Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er zijn heleboel soort rassen dus keuze maken is moeilijk, vandaar wilde ik paar verschillende bestellen maar hoe lang kan je die zaden bewaren? Wat ik wel weet is dat groeten max een jaar kan bewaren.

Geplaatst:

aardbei planten die aardbeien dragen zijn 2 jaar oud je krijgt dus uit gezaaide aardbei plantjes het eerste jaar geen aardbeien!!

daarom kun je beter aardbeiplanten kopen!

bv bij kwekerij duivenvoorden heeft veel soorten planten en verkoopt ze ook per stuk! ( verstuurd ze ook) zie website

( durf niet te zeggen hoelang aardbeizaad kiemkrachtig is maar zal wel op pakje staan)

Geplaatst:

De bato bakken, kan ik die ook aan tegen een schutting plaatsen richting het oosten? Uitlopers kan ik in een potje laten groeien en dan voor september in de bato bak? Die kunnen ook dan gewoon buiten blijven staan? Hangend of op de grond?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Hoe beschermen jullie de planten en vruchten in de BATO bakken tegen slakken en ander ongedierte? Ik ben nu voor het eerste jaar bezig in de volle grond, maar mijn aardbeien worden opgegeten door slakken

Ik wil dus volgend jaar ook beginnen met BATO bakken, maar dan nog komen de slakken erin toch? Al zijn de palen wel makkelijker te 'beschermen' met een barriere. Tips en Tricks zijn welkom!

Geplaatst:

Ik heb dit jaar pas voor het eerst echt last van slakken in de bato bakken (niet verwonderlijk als je ziet hoeveel slakken er dit jaar door de gehele tuin scharrelen). Jaren daarvoor slechts incidenteel een slakje in de bakken. Ik strooi er gewoon slakkenkorrels in en ga er dan vanuit dat het volgend jaar wel weer minder zal zijn.

Geplaatst:

Als je bakken laat overwinteren op de grond of potgrond gebruikt dat van andere planten kwam, kan het zijn dat daar slakken zijn ingekropen. Dat is het geval bij mij. Op de 80 bakken heb ik er een paar die van vorig jaar zijn en een paar slakken overwinterd hebben.

Je kan tijdens een lichte regenbui of daarna even gaan kijken en de slakken erafnemen. 'Op den duur' wordt het terug slakkenvrij

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Zijn er nog manieren om de stelling extra te beschermen? Ik kan me voorstellen dat een stel palen makkelijker te beschermen zijn dan een hele grote rand of iets dergelijks dat op de grond staat.

En wanneer kan ik het beste gekoelde planten plaatsen? Dit jaar heb ik dat in maart ofzo gedaan in de volle grond, maja de aardbeien vallen echt te zeer prooi aan de slakken. Ik heb geen idee wat ik hier tegen kan doen. Dus ik dacht, volgend jaar in stellingen in bato bakken.

Geplaatst:

Wat zouden jullie voorstellen als een alternatief voor deze Bato bakken.

Of zijn deze zo speciaal en goed, bv diepte, natuurlijke de afgeronde kanten enz...dat er eigenlijk geen alternatief is.

Ik vind ze persoonlijk te duur en vandaar mijn vraag.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Het gangbare hier is 6 planten per bak toch? Is dit niet erg krap? Ik heb hier momenteel planten in de volle grond staan maar als ik er daar 6 van in een BATO bak moet gaan zetten gaat dat niet passen lijkt me. Is de opbrengst ook 30% meer dan met 4 planten?

Ik ben aan het denken hoeveel bakken en planten ik ga plaatsen.

Geplaatst:

Ik laat ze buiten staan op een dekzeil op de grond. Als het onder -5°C gaat zet ik er een vlies en cropnet over. Anders bevriezen ze. Het best is ze in een kas te zetten en 1 keer de winter voorbij is, de lenteschoonmaak (oud blad eraf) en dan heb je tegen ze buiten staan mooi dikke planten

Hoe dikker de rhizoom hoe dikker en meer aardbeien je zal hebben.

Geplaatst:

Waarom op een dekzeil? Om de vorst van de grond buiten te houden? Ik wil vanaf volgend jaar ook in BATO bakken gaan kweken, ik heb nu nog aardbeien in de volle grond, uitlopers ben ik nu aan het opvangen en die wil ik dus in augustus al in de BATO bakken plaatsen. Ik heb geen kas dus ik weet niet hoe ik ze het beste kan overwinteren.

