Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Indeling moestuin?


mariellexxx

Aanbevolen berichten

Hoi mede forum-leden!

 

Ik heb een kas in mijn tuin, maar nog geen moestuin in de tuin

Dat wil gaan maken vlak bij de kas, zodat ik alles bij elkaar heb, en het is een fijne plek voor de plantjes die er komen te staan.

 

Ik heb even een stukje afgezet met die mooie plasticen sierhekjes van de action, zodat jullie kunnen zien of deze ruimte voldoende is.

Er komt een hekwerk/raamwerk te staan voor stokbonen, en dan daarvoor sla, uien, en spinazie, misschien nog een aardbeiplantje.

Wat denken jullie qua ruimte? :

 

2016042520184159361461610440.jpg2016042520185392871461610450.jpg2016042520190531841461610461.jpg2016042520192065491461610471.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zon komt als je de laatste foto voor je neemt, daar rechts op, (voorkant van het huis), en gaat dan links weer onder (beetje onduidelijk maar met noord oost zuid en west heb ik geen kaas gegeten! Zou het wel willen leren )

 

Qua wortels dus geen goed idee, en qua water opslurpen ook niet? Met goed water bijgeven ook niet? Of trekt dat dan direct naar de heg? Dit is wel het meest ideale plekje denk ik zelf ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ideaal voor wie? Voor jou of voor de te verbouwen groenten?

 

Denk dat een reep midden op het gras of meer naar links beter is en dan twee keer zo groot als het stukje dat je nu hebt afgezet. Bekijk maar eens wat plaatjes van stokbonen in juli... behoorlijk groot namelijk.

Of je moet aan je grasveld gehecht zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zon komt als je de laatste foto voor je neemt, daar rechts op, (voorkant van het huis), en gaat dan links weer onder (beetje onduidelijk maar met noord oost zuid en west heb ik geen kaas gegeten! Zou het wel willen leren )

 

Als je je huis opzoekt op Google Maps, is recht omhoog op je beeldscherm het noorden, recht naar beneden het zuiden, naar rechts het oosten en naar links het westen, en zo zie je precies wat de ligging van je tuin is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ideaal voor wie? Voor jou of voor de te verbouwen groenten?

 

 

Ideaal voor inderdaad de indeling van de tuin, ik heb er best iets voor over, maar ik wil wel mijn tuin een beetje netjes en geordend houden, als ik dan het stuk grond meer naar links zou doen, dan krijg ik dus straks een muur van bonenplanten

En dan zit daar achter een beetje een loze ruimte.

Ik heb 9 bonenplanten, dan is dit stukje dan echt veel te klein?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 bonen is niet veel. Ik heb er 6 bonen per stok staan... zou kunnen dat het op dat stukje past.

Je kunt het ook gewoon proberen en dan kom je vanzelf achter of het wel of niet werkt? volgend jaar doe je het dan gewoon anders of je zaait weer wat gras

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je verhaal zo lees, dat je niet goed weet waar te beginnen, de tuin netjes en geordend wil houden en geen groot stuk tuin wil opofferen. Is een SFG indeling niet iets voor jou?

 

de makkelijke moestuin die nu in Nederland zo bekend wordt is daar van afgeleid. Heel simpel gezegd is het een verhoogde bak met vakverdeling. De bak kan je van hout maken en zo op het gras zetten, vullen met speciale mix of gewoon goede grond + compost en je kan van start.

De bak verdeel je in vakjes van ongeveer 30 bij 30cm. In elk vakje kan je een andere groente planten. Zo passen de 9 bonen (stokbonen ga ik vanuit) makkelijk in 1 vakje. er zijn verschillende manieren om bonen steun te geven, bamboestokken en gaas worden veel gebruikt. Ik maak een wigwam van 3 bamboestokken. Bij elke stok 3 plantjes en je bent klaar. Dan heb je echt geen hele muur van bonen. Ik kan straks wel even een foto plaatsen hoe dat eruit ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle berichten vol met tips en info!

