mariellexxx Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Dankjewel Erny! Weer wat bijgeleerd En nog steeds een beginner hahaha! En toch ook wel een beetje trots, want alles wat ik heb gezaaid is allemaal uitgekomen, en tot nu toe mag ik niet klagen, en loopt alles van een leien dakje (over dakjes gesproken, ik ga deze week met mijn schoonvader een dakje in elkaar zetten voor de tomaten planten die wel naar buiten moeten, ik heb er 4 in vole grond in de kas, en 4 tomaten planten in grote bloempotten nu nog op de werkbank van de kas maar ze raken al bijna het dak , en de 10 cherry en cherry mix komen ook buiten onder het afdak) Quote
Kim97 Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Hallo! Wanneer zijn jullie begonnen met de tomaten zaaien? Ze zijn stukken groter dan die van mij. Quote
Toto Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Eind maart, maar volgend jaar ga ik nog wat later zaaien. De plantjes zijn wat te hoog. Groter ≠ beter ! Bij veel mensen zijn de planten gefileerd waardoor ze groter lijken. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
mariellexxx Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Hallo! Wanneer zijn jullie begonnen met de tomaten zaaien? Ze zijn stukken groter dan die van mij. Ik ben ergens begin maart begonnen ik heb van de 18 planten er eigenlijk maar 1 die een beetje lang en slungelig is, maar zelfs die doet het perfect. Ik ben alleen onwijs ongeduldig, eerst tot ik de eerste knoppen zag, en nu zit ik me ernstig af te vragen hoelang het duurt als je een bloem hebt, dat dat een tomaatje wordt @Niika leuk hè! !!! Quote
Kim97 Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Oh ik ben ook ergens rond die tijd begonnen. Of ik heb een andere soort of ik heb gefaald haha. Is het eerste jaar dat ik iets probeer te groeien in plaats van een plantje kopen. Quote
mariellexxx Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Oh ik ben ook ergens rond die tijd begonnen. Of ik heb een andere soort of ik heb gefaald haha. Is het eerste jaar dat ik iets probeer te groeien in plaats van een plantje kopen. Ik heb alles gezaaid in zaai en stekgrond van pokon, niet goedkoop maar dit is ook mijn eerste jaar en überhaupt voor het eerst dat ik iets doe met moestuinieren, dus ik wou geen risico lopen. Ook na het verpotten alles in zaai en stekgrond. Ik heb eigenlijk alleen normale trostomaten planten, cherry tomaten en cherry tomaten mix, ik weet niet welke jij hebt? Quote
AnnekeW Geplaatst: 23 mei 2016 Geplaatst: 23 mei 2016 Ook na het verpotten alles in zaai en stekgrond. Dat is niet handig. Kiemende plantjes hebben liever geen mest (daarom neem je zaai en stek grond), maar als de eerste echte blaadjes komen wordt er meestal verpot. Dit doe je in potgrond omdat vanaf die tijd een beetje voeding wel wenselijk is. Quote
Itoero Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Er zijn al enkele heel kleine tomaatjes te zien!Ik heb net de spiralen gezet en vastgebonden. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
speets Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 O ja, zo kan het ook ja Ik leg het (andere) uiteinde van die draad onderin het plantgat voordat de plant erin gaat. Als extra geleider.En je kunt die gaatjes natuurlijk ook gebruiken voor een dwarslat, bedenk ik nu.Maar het is me niet duidelijk hoe het precies bedoeld is. Ik lees op de sites: "de tomatenspiralen zijn al voorzien van een gaatje voor binddraad". Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Krikke83 Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Mooi opgebonden Itoero Ik heb ook tomatenspiralen in de serre. Maar ik heb de moed nog niet gevonden om de spiralen te verlengen met touw. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Itoero Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Dankuwel!Er bestaan tomatenhaken die je in het frame kan vijzen om het touwtje aan vast te maken.Die tomatenhaken zitten daar al enkele jaren in...handige dingetjes. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
aalterse-willy Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 (aangepast) Paprika's en juist geplante boontjes. Boven pompoenplanten die naar buiten mogen en kouseband, die zijn me total onbekend.Onder worteltjes en komkommer. De foto's heb ik kunnen draaien maar nu is de tekst achter de foto's verdwenen.Heb de Img-rotate= knop gebruikt. 26 mei 2016 aangepast door Gast Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Nedlets Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Ik heb verschillende tomatenplanten staan, waaronder Currant Red Sweet Pea. Dit is mijn eerste jaar dat ik dingen zelf zaai. Nu heb ik bij 3 van de 6 teveel 'gediefd', hierdoor is de top eruit. Boven de laatste zijtak met blad is alles weg. Twee daarvan vertonen nu weer een nieuwe top gelukkig. Alleen 1 van de voorgenoemde soort doet dit niet. Toevallig is dit een 'struik' soort. Is deze verloren? Kan ik hem ergens mee helpen? Ze staan buiten, goed mooi donkergroen van blad. Helaas geen foto. Quote
Bubbels Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Nee hoor, die is zeker niet verloren. Kan deze soort prima tegen en ze zal zich rap herstellen. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
mariellexxx Geplaatst: 24 mei 2016 Geplaatst: 24 mei 2016 Ik kan nu al niet wachten tot volgend jaar, ik hoor hier allemaal aparte rassen voorbij komen, dit is mijn eerste jaar dus nu alleen money maker en cherry en cherry mix, maar volgend jaar ga ik los! Quote
Krikke83 Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 mariellexxx pas op voor je het weet kweek je volgend jaar 20 soorten te gelijk Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Toto Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 De eerste tomaat is gevormd Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
gerbiepiep Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 Wie zou mij kunnen vertellen wat er met mijn Cherry Tomaten aan de hand is? Ik heb mijn Cherry Tomaten allemaal buiten in de moestuinbak en een extra stenen bak, zoals verleden jaar, waar deze toen ook al buiten bleven. Maar zo mooi groen als dat ze er in gingen, met lekker weer voor nog een aantal dagen, en het weer slaat compleet om bar en boos, en nu is het een troosteloos spulletje vol met getoonde vlekken, welke op sommige bladeren nog donkerder zijn.Verder staat het nog overeind, maar het ziet er triest uit, de vlekken van vrijwel beneden tot boven, stam met stengels met een donkerde enig sinds paarse kleur hier en daar. Quote
Nedlets Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 (aangepast) Hier mijn tomatenplanten. Sommige staan er erg goed bij, andere minder. Of toch de soort? Alle zes de planten krijgen precies dezelfde verzorging, duidelijk verschil in soort. Gezaaid op tweede paasdag, in de vensterbank. Ze staan sinds 7 mei buiten in een pot, 40 liter met potgrond. Verder geen bemesting. Sommige kleuren geel, nu al bijmesten? Momenteel grond erg vochtig ivm hevige regenval afgelopen dagen. De gekrulde bladranden is een goed teken toch? Twee Black Russian, gekromde bladeren. Wat is hier aan de hand? Sommige zijn bijna dubbelgeklapt zo gekromd. Helaas getopt ipv gediefd, komt gelukkig een nieuwe scheut aan. Twee Kerstomaten, deze doen het erg goed. De laatste twee, twee Currant Red Sweet Pea. Helaas ook verkeerd gediefd (getopt, 1 vormt alweer een nieuwe scheut. De ander doet niks. Staat er zo al zeker 1,5 week bij helaas. Kan ik het proces van een nieuwe top versnellen? EDIT: Ik heb de foto's gedraaid. Dit kan ook door op de computer in je foto programma waar je je fotos mee kijkt de foto te draaien. Als ik hem open staat hij recht, dus ik draai hem 4x een kwart slag (is dus weer rond). Hierna slaat hij wel de gegevens goed op. 25 mei 2016 aangepast door Gast Quote
Nadi Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 Ik heb nu een vlek op 1 tomaten plant waar ik me werkelijk zorgen over maak. Verder tomaten planten met vlekjes maar dat is denk verbranding en/of even niet de juist voeding. Maar nu dit: Dit vind ik erg verdacht Weet iemand wat dit is? Het is toch te vroeg voor phytophtora???Ondertussen ben ik ook googlen naar de oorzaak. Quote
Erny Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 Nedlets en Aalterse:Misschien handig als jullie de moeite willen nemen om dit topic even doornemen zodat jullie je foto's de volgende keer ook recht staan. foto-s-niet-rechtop-scheef-op-de-kop-geplaatst-t16053.html En voor degenen met vlekken op de blaadjes... kijk eens rond wat er zoal in dit topic en andere recente "wat is er aan de hand met mn tomatenplant"-achtige topics staat geschreven. Nadi: dat lijkt inderdaad op een schimmelaandoening... maar vind het er persoonlijk niet als Phyto uitzien... Test eens door blaadjes in plastic zakje met een beetje water erin gesproeid, afsluiten en dag of twee wachten en dan kijken of er schimmel is gegroeid.Zit de bruine aantasting ook op de stelen?En zijn de blaadjes eerst geel en dan die bruine schimmel of eerst schimmel en dan gele blaadjes? Quote
Nadi Geplaatst: 25 mei 2016 Geplaatst: 25 mei 2016 Nadi: dat lijkt inderdaad op een schimmelaandoening... maar vind het er persoonlijk niet als Phyto uitzien... Test eens door blaadjes in plastic zakje met een beetje water erin gesproeid, afsluiten en dag of twee wachten en dan kijken of er schimmel is gegroeid.Zit de bruine aantasting ook op de stelen?En zijn de blaadjes eerst geel en dan die bruine schimmel of eerst schimmel en dan gele blaadjes?Ik heb nu 1 blaadje in een zakje met een beetje water gedaan. Helaas had ik maar 1 meegenomen. Het lijkt ook wel op de steel te zitten. Er is maar 1 zijstengel "aangetast" met de bruine vlekken. En daarvan ziet de stengel ook absoluut niet gezond uit, de plant ziet er overigens ook niet super blij uit. Omdat het de enige plant is die dit zichbaar heeft heb ik hem uit de grond getrokken. Ik vind het een beetje grote risico met de 14 andere planten in de kas... Deze tomatenplant staat in een tunnelkas, daar heb ik de afgelopen dagen de deur dichtgehouden omdat het wat fris was. Misschien te benauwd geweest? Er zijn ook gele bladeren zonder de bruine vlekken dus weet niet zo goed of het voor of na de schimmel komt... Hier nog een hele fotoshoot van de plant. Ik zit ook te twijfelen of ik niet nu al maar preventief moet gaan (bio) spuiten tegen phytophtora. Just for incase. . Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.