Ik heb een stuk kiezel in de tuin waar de stellage op komt voor de bakken. Voor de vorst is het het beste ze in de winter op de grond te zetten? Ze hoeven geen water toch? Zijn compleet in rust?

Geplaatst:

Ik giet ze nooit in de winter want vanaf de herfst is het al nat genoeg. Een dekzeil eronder helpt tegen opkomend onkruid vanaf september. Best is zo vroeg mogelijk de planten in de bakken te planten zodat deze een volwaardig en sterk wortelgestel kan vormen. Ik geef nog wat extra meststof vooral stikstof (N-P-K) zodat het nog een beetje kan groeien voor het in winterslaap gaat.

Geplaatst:

Ik heb verleden jaar uitlopers laten wortelen in potjes en ze in de winter op een stuk worteldoek in een luw stukje van de tuin gezet.

Ze hebben allemaal de winter overleefd, moet wel vermelden dat ik dichtbij de kust zit en hier wat minder strenge vorstperiodes zijn t.o.v. het binnenland.

Geplaatst:

Ik heb het topic nog eens doorgebladerd, erg interessant! Jammer dat de foto's van de eerste 25 pagina's ongeveer het niet doen. Iemand hier nog foto's van, de oorspronkelijke installatie van Bors.

Planning:

- Vanuit de planten die nu in de volle grond staan neem ik stekken voor volgend jaar.

- Start met totaal 6 bakken waarvan dus ieder jaar de stekken wisselen (Dus altijd 1e, 2e en 3e jaars planten hebt. Na het 3e jaar gaan die eruit en komen er weer 1e jaars. (Gebruikelijk hier geloof ik).

- Volgend jaar dus overal 1e jaars planten.

- Na het derde jaar, nieuwe planten, dus ook nieuwe substraat?

Wat is een gemiddelde opbrengst voor 6 bakken in dit principe met ieder 6 planten (Met meerjarige planten dus). Ik twijfel nog heel erg of ik misschien niet beter meer bakken kan pakken. Dit jaar was niet representatief door wat foutjes en slakkenschade.

Een ander probleem wat ik nog moet oplossen, ik heb een Gardena micro-drip systeem. Tevreden over. Alleen zijn deze niet met instekers. Druppelt dus van bovenaf, ik ben bang dat substraat wegspoeld. Voeding toevoegen wordt ook wel lastig. Iemand tips?

Geplaatst:

Niemand die me een gemiddelde opbrengst kan zeggen met 6 planten per bak op 6 bakken. Of ga ik voor 9 of 12 bakken? Ik wil de uitlopers die ik nu aan het verzamelen ben hierin gaan planten in augustus. Dus ik wil vandaag of morgen het liefst de bakken bestellen.

Geplaatst:

Iemand nog de bekende batobakken nodig?

Ivm verhuizing hebben wij 12 aardbeienbakken ter overname. Slechts 1 jaar gebruikt dus zgan. We hebben er ook twee rekken bij die je er desgewenst gratis bij krijgt.

We hebben ook 12 stuks Bato hydro (model 90010 - mapito-quantigo) kweekbakken van 10 liter ter overname (met zo'n afvoer gootje). En ook nog een vergelijkbaar rek waar je met wat creativiteit 12 van die potten op kwijt kan.

Bakken zijn nu nog gevuld maar kunnen we leegmaken.

En verder mega veel zaaitrays en potjes, uitzoeken als je de rest overneemt.

Ophalen in zeist.

Marja

Geplaatst:

Even een poging om foto's toe te voegen van de Bato aardbeienbakken en Bato kweekbakken.

De stapels kleine kweekpotjes (rond en vierkant) en tray s die we ook over hebben zullen qua uiterlijk wel bekend zijn (gewoon wat je bij tuincentra krijgt als je kweekspul koopt).

Je kan dan ook zien welke rekken we erbij hebben. Zijn van die 3 etagerekken. Oud maar nog bruikbaar en er gratis bij.

Per rek passen er 12 kweekbakken op of 6 aardbeien bakken.

Bij interesse graag even een direct mailtje naar {contact via PB} (aangepast door moderator)

Marja

Geplaatst:

Ik zou je mailadres verkapt weergeven i.v.m. spambots die sites afzoeken naar mailadressen.

Dus bijvoorbeeld mijnmailadres - at - mijnprovider.nl

Geplaatst:

Beter nog gewoon helemaal geen mailadres maar contact opnemen via PB. die hebben we niet voor niets hier op het forum.

bij instellingen kan je aanvinken dat je in de mail een notificatie ontvangt van de PB.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...