 

Ik ben redelijk gehecht aan mijn grasveldje! En vond het stuk wat ik had afgezet al zo groot! De tuin is enorm, maar ik wil het niet zo rommelig hebben door en een kas, en ook nog een onwijs grote moestuin te hebben.

 

@toto, ja daar heb ik dus ook al aan zitten denken, voor de ingang van de kas, alleen houdt dat wel licht tegen, die juist zo mooi binnenkomt door de kas als de deur open staat (zeker voor de plantjes onder mijn werkbankje die niet zo hoog groeien en daar dus ideaal staan!)

 

@Nadi, ik had er 10 1 heeft het niet overleeft, maar de andere 9 staan mooi te groeien en kunnen straks mooi de grond in!

Ik begin pas net met moestuin e.d, dus het kan zomaar zijn dat ik dit al teveel of zelfs te weinig vind! We zijn maar met 2 personen hier

 

@Loes, bedankt voor je reactie, ik heb al behoorlijk wat info opgenomen, en ik weet ook precies al hoe ik de grond ga bewerken/bemesten, alleen die indeling is even lastig, ik ga niet mijn gras omspitten, en dan een jaar later denken; 'had ik toch maar' ....

Zo'n bak heb ik aan zitten denken, en is nog niet helemaal uit mijn gedachten, alleen het liefste toch wel een echt tuintje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

met SFG kan je ook een echt tuintje maken hoor. kijk maar in mijn blog (nog geen tijd gehad om een nieuwe blogpost te maken met de bonenstaken)

je hoeft niet perse de standaard vierkante 120x120cm bakken te gebruiken zoals de makkelijke moestuin deze gebruikt. kan zelfs helemaal zonder bak gewoon op de volle grond.

 

wat ik zou doen, maar dat is persoonlijk, is bij dat stuk wat je hebt afgezet een looppaadje maken tussen je moestuintje en de heg. dan kan je overal gemakkelijk bij zonder in je moestuinbed te stappen. en de heg moet ook af en toe gesnoeid worden.

groter maken kan altijd nog, kleiner ook. gras inzaaien is ook zo weer gebeurd. kijk alleen goed of dit de juiste plek is qua zon en water(ivm de wortels van de heg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zon komt als je de laatste foto voor je neemt, daar rechts op, (voorkant van het huis), en gaat dan links weer onder (beetje onduidelijk maar met noord oost zuid en west heb ik geen kaas gegeten! Zou het wel willen leren )

 

Als je je huis opzoekt op Google Maps, is recht omhoog op je beeldscherm het noorden, recht naar beneden het zuiden, naar rechts het oosten en naar links het westen, en zo zie je precies wat de ligging van je tuin is.

 

Misschien is in aanvulling hierop deze pagina wel leuk:

 

http://www.zonnegrens.nl

 

Je kunt hier je adres invoeren en dan zie je hoe de zon op verschillende tijdstippen in je tuin schijnt. Ook hier is noord weer boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Voor wat betreft de vochthuishouding en de haag: mijn moestuin van 15x3 meter ligt in een verhoogde border van 50 cm boven het maaiveld. Deze is nooit nat doordat het water sneller wegzakt dan op maaiveldniveau, maar ik heb geen problemen met droogte. Ik moet de moestuin net zo veel sproeien als de rest van de tuin.

 

Alle groen groeit prima (prei, alle soorten sla, kool, pompoen, radijs, biet, venkel, enz.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

2016051619004068611463662210.jpgIMG2016051914472496921463662068.jpg

 

 

 

Ik wilde jullie toch nog even laten zien hoe het nu afgelopen is

De moestuin is er nu ongeveer 2 weken, veel werk gehad met uitgraven/scheppen, maar ik hen erg tevreden!

 

De bonenplanten gaan er vandaag eindelijk in! En er komt nog meer in, zeker als de sla er straks uit kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...