patpetje Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Wie weet er een nateelt na peulen ,geen kolen anders kom ik volgend jaar in moeilijkheden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Sla soorten, andijvie of bv knolvenkel Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Kan je eigenlijk na peulvruchten weer peulvruchten zetten? Na tuinbonen b.v. droogbonen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 Kweenie. Maar peulvruchten geven stikstof dus iets met blad lijkt me raadzaam. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 12, 2011 Share Posted June 12, 2011 ik doe t wel.. ik zet sperziebonen op dezelfde plek maar mest wel bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Wanneer ik op 1.20mtr breedte aan de buitenkant een rij tuinbonen zet, kan er dan in het midden een rijtje spercieboontjes? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Wanneer ik op 1.20mtr breedte aan de buitenkant een rij tuinbonen zet, kan er dan in het midden een rijtje spercieboontjes?Als je klimmers zet lijkt mij van wel, stamboontjes zullen teveel in de schaduw staan, dan zou ik het andersom doen. Ook ik teel per bed een jaar door in de zelfde groep dus bv. de boontjes na de peulen of boerenkool na bv. de steeltjes etc. tot nu toe ook bij de kolen nog nergens last van gehad. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 De 2 soorten tuinbonen die ik heb, hebben geen klimmateriaal nodig staat op de pakjes. Zou het idd anders kunnen doen maar dan ook evt. met stokbonen. Ga ik dan ook doen telen per jaar, per vak scheelt nogal wat in ruimte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Ik las gisteren dat je na tuinbonen geen erwten moet zetten (in verband met ziektes), maar dat bonen kennelijk wel kon. Alleen... is er dan niet te veel stikstof in de grond voor de bonen? Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Is het dan niet zo dat : je op een stuk grond het hele jaar dezelfde soort gewassen teelt en het jaar erop het zaakje wisselt? Of begrijp ik iets niet van wisselteelt en nateelt.. ..zijn dat dus 2 verschillende dingen?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Dat is een probleem waar ik ook lang mee geworsteld heb: nateelt! De nateelt tel ik eigenlijk niet mee. Ik maak aan het begin van het seizoen een indeling die het volgende seizoen precies 1 vak opschuift... en daarmee uit! Anders raak je helemaal in de war met je vruchtwisseling. Voor de nateelt gebruik ik alleen veilige gewassen zoals tuinkers, sla, andijvie en veldsla. Een uitzondering is prei, want daar moet je ook goed mee wisselen, maar die doet het na de bonenfamilie vanwege de stikstof juist goed. Ik noteer in mijn schema ook altijd stevast dat de prei na de tuinbonen komen. Als je dat ieder jaar consequent doet en er minstens een jaar tussen laat voordat je het wortelbed met alle uien op die plek zet, heb je geen last van aantastingen. Na de oogst van peulen zet ik niet opnieuw een bonenfamilie erop. De mineralen die de peulen genomen hebben, komen (grotendels?) overeen met wat andere bonen ook willen hebben. Een paar andijvieplantjes komen meestal na de peulen terecht. Een andere leuke smokkeltruc is om de tuinbonen of peulen als "voorteelt" neer te zetten op het boerenkoolbed. Die gaan pas eind juni als plantje uitgepoot worden. Want als je in het voorjaar bijvoorbeeld raapstelen of radijsjes op je koolbed hebt staan en boerenkool of andere kolen als nateelt omdat dat bed dat jaar het kolenbed is, loop je dik risico op knolvoet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Is mij een stuk duidelijker nu. Dank Kamilla voor de uitvoerig uitleg....goede tip trouwens die smokkeltruc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted January 12, 2012 Share Posted January 12, 2012 Het blijft altijd wat smokkelen. Maar een andijvie of slaplant die op een bed staat waar het volgende jaar misschien ook zo'n groen plantje op komt te staan, richt geen scha aan. Bovendien zit er een hele winter tussen en een bemestingsperiode waarin de grond wat omgewerkt / gespit wordt. Het wortelpakket komt zelden precies op het plekje van vorig jaar. Bij mij staat de zomerandijvie die ik vrij vroeg binnen opkweek, tussen de nog lege bonenstaken. Wanneer de bonen hun eerste ranken gaan krijgen in juni, is die andijvie al weer weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Na de oogst van peulen zet ik niet opnieuw een bonenfamilie erop. De mineralen die de peulen genomen hebben, komen (grotendels?) overeen met wat andere bonen ook willen hebben. De teelt van stam of stokbonen zal gedeeltelijk gelijk zijn ( mnd - anderhalve maand? ) Komen er zeg zo'n 50 cm vandaan te staan. Dat zal ook wat uitmaken? Een andere leuke smokkeltruc is om de tuinbonen of peulen als "voorteelt" neer te zetten op het boerenkoolbed. Die gaan pas eind juni als plantje uitgepoot worden. Want als je in het voorjaar bijvoorbeeld raapstelen of radijsjes op je koolbed hebt staan en boerenkool of andere kolen als nateelt omdat dat bed dat jaar het kolenbed is, loop je dik risico op knolvoet. Mijn bedoeling was het peulvruchten bed, het andere jaar voor kolen te gebruiken. Dat kan dan nog? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 Ik heb besloten om niet te gaan smokkelen met de tuinbonen. Ik kwam er namelijk gisteren achter dat voor erwten (en vrienden) en tuinbonen de aanbevolen vruchtwisseling 1 op de 8 jaar is Hoe ik het uiteindelijk ga invullen moet ik nog beter bekijken. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted January 13, 2012 Share Posted January 13, 2012 De teelt van stam of stokbonen zal gedeeltelijk gelijk zijn ( mnd - anderhalve maand? ) Komen er zeg zo'n 50 cm vandaan te staan. Dat zal ook wat uitmaken? Ik weet niet precies wat je bedoelt? ... dat de peulen en andere bonen op 50 CM afstand zullen komen met 1½ maand verschil? Het lijkt mij geen enkel probleem. Mijn bedoeling was het peulvruchten bed, het andere jaar voor kolen te gebruiken. Dat kan dan nog? Het peulvruchtenbed wordt in mij tuin het volgende jaar ook benut voor de kolen. Als ik tuinbonen kweek als voorteelt op het kolenbed, betekent dat dat er het vorige jaar ook peulvruchten gestaan hebben. Inderdaad. Het kolenbed blijft dan nog steeds eenjarig in gebruik voor kool. Die mag nooit en te nimmer ergens anders terecht komen. @ Kruidje: Als je echt nooit wilt smokkelen (en dat doe ik niet omdat ik de natuur graag zou plagen) dan heb je een grote tuin nodig die het hele jaar amper halfvol staat omdat je dan alles een eigen plaatsje wilt geven op de tijd die daarvoor staat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suustuin Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Ik heb me ook afgevraagd hoe ik dit het beste aan zou kunnen pakken. Mijn conclusie is dat ik me netjes aan de vruchtwisseling wil houden, in het bed met peulvruchten 1 jaar lang dus alleen peulvruchten. De eerste peulen zetten wij heel vroeg, het lukt dan om er een tweede keer peulen achteraan te zetten. Bijmesten was afgelopen jaar niet eens nodig. Een combinatie van peultjes vroeg en sperziebonen daarna is natuurlijk ook mogelijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Ja dat is eigenlijk wat ik eerder ook bedoelde te vragen...of dat kon ...het hele jaar hetzelfde gewas op een stuk....dus ook 2x achterelkaar bonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 14, 2012 Share Posted January 14, 2012 Dit (peulvruchten na peulvruchten) is wel wat ik overal tegenkom waar wisselteelt en voor/nateelt samen worden besproken. Dat is dus wat ik ook van plan ben komend jaar. De tuinbonen en erwten/peulen mogen het halve vak van de peulvruchten delen. Aansluitend zet ik er late pronkbonen overheen. Hoewel dit ook peulvruchten zijn schijnen ze toch een andere familie te zijn. Volgende keer dat de peulvruchten op het zelfde vak terugkomen gaan de tuinbonen, erwten en peulen op de andere helft van het vak. Zo krijg ik toch een 8-jarige vruchtwisseling voor elkaar voor deze groep. Ben benieuwd of dit goed gaat. Zie wel in de tuin van mijn moeder dat vruchtwisseling echt nodig is. Daar groeien de bonen op veel plaatsen niet meer goed. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 @ Kamilla, begrijp nu hoe je het bedoelt met de boerenkool, dat gaan we doen.Velt maakt verschil in teelt in jaren en hetzelfde jaar. Daarbij wordt boon na erwt niet genoemd als ongunstige teeltopvolging in hetzelfde jaar. Handige schema's heeft die zeg, ga die eens uitprinten en lamineren. Vind dat toch handiger om overzichtelijk te kunnen plannen dan in excel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Ik vreesde al dat ik jullie helemaal op een dwaalspoor gezet had. Als ik "smokkel", probeer ik dat op een zo tuinvriendelijk mogelijke manier te doen omdat ik ook geen narigheid wil. Ik houd wel altijd een nauwkeurig schema bij op ruitjespapier. Als ik wegens plaatsgebrek een preiplantje ergens plompverloren neer moet zetten, staat dat zwart op wit zodat ik daar de jaren daarna altijd nog kan terugvinden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 16, 2012 Share Posted January 16, 2012 Dat vind ik een leuke, Kamilla. Zag dat dus ook staan op een Duitse site over Mischkultuur. Alles aantekenen zodat je er in het vervolg rekening mee kan houden. Zo wordt de planning na verloop van tijd wel een heftig karwij lijkt me. Ik dub nog steeds hoe ik het allemaal wil indelen. Dus ik gooi de planning waarschijnlijk nog een aantal keren om voordat ik weet hoe ik het echt ga doen. Wel ga ik ook precies opschrijven wat waar heeft gestaan in welk jaar. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted January 18, 2012 Share Posted January 18, 2012 Een paar dagen ziek met forummen en surfen kan ook handig zijn. Ik ben nu stukken verder met de tuinplanning. Ik ben een vruchtwisseling met goede en slechte buren aan het sleutelen. Dit wordt dus niet conventioneel ingedeeld, wel let ik erop dat kool maar een in de 6 jaar terugkomt en bonen een in de 4, etc. Het komt er dus wel op neer dat ik gebruikmaak van je suggestie om de boerenkool na de tuinbonen neer te zetten Als het klaar is publiceer ik het wel in mijn seizoenen. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
annemiek123 Posted February 9, 2014 Share Posted February 9, 2014 Zo even dit draadje nieuw leven inblazen... Ik heb ook de meeste moeite met de nateelt, zou jammer zijn om in juli al lege plekken in de tuin te hebben, en sla heeft bij mij al een vast bed gekregen....kwam al wel venkel tegen ....die zou na de bieten kunnen....nog nooit gegeten, dus misschien proberen. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted February 12, 2014 Share Posted February 12, 2014 @Annemieke: wat heb je nog nooit gegeten, venkel of bieten?Bij mij groeit knolvenkel en biet ongeveer tegelijkertijd, althans, ze overlappen. Ik heb mijn bieten niet groot voor 1 juli en dan moet de venkel er wel in. Venkel is bij mij wel een goede nateelt van peulen en tuinbonen. Die kunnen er eind juni uit en laten stikstof achter waar de venkel weer van profiteert. Als je nog nooit venkel hebt geteeld: breed planten, ze nemen meer ruimte in dan je denkt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts