Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hmmm dat is interessante informatie Divicento. Klinkt als een goede strategie.

Mijn sporenproject met champignons lijkt te mislukken helaas. Ik laat me echter niet uit het veld slaan en ga dit zelfde project met

de overgebleven oesterzwammen uitproberen. Daar zie ik al duidelijk mycelium op de stelen zitten.

Geplaatst:

Busdoc,

niet te vochtig, kan ik je uit eigen ervaring vertellen!

Binnenkant steeltje, inderdaad, gewoon op een beetje karton (van een doos of zo) enten.

Wel een lekkere temperatuur graag. Kamertemperatuur is goed. (Daarom loopt mijn project nog niet echt

Gr Cees

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een tiental stammen á 110x15cm in de tuin staan nu en wil daarvoor deuvels bestellen, dan weet ik iig dat ik ze kan eten. Leuk om te verbouwen ook, gezien we hier veelvraten zijn w.b. paddestoelen.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Gisteren de bestelling van Homegreen ontvangen:

100 deuvels Shiitake

100 deuvels Grijze Oesterzwam

100 deuvels Buna-Shimeji

Eerste op eikenstammen gezet de rest op berken stammen.

Afgelopen mei 2012:

100 deuvels Shitake

100 deuvels Konings Oesterzwam

100 deuvels Enoki

Van de eerste 2 zijn de stammen mooi doorgroeid. De Enoki op eik kun je nog weinig aan zien. Wie heeft hier ervaring mee en wat zijn de resultaten.

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Op 13 novenber 2011:

En hoeveel heb je dan nog in stock al wachtende?

En welke soorten heb je op stammetjes?

Bors, 4 nieuw ge-ent dit jaar, dat zijn 4 haagbeuken ( dat is een foutje, naderhand nagevraagd bij mycobois..haagbeuk zou niet werