Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Sikkimse- en Mexicaanse komkommer

appelvrouw

Recommended Posts

Beide komkommers heb ik in de kas. De Sikkim of Alexanderkomkommer geeft voorlopig alleen mnl. bloemen,

de Mexicaanse mini-komkommer (melothria scabra) is nu zo`n 50 cm hoog en maakt verschillende scheutjes , maar nog geen bloem gezien. Mijn vraag,wie heeft iemand deze komkommers geteeld, zo ja kan je me vertellen of dit gewoon is? Van mijn andere komkommers die ik op dezelfde dag heb geplant oogst ik al.

2eajuae83671372003284.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...

Ondertussen zitten er inieminie komkommertjes aan de Mexicaanse komkommer, maar met de Sikkimse of Alexander komkommer is nog niets gebeurd.

vanavond heb ik de vraag aan Diana, van Diana`s Mooie Moestuin gesteld en ik kreeg dit antwoord:

Mijn ervaring met oude komkommerrassen (en trouwens ook met oude meloenrassen) is dat ze heel vaak eerst mannetjes maken en daarna pas vrouwtjes. Vooral niet weghalen, hopen dat er dus nog wat stuifmeel is wanneer de vrouwelijke bloempjes komen (dat heb ik wel eens ervaren; als de vrouwelijke bloemen komen, dat dan de mannelijke bloempjes uitgebloeid zijn en er dus niets meer te bevruchten is).

Ik heb nu zelf een Italiaans meloenras staan waarbij nu pas de eerste vrouwelijke bloemen komen (terwijl de plant zeker al 3 weken bloeit), maar dat valt me zeker niet tegen – vooral omdat er tegelijkertijd ook weer mannelijke bloempjes komen.

Uiteindelijk komt er dus meestal wel een tijd, vaak midden in de zomer, dat er zowel vrouwtjes als mannetjes tegelijk aan de plant komen.

Afwachten dus.

Diana heeft me ook nog een mailtje gestuurd over de Mexicaanse komkommer:

De Mexicaanse komkommertjes heten Mexican Sour Gherkin, je kunt er hier mijn foto en beschrijving van lezen: http://www.freewebs.com/ruudendiana/melothriascabra.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

En hier nog een beschrijving en foto van iemand anders: http://www.territorialseed.com/product/7232/292" onclick="window.open(this.href);return false;

Je plukt ze dus klein (en je kunt ze dan zo opeten, een beetje citroenzuurtje en wat komkommersmaak). Je kunt ze halveren en door de sla doen, maar ik ken ook wel mensen die ze roerbakken en zelf heb ik ze ook wel eens in zoetzuur ingemaakt.

Ondertussen hangt er zo`n minikomkommertje aan mijn plant, moet je voorstellen, dit vruchtje is misschien 1 mm breed. Voor de kleine honger dus.

2e0vf6e60541371149787.jpg

• 3 weeks later...

Ondertussen heb ik wel komkommers gekregen aan de planten..een heleboel aan de Mexicaanse komkommer en 1 ( ja één) aan de Sikkim komkommer..die gaf aan de onderkant een vrucht, en daarna niets meer. De plant heeft de bovenkant van de kas bereikt, zit wel vol met mannelijke bloemen, maar vrouwtjes ho maar. Iemand misschien een idee wat te doen?

783_870705f372f717d3c77594bf41709969.jpg

• 2 years later...
Klopt, heel ander soort zaadjes ook! Olijfkomkommer is Cyclanthera pedata, mexicaanse komkommer/cucamelon/muizenmeloen is Melothria scabra.

volgens mij is de Cuclanthera pedata de mexicaanse komkommer.

Die had ik vorig jaar buiten staan en die groeide enorm en bracht meer vruchtjes op dan je ooit op zou kunnen eten. Heel leuk.

Ik vond hem alleen niet zo lekker, je moet ze echt heel jong al plukken.

We spreken toch over onderstaand mini komkommertje? De meningen over de smaak lopen wel erg uiteen zo te zien. Volgens de ene een echte lekkernij, volgens de ander een tegenvaller.

mexkom33981395236729.jpg

Hoe had je hem buiten gezet? Tegen een soort gaasdraad?

Allebei doen ze het heel goed buiten.

Marbleminikomkommer/meloentje (Melothria scabra) = leuk voor inmaak.

Olijfkomkommer/Mex. Augurk (Cyclanthera pedata): jong = rauw lekker, daarna goed voor door roerbak/stoofgerechten of vullen (zaden vormen snel en zijn groot).

Die Olijfkommkommer groeit behoorlijk fanatiek, dikke bos bovenin.... denk dat ie het Marbleminikomkommertje zal verdrukken. Of het op zn minst heel moeilijk maken de vruchtjes terug te vinden om te oogsten...