jantje123 Geplaatst: 26 mei 2015 Geplaatst: 26 mei 2015 Ondertussen de eerste aardbeien geplukt.(lambada en daroyal) De sonata, korona, Christine en Florence beginnen kleine vruchten te zetten. Quote
Jorg Geplaatst: 26 mei 2015 Geplaatst: 26 mei 2015 Ziet er goed uit jantje, bij mij zijn de lambada's nog niet zo ver. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 19 november 2015 Geplaatst: 19 november 2015 Nu heb ik nog de kans niet gehad om de aarbeien in de Batobakken op te kuisen, normaal, mogen die er toch twee jaar in staan geloof ik hé?Maar wat ik net zag is dat de bakken van onder vol zitten met wortels.Wat kan ik er nu het beste mee doen?De bakken vanonder wat opvullen met aarde of toch helemaal verplanten en de wortels inkorten? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
jantje123 Geplaatst: 22 november 2015 Geplaatst: 22 november 2015 Verplanten lijkt me nu niet de juiste periode. Planten moeten eigenlijk niet veel grond hebben. Zolang de vocht en voedingshuishouding maar OKE is. Dat is met veel grond natuurlijk wel wat makkelijker. Quote
Jorg Geplaatst: 23 november 2015 Geplaatst: 23 november 2015 Ik ga volgensmij nu mijn 3e of zelfs 4e jaar in met dezelfde bakken/grond/planten. Hoewel het waarschijnlijk wel een beetje gedaan zal zijn gezien de achtergebleven zouten van de kunstmest en de flink dikke wortelmatten ben ik nog niet van plan om de planten/grond dit jaar te vervangen. Wortelsnoei of verplanten heb ik afgelopen jaren ook niet gedaan en dat gaat prima. Wordt dat ergens aangeraden Willy? Dus mijn advies zou zijn: laat ze lekker in de bakken staan, vul eventueel wat grond bovenop aan als dat nodig is maar maak je vooral niet druk over de dichte wortelmatten. Zolang je inderdaad maar met enige regelmaat voeding en water geeft moet dat goed komen. Quote
diesel4666 Geplaatst: 11 januari 2016 Geplaatst: 11 januari 2016 Leuk topic. Ik heb helaas nog niet de tijd gehad om alles door te lezen. Zijn er mensen die stellages van 3 verdiepen voor de batobakken hebben gemaakt?Ervaringen? Foto's? Ik heb een stukje van ongeveer 160cm op 100cm voor aardbeien. De lengte ligt op de noord-zuid as. Zal vnl zon krijgen vanuit oosten tot zuidwest.Ik dacht dus aan 3 verdiepen, geschraagd van elkaar. Met de onderste verdieping dus meer naar het oosten.Ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Is dit iets? Quote
diesel4666 Geplaatst: 11 januari 2016 Geplaatst: 11 januari 2016 Heb even snel een schetsje gemaakt. Hopelijk wat begrijpelijker dan m'n tekstje. Quote
Oudholland Geplaatst: 12 januari 2016 Geplaatst: 12 januari 2016 Je moet dan wel kijken of je nog goed bij de bovenste bak kan. Want als de bak 1.60 hoog wordt kan je er niet meer in kijken van boven? En je kan maar aan 1 zijkant bij de bakken, wat doe je met de aardbeien die aan de andere kant hangen? Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
suus76 Geplaatst: 12 januari 2016 Geplaatst: 12 januari 2016 Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet handig. De planten in bato bakken hangen er straks aan weerskanten overheen dus je diepte is meer als 100 cm. Dat lijkt mij erg onhandig plukken ivm de diepte, en ook de hoogte van 160 cm is niet heel handig. Ik zou ze eerder op 1 meter hoogte allemaal doen en kijken of je de tussenruimte naar zeker 50 cm kunt halen. Quote
diesel4666 Geplaatst: 12 januari 2016 Geplaatst: 12 januari 2016 Als ik ze op 1 hoogte hang, kan ik maar 2 rijen ipv 3 rijen van 4 bakken plaatsen, want moet dan best de middelste rij weglaten.Zoals het hier getekend is, is de hoogte trouwens zelfs 190cm, geen 160. Ik denk dat ik de tussenruimte van 50cm nog kan verkleinen tot 40cm, dan is de totale hoogte 170. Dat dit niet de meest handige opstelling is, besef ik. Maar het is mij eerder te doen om zoveel mogelijk aardbeien op deze beperkte opp te kweken. Ikzelf ben ook niet klein. Kan ik de planten ook niet op een manier planten, zodat de aardbeien allemaal aan de oostkant komen te hangen? Quote
