appelvrouw Posted June 10, 2011 Share Posted June 10, 2011 Beide komkommers heb ik in de kas. De Sikkim of Alexanderkomkommer geeft voorlopig alleen mnl. bloemen, de Mexicaanse mini-komkommer (melothria scabra) is nu zo`n 50 cm hoog en maakt verschillende scheutjes , maar nog geen bloem gezien. Mijn vraag,wie heeft iemand deze komkommers geteeld, zo ja kan je me vertellen of dit gewoon is? Van mijn andere komkommers die ik op dezelfde dag heb geplant oogst ik al. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 22, 2011 Author Share Posted June 22, 2011 Ondertussen zitten er inieminie komkommertjes aan de Mexicaanse komkommer, maar met de Sikkimse of Alexander komkommer is nog niets gebeurd.vanavond heb ik de vraag aan Diana, van Diana`s Mooie Moestuin gesteld en ik kreeg dit antwoord: Mijn ervaring met oude komkommerrassen (en trouwens ook met oude meloenrassen) is dat ze heel vaak eerst mannetjes maken en daarna pas vrouwtjes. Vooral niet weghalen, hopen dat er dus nog wat stuifmeel is wanneer de vrouwelijke bloempjes komen (dat heb ik wel eens ervaren; als de vrouwelijke bloemen komen, dat dan de mannelijke bloempjes uitgebloeid zijn en er dus niets meer te bevruchten is). Ik heb nu zelf een Italiaans meloenras staan waarbij nu pas de eerste vrouwelijke bloemen komen (terwijl de plant zeker al 3 weken bloeit), maar dat valt me zeker niet tegen – vooral omdat er tegelijkertijd ook weer mannelijke bloempjes komen. Uiteindelijk komt er dus meestal wel een tijd, vaak midden in de zomer, dat er zowel vrouwtjes als mannetjes tegelijk aan de plant komen. Afwachten dus. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 26, 2011 Author Share Posted June 26, 2011 Diana heeft me ook nog een mailtje gestuurd over de Mexicaanse komkommer: De Mexicaanse komkommertjes heten Mexican Sour Gherkin, je kunt er hier mijn foto en beschrijving van lezen: http://www.freewebs.com/ruudendiana/melothriascabra.htm" onclick="window.open(this.href);return false;En hier nog een beschrijving en foto van iemand anders: http://www.territorialseed.com/product/7232/292" onclick="window.open(this.href);return false; Je plukt ze dus klein (en je kunt ze dan zo opeten, een beetje citroenzuurtje en wat komkommersmaak). Je kunt ze halveren en door de sla doen, maar ik ken ook wel mensen die ze roerbakken en zelf heb ik ze ook wel eens in zoetzuur ingemaakt. Ondertussen hangt er zo`n minikomkommertje aan mijn plant, moet je voorstellen, dit vruchtje is misschien 1 mm breed. Voor de kleine honger dus. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted July 17, 2011 Author Share Posted July 17, 2011 Ondertussen heb ik wel komkommers gekregen aan de planten..een heleboel aan de Mexicaanse komkommer en 1 ( ja één) aan de Sikkim komkommer..die gaf aan de onderkant een vrucht, en daarna niets meer. De plant heeft de bovenkant van de kas bereikt, zit wel vol met mannelijke bloemen, maar vrouwtjes ho maar. Iemand misschien een idee wat te doen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted July 17, 2011 Share Posted July 17, 2011 Wat een waaaanzinnige vrucht! Jammer dat het er maar 1 is maar wellicht brengt geduld ook hier weer uitkomst! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Zijn er veel mensen die ervaring hebben met deze mini komkommer soort? Op de site van Diana's mooie moestuin las ik dat deze plant het beter zou doen buiten dan in de serre. Iemand ervaring hiermee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 18, 2014 Share Posted March 18, 2014 Die Marble mini komkommer/Muizemeloentje etc. doet het erg goed buiten. Daar hoef je echt geen plaats voor in je serre te reserveren. En hier nog meer ervaringen:iemand-ervaring-met-cucamelons-t11620.html olijfkomkommer-t5697.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Die Olijfkomkommer, dat is toch een ander soortje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Klopt, heel ander soort zaadjes ook! Olijfkomkommer is Cyclanthera pedata, mexicaanse komkommer/cucamelon/muizenmeloen is Melothria scabra. