Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbei-Project (bato bakken)


Borsalino

Aanbevolen berichten

Zag bij de intratuin een aardbei die voor mij onbekend was. Een Framberry.


Iemand ervaring daar mee, smaakt hij goed? Hoe groot worden de aardbeien?

 

1 potje met 1 stekje kost 2,99. Vind ik redelijk duur, andere rassen koop je er 6 voor 5euro ofzo.

 

https://www.intratuin.nl/aardbei-fragaria-ananassa-framberry.html

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, rorror zei:

1 potje met 1 stekje kost 2,99. Vind ik redelijk duur, andere rassen koop je er 6 voor 5euro ofzo.

3 jaar geleden heb ik de framberry gekocht bij aarbeiplantje

Ik zie ze nu niet meer op hun site, maar de prijs lag gelijk aan deze:

https://www.aardbeiplantje.nl/snow-white-aardbei/

Intratuin is dus belachelijk duur 

Ik heb er slechts enkele geoogst, en vindt het persoonlijk geen aanrader, weinig opbrengst en een matige smaak.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-3-2020 om 15:43, paddestoelengek zei:

Mijn (eenvoudige) bewateringssysteem waar ik afgelopen jaar veel plezier van heb gehad.

Electrabuis, stoeldopje, 3 mm gaatjes boren en wateraansluiting maken.

Hoe maakte je de wateraansluiting?

Stoeldop verlijmt of gewoon op buis geklemd?

Debiet regel je dmv afsluiter of kan je met 3 mm gaatjes gewoon groot open gaan?

 

Alvast bedankt!

Op 15-3-2020 om 15:43, paddestoelengek zei:

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, TomP zei:

Hoe maakte je de wateraansluiting?

Stoeldop verlijmt of gewoon op buis geklemd?

Debiet regel je dmv afsluiter of kan je met 3 mm gaatjes gewoon groot open gaan?

 

Alvast bedankt!

 

Het is de witte elektra-buis met een 90 graden bocht aan het begin en een strak passend stoeldopje op het eind.
Beide zijn verlijmd met power-kit. 

Gewoon tuinslang past perfect in de 90 graden bocht en ook deze met power-kit verlijmen.

Met de waterkraan regel ik de druk.

Vandaag heeft alles voor de eerste maal bemesting (koemestkorrels) gekregen en water.

Bato bakken drogen snel uit is mijn ervaring, daarom heb ik het bewateringssysteem gemaakt.

 

Succes met klussen.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, jwedding zei:

Voor degene die nog plantjes willen aanschaffen, Elsanta A en Ostara A worden per tay van 18 stuks voor 7,99 van de hand gedaan bij https://kweduivenvoorden.nl/

Doet m’n ondernemershart wel zeer om dit te zien! Hopelijk valt de schade mee, maar erg jammer voor hun. Ik woon absoluut niet in de buurt anders had ik een paar tray’s gekocht! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Saalk86 said:

Doet m’n ondernemershart wel zeer om dit te zien! Hopelijk valt de schade mee, maar erg jammer voor hun. Ik woon absoluut niet in de buurt anders had ik een paar tray’s gekocht! 

Hij verstuurd ze gewoon hoor ;)

Ik heb toevallig uit een eerder probeersel hier twee plantjes van hem staan, doen het erg goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
Op 26-3-2020 om 19:56, paddestoelengek zei:

Het is de witte elektra-buis met een 90 graden bocht aan het begin en een strak passend stoeldopje op het eind.
Beide zijn verlijmd met power-kit. 

Gewoon tuinslang past perfect in de 90 graden bocht en ook deze met power-kit verlijmen.

Met de waterkraan regel ik de druk.

 

Heb je geen verschil in watergift aan het begin versus het einde?

Ik ben van plan om buizen van 5 meter (3+2 meter) aan te leggen, maar dan moet het verschil in watergift uiteraard te verwaarlozen zijn. Of anders de gaten groter/kleiner maken, maar dat wordt dan een hoop gepuzzel op zo'n lengte.

Ik ben wel van plan dit op een pomp aan te sluiten, te regelen met een kraantje en het restant water gaat ergens anders naartoe.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nauwelijks verschil aan druk, als je de gaatjes maar niet te groot maakt.

Ik geef water totdat de bakken echt kletsnat zijn (dat is ook echt nodig met dit weer), en de aarde weer droog aanvoelt dan pas weer water geven.

Ik ben er reuze tevreden mee.

  • Like 1

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Waar ik echt benieuwd naar ben: hoe houden zich alle houten constructies mbt de diverse gebouwde  aardbeienstellingen? Het project is gestart zo ongeveer in 2011 en we zijn dus nu zo’n kleine 10 jaar verder. Mijn ervaringen met geïmpregneerde houten planken is dat ze na een jaar of 3 in weer en wind toch wel de geest geven. 
Zelf heb ik daarom een m.i. steviger stelling ontworpen met behulp van gebruikte steigerbuizen van 3 meter lang , genoeg voor 7 bakken op een rij. Deze zijn gegalvaniseerd en zullen volgens mij vele jaren meegaan. Misschien een ideetje voor toekomstige stellingbouwers!