Oudholland Geplaatst: 12 januari 2016 Geplaatst: 12 januari 2016 Als je ze allemaal aan 1 kant plant kan je maar half zoveel planten kwijt. Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
diesel4666 Geplaatst: 16 januari 2016 Geplaatst: 16 januari 2016 Als ik de tijd vind, dan ga ik het dit jaar een keer proberen. Dan kunnen we jaar erop nog verbeteringen doen. Quote
Bee Geplaatst: 17 januari 2016 Geplaatst: 17 januari 2016 ik heb ondertussen wel een rek met twee lagen gemaakt. Mijn oorspronkelijke constructie kan je terugvinden op tabbladen oa 46 en 50. De grote reden na drie jaar om te veranderen is eigenlijk gewoon de grondoppervlakte die het inneemt in de moestuin. De grond eronder is niet echt bruikbaar wegens te droog en de kippen gebruiken dat eigenlijk als stofbad. Ik wil die grond terug in gebruik nemen om er een serre op te bouwen. Een ander nadeel heb ik eigenlijk niet ondervonden, de middelste rij kan ik goed bereiken ( ben wel 1.92 ) en de bakken staan eigenlijk ook niet te dicht opeen, ik heb ook gemerkt doordat er een afdak boven staat dat ze veel steiler omhoog groeien en niet echt openvallen. Met drie van onderstaande rekken geraak ik mijn 48 huidige bakken ook kwijt, zonder grond in te nemen zoals nu. Er staan ook wieltje onder zodat ze gemakkelijk verplaatsbaar zijn ( ik heb een groot verhard gedeelte in de moestuin ). Het is wel nog niet af, ik moet per niveau nog een dak maken, het dak zal omhoog en omlaag kunnen schuiven in functie van de groeifase waarin ze zitten. Quote
Limoncello Geplaatst: 17 januari 2016 Geplaatst: 17 januari 2016 Bee, zijn dat elektrische buizen in het midden? Quote Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/
Bee Geplaatst: 17 januari 2016 Geplaatst: 17 januari 2016 Dag Limoncello, neenee, die gaan dat gewicht zeker niet houden, zoals je weet wegen die nogal wat, zeker als de grond vol water zit, 11 liter bakken = 11 kg ongeveer per bak ! Het zijn dezelfde aluminium buizen als mijn oorspronkelijk rek. 1 buis was eigenlijk al stevig genoeg maar wou er nu twee gebruiken om de "oren" van de bak wat meer steun te geven omdat van sommige (3) bakken de oren begonnen uit te scheuren. De fabrikant raadt het gebruik van een buis van 51 mm aan, twee buizen naast elkaar kwam ik ongeveer aan dezelfde breedte. Ofdat het een verschil uitmaakt zal de tijd moeten uitwijzen maar heb er toch genoeg. PS : heb het getest met mijn volle bakken om zeker te zijn maar nu zijn ze leeg omdat ik na drie jaar met volledige nieuwe plantjes wil starten. De reden daarvoor is dat je start met zes plantjes in de bak maar na een paar jaar zijn dat er per bak al een pak meer geworden ( die stekjes kruipen overal en je zit ze niet altijd liggen ). Ik heb ook meerdere soorten gezet maar nu begint alles door elkaar te staan dus ben niet echt meer zeker van welke aardbeien nu nog in welke bakken staan... Quote
senne Geplaatst: 23 januari 2016 Geplaatst: 23 januari 2016 Hoi, Hier ben ik weer!Voor degenen die me niet kennen, ik ben een jaar of 6 terug bezig geweest met aardbeien en heb toen met borsalino samen batobakken aangekocht.Wegens familiale redenen ben ik enkele jaren 'out' geweest, ik ga deze maand nog opnieuw stellingen maken en plan om dit jaar terug te beginnen met onze aardbeienhobby.. Omdat i kal enkel jaren uit ben geweest wil ik van jullie horen welke soorten jullie tegenwoordig telen?Wat bij mij heel belangrijk is dat ik hele jaar kan door telen (voorkeur dus voor doordrager, zoniet moet ik verschillende soorten gaan zetten en krijg ik misschien plaatsgebrek).Smaak is natuurlijk het allerbelangrijkste! Je mag er nog zoveel hebben, als ze niet lekker zoet zijn is het ook maar niets. Ik was destijds bezig met Malling Pearl en evie2 als ik me niet vergis.. Dus.. welke soorten telen jullie en welke vinden jullie de beste / lekkerste??? ik ben benieuwd!! Quote
Bit Geplaatst: 23 januari 2016 Geplaatst: 23 januari 2016 Hai. Misschien is dat een vraag die meer in dit topic past. Staan erg veel smaaknotities in : hoe-smaken-jouw-eigen-gekweekte-aardbeien-t5805.html Quote
Jorg Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 In de andere tuin ook een stelling gebouwd. Geen verbeteringen ten opzichte van constructie in mijn eigen tuin, behalve dan dat er hier geen bakken op de onderste rij zijn voorzien. Die kregen bij mij altijd te weinig licht. Een deel is dan ook verhuisd naar hier. Druppelsysteem en ton moet ik nog aanleggen. Voordeel van deze tuin is dat die dicht bij een kraan zit, dus vullen is veel minder werk (tuinslang) dan op mijn eigen tuin (gieter voor gieter met regenwater). Quote
Anna3 Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Ziet er goed uit Jorg! Ik heb een tijd terug ook al hout verzameld om twee korte stellages te bouwen met twee rijen boven elkaar. Wat merk je precies van het tekort aan licht op de onderste rij? Ik was van plan om de rijen zo af en toe om te wisselen, zeker als de vroege aardbeien 'klaar' zijn. Maar dat werkt dus niet zo goed? Quote
Jorg Geplaatst: 24 januari 2016 Geplaatst: 24 januari 2016 Ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft gehad met mijn opstelling (2 rekken naast elkaar) en locatie (achter bed herfstframbozen). Er kwam denk ik niet voldoende zon. Ook had ik daar geen automatische bewatering aangesloten. Een hoop factoren dus die meegespeeld kunnen hebben. Ik merkte dat de onderste bakken minder goed groeiden, minder bloemen gaven en je ze echt naar boven verplaatst moesten worden voor een beter resultaat. Nogmaals, dat zal vooral gelegen hebben aan de eerder genoemde factoren, zie onderstaande foto (voorjaar 2015): Daarnaast scheelt het alleen op de bovenste rij plaatsen van de bakken ook weer wat werk (niet meer verplaatsen) en vooral ook waar de stelling voor bedoeld is: plukgemak (zonder te bukken). Quote
Neman Geplaatst: 28 januari 2016 Geplaatst: 28 januari 2016 Hallo Ben nog niet lang op dit forum en woon in België. Heb me ook bato bakken aangeschaft. Heb al het gerief liggen om automatisch water te geven via pen-druppelaars maar ik zoek een methode om via die bewatering ook wat vloeibare voeding bij te geven. De bevloeiing zou gebeuren met regenwater. De bevloeiingsdarm is aangesloten op een pomp die in mijn woning in de kelder staat. Bestaat er een systeem hiervoor of ben ik even goed om gewoon bijvoorbeeld wekelijks wat vloeibare voeding manueel te geven aan de aardbeiplanten? Of misschien een voedingstablet in iedere pot steken? Graag wat info, waarvoor dank!! Quote
aalterse-willy Geplaatst: 28 januari 2016 Geplaatst: 28 januari 2016 Ik heb onlangs zo iets gezien op AliExpess, ga er eens naar op zoek gaan zie.Hier staan zowel een venturi effect mixer als een filter op. http://www.aliexpress.com/category/100002407/watering-kits.html?needQuery=n&CatId=100002407&productId=32446013888&biz_type=sitePromo_wto_buyer360_clc&crm_mtn_tracelog_task_id=43f569ca-c593-426c-8b24-14676ec73368&crm_mtn_tracelog_log_id=11933930118 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Neman Geplaatst: 28 januari 2016 Geplaatst: 28 januari 2016 Naar het schijnt is een doseerpomp het van het maar zou wel zijn prijs hebben. Zal eens zoeken wat dat ongeveer kost. Quote
Bee Geplaatst: 29 januari 2016 Geplaatst: 29 januari 2016 probleem is dat je altijd met een residu blijft zitten en uiteindelijk je druppelaars gaan verstoppen. Ik gebruik Kristalon en als je dat oplost in water dan heb een zelfs na veelvuldig roeren na een paar uur nog steeds restjes op de bodem. Ik gebruik leidingwater omdat ik anders niet genoeg druk vrees te hebben voor mijn +/- 120 druppelaars en je kan al duidelijk een witte rand zien van de kalk aan het uiteinde van de meeste druppelslangen.Zelfs vloeibare voeding heeft een bezinksel ...Je gaat dus echt een systeem moeten zoeken met een soort bezinkselvat dat ervoor zorgt dat dat niet mee in je leidingen gaat geraken maar ofdat zoiets bestaat ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.