoor, veel te zien Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Toto Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Via de link van speets kan ik ze wel zien. Via Bubbels site kreeg ik de melding dat in België ik ingelogd moet zijn.(heb geen Facebook) Ze staan er mooi bij Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Raquette Geplaatst: 10 juni 2016 Geplaatst: 10 juni 2016 Bij mij was het een warboel, ik ben ze vandaag maar eens te lijf gegaan: gediefd en opgebonden. Eén Tasty Tom had ik zo schandalig verwaarloosd dat 'ie een dief had zo groot als de hoofdstam, met trosjes bloemen eraan. Dus die ga ik maar behandelen als een plant met twee stammen Verder ben ik over het algemeen wel tevreden over hoe de planten eruit zien en hoe ze zich ontwikkelen. Dit is na het fatsoeneren: Het eerste tomaatje is ook hier gevonden! Het is een Tasty Tom. Tot slot mijn 'tomatenexperiment' van dit jaar (omdat na één jaar tomaten kweken de gewone manier ZO saai is ). Dit staat bekend als de Praxxus-methode, naar de YouTubetuinier die hem bekend heeft gemaakt. Eerst haal je alle bladeren eraf en begraaf je de tomaat heel diep; vervolgens kweek je het bovengrondse gedeelte op als een 'struikje': je houdt drie dieven aan en knipt al het andere eraf. Die dieven ga ik nu vervolgens uitbuigen en dan begraven ('trenching'). Uiteindelijk krijg je dan een soort meerstammige 'tomatenstruik'. Ik ben heel benieuwd, mijn enige zorg is dat ik wat te laat uitkom. Maar ach, dan begin ik volgend jaar weer opnieuw Hieronder zie je mijn 'struikje': drie dieven, de hoofdstam erboven is afgeknipt. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Nadi Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Heerlijk een kas! Eigenlijk moet ik hier ook eens foto's gaan plaatsen. Ik ben te lui. Zet alles al op de fb pagina van mijn winkel en vraag me af of ik die foto's hier dan mag neerzetten? (Want dan gebruik ik de link van de foto's op fb natuurlijk) Ik heb even gekeken echt mooie tomaten! Misschien volgend jaar wens bestellen Quote
AnnekeW Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Ik heb dit jaar mijn tomatenzaadjes van bubbels. Alles kiemde goed en het zijn mooie planten geworden. Quote
MartinH Geplaatst: 11 juni 2016 Auteur Geplaatst: 11 juni 2016 Balen MartinH! Houd moed, tomaten zijn sterk! Het is weer helemaal goed gekomen, de tomaten staan er weer prachtig bij Nu voorspellen ze weer regen, hopelijk valt het mee... Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
pippi Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Hier en daar nog wat lelijke blaadjes, maar ook de eerste cherrytomaatjes zien er goed uit: Struiktomaatchaos: Quote
Bubbels Geplaatst: 11 juni 2016 Geplaatst: 11 juni 2016 Thanks allemaal! Ik moet gewoon eens wat meer foto's uploaden op mijn server en dan hier neerzetten. Vaak ben ik hier even kort tussendoor. Mooie foto's zie ik inmiddels weer langskomen trouwens! Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
mariellexxx Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Volgensmij heb ik hier al eerder iets over gelezen, maar ik kan het niet terugvinden.Hebben jullie van sommige tomaten planten ook 2 hoofdstengels? Die het allebei erg goed doen? En ben ik de enige met de verslaving als een bloemetje al heel droog is dat ik hem er zelf afhaal Ik hou van orde in de plant hahahaha, en dan kan ik er niet tegen als een bloem zo droog is, of een tak lelijk Quote
speets Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Twee hoofdstengels gebeurt inderdaad wel vaker.Als je er een afknipt, maak je een nogal grote wond. Ik laat ze allebei doorgroeien. En ja: ik haal ook wel eens een uitgebloeid bloempje eraf, maar alleen zo rond deze tijd, als ik de eerste vruchtjes wil bewonderen. Uit ongeduld. Vandaag dus die van de aubergine Maar het gaat ook wel eens fout, dus je leert het vanzelf af Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
mariellexxx Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Ja, ik heb dus ook besloten om ze beide door te laten groeien, dit omdat ze al best groot waren van omvang (de stengel), en er zaten al flink veel knopjes aan.Dus beide maar ondersteund met een bamboe stok! Aha, ik ben dus niet de enige die dat doet! Aubergine, zo'n spijt dat ik dit niet heb gezaaid dit jaar, maar ik had er helemaal niet aan gedacht, en omdat ik pas net begin vond ik dat ik al best veel had! Ik heb wel zaadjes besteld bij tabernal-zaden, een mixed aubergine zakje, dus van alles wat. Geen idee of dit handig is, maargoed dat is een gesprek voor een ander topic De tomaten kar is inmiddels af! (op nog wat handige haakjes/of hoe je dat ook noemt), voor aan de kopse kanten vanwege als het stormt dat het plastic niet gaat wapperen) maar dat gingen we nu niet meer redden, want net toen de laatste oogjes voor het postbode elastiek gespannen waren om het plastic van beneden af op de plek te houden stortte het hier helemaal los! En inmiddels regent het nog steeds knetterhard Ik zal even wat foto's hieronder in een nieuwe post zetten. Quote
Bubbels Geplaatst: 12 juni 2016 Geplaatst: 12 juni 2016 Ik laat bij cherrytomaten graag 2 of 3 staan. Als experiment heb ik er nu eentje met 5. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.