E4BD6B07-C909-4EC0-A272-0F7B04E3D7EE.jpeg

D87DFB31-7EE8-4046-AB35-8230C0687FFF.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Iedereen alvast bedankt voor alle informatie! Vorige week ook mijn eerste stellage gemaakt :) De komende tijd nog houtsnippers plaatsen, een "overkapping" maken voor het voorjaar en tegen de vogels. Verder las ik goede informatie over voeding dus ik denk dat ik ook irrigatie ga aanbrengen.  Als het goed bevalt ga ik volgend jaar nog meer bakken plaatsen.  in de zomer wil ik kijken of er voldoende zon is om ook bakken eronder te plaatsen (heb deze tuin pas een jaar)

Als alles klaar is zal ik nog wel even een foto plaatsen. 

mijn-bato.jpg

Urban farming , stadsboeren: Daarover gaat Goed boeren in de Stad, in de breedste zin van het woord.
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/24/2020 at 8:49 PM, polarbear said:

Waar ik echt benieuwd naar ben: hoe houden zich alle houten constructies mbt de diverse gebouwde  aardbeienstellingen?

Wel, daar kan ik je een antwoord op geven aangezien ik dit van in het begin ongeveer heb gezet :-) Het gaat heel goed, alles staat nog recht. Wat belangrijk is, is om de palen niet direct in de grond te steken maar in die paalhouders. Verder doorstaat het hout alle weer en wind.

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...
  • 2 weeks later...

Voila. We gaan het ook eens wagen :)

 

IMG-20210227-WA0007.jpeg.a75a9471b3b3880c0906566e17889488.thumb.jpeg.abd6842519bca5afcd036ea942325afe.jpeg

 

Voor de geïnteresseerden:

 

6x 11liter bak. 50 cm breed -> 3x5 dus 1,5 meter. 4 €/stuk = 24 €

4x 2 meter paal 6cm diameter -> 5€/stuk = 20 €

4x 1,8 meter plank -> 4 €/stuk = 16 €

 

Totaal: 60 €

 

Ik had het hout goedkoper kunnen hebben in andere winkels maar had geen geduld meer :D

 

aangepast door DirkDW
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als grond zou ik een mengeling van turf en potgrond willen gebruiken. 

 

Maar ik heb wat schrik dat deze rap uitdroogt in de warme zomer dagen. Kan ik eventueel op de bodem lava korrels of dergelijke leggen om de grond vochtig te houden ?

 

 

aangepast door DirkDW
Link naar reactie
Delen op andere sites

Turf doe ik om ecologische redenen niet: graaft men (illegaal) natuurgebieden voor af in het buitenland. Volgens mij ook niet noodzakelijk voor aardbeien en turf zit al vaak in potgrond.

Ik werk met potgrond zonder turf, bentoniet en compost. Ik heb bentoniet toch liggen om mijn zandgrond te verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik 'Linda moller' kattengrid als toevoeging in de bakken om extra vocht(voeding/zuurstof) vast te houden. Speciaal dat merk, omdat andere merken klonten, uit elkaar vallen, of te veel parfum bevatten. Staat op de zak ook dat je het kan gebruiken voor de tuin. 

 

Voorbeeldje hoe het eruit ziet in pot. (stonden bundels jalapeno pepers in de pot) 

DSC_0110.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@simonvb ik ken bentoniet niet, maar als ik google, lees ik het volgende 'Bentoniet is een in de natuur voorkomende natrium-kleisoort met deeltjes die zo klein zijn dat ze de grond waterdicht kunnen maken. '

Weet niet of je die eigenschap in je pot wilt hebben? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het werkt zoals klei op mijn zandgrond. Heb hier een zak van 40 kg voor de volkstuin.

Als je het in potten eronder mengt in kleine hoeveelheden, werkt het volgens mij wel om beter water vast te houden. Gebruikte het vroeger in de potten voor tomaten.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Als je maar 20m2 tuin hebt en wel de nodige aardbeien wil, dan maar de hoogte in. Kost n paar centen maar gaat levenslang mee. Staat als n huis! 6 aardbei planten per bak en na 3weken binnen in de schuur, ze zijn goed aangeslagen, mogen ze naar buiten. Hopelijk nog n beetje oogst dit jaar! IMG_20210325_190026048.thumb.jpg.eb4348e1af5f21e6e12e4690fcef95e7.jpgIMG_20210325_190031507.thumb.jpg.ef330c4080ae155e505f7d6cd34e73a7.jpg

aangepast door Mirjam86
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...