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 ha, ik heb allebei de zaden en dacht even dat ik dubbel ingekocht had. het muizenmeloentje ga ik zeker proberen van de zomer. De olijfkomkommer moet ik nog een plekje voor vinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Ga je ze in de serre zetten of buiten? Volgens wat ik las zou deze plant in de serre een pak minder vruchten geven dan wanneer je deze buiten hebt staan. Iemand ervaring hiermee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Klopt, heel ander soort zaadjes ook! Olijfkomkommer is Cyclanthera pedata, mexicaanse komkommer/cucamelon/muizenmeloen is Melothria scabra. volgens mij is de Cuclanthera pedata de mexicaanse komkommer. Die had ik vorig jaar buiten staan en die groeide enorm en bracht meer vruchtjes op dan je ooit op zou kunnen eten. Heel leuk. Ik vond hem alleen niet zo lekker, je moet ze echt heel jong al plukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 We spreken toch over onderstaand mini komkommertje? De meningen over de smaak lopen wel erg uiteen zo te zien. Volgens de ene een echte lekkernij, volgens de ander een tegenvaller. Hoe had je hem buiten gezet? Tegen een soort gaasdraad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuusP Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Het plaatje hierboven is Melothria scabra / mexican sour gherkin / cucamelon / muizenmeloen.Olijfkomkommer / C. pedata ziet er zo uit:Twee toch wel andere vruchten dus! Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Allebei doen ze het heel goed buiten.Marbleminikomkommer/meloentje (Melothria scabra) = leuk voor inmaak.Olijfkomkommer/Mex. Augurk (Cyclanthera pedata): jong = rauw lekker, daarna goed voor door roerbak/stoofgerechten of vullen (zaden vormen snel en zijn groot). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Ik wil een mand maken met bamboe-stokken erin (als een wigwam). Eigenlijk voor de muizenmeloentjes. Maar zou ik ook zo'n olijfkomkommer ertussen kunnen doen? Of wordt de een dan overwoekerd door de ander? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Die Olijfkommkommer groeit behoorlijk fanatiek, dikke bos bovenin.... denk dat ie het Marbleminikomkommertje zal verdrukken. Of het op zn minst heel moeilijk maken de vruchtjes terug te vinden om te oogsten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Okee, doen we niet dus want in een wigwam is ook niet echt een bovenin! wordt steeds smaller! Bedankt! goed om te weten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Even ter illustratie: 29-6, van de gepootte plantjes zijn er 3 over (tegen het hekje aan, rechts is doperwt) En dat was op 12-9 dit geworden! (zijaanzicht, met de Chayote er voor onderaan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Dat was flink zoeken naar je oogst! Heb je misschien ook nog een foto van het muizenmeloentje (totaalplaatje van de plant)? Dol op foto's Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Helaas niet echt bij de hand... diep weggefolderd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 19, 2014 Share Posted March 19, 2014 Ik heb zaadjes van het muismeloentje en ga die één dezer zaaien. Is het een idee om de voortgang van het plantje hier met wat foto's weer te geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
endetjes Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Altijd leuk. Ik ga hem ook zaaien. Maar dat moet nog even wachten. Ik heb niet zoveel ruimte...de vensterbanken zijn vol! Maar dan kunnen we vergelijken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 muizenmeloen/komkommer.kan je overhouden.Zo ziet zij eruit,ze krijg al nieuwe bloemetjes. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Barca4ever Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Dat is al een aardige plant geworden, hoe lang geleden heb je die gezaaid? Ik ga hem vanavond zaaien en zal een foto plaatsen van zodra hij gekiemd is en dan stelselmatig wat updates proberen bij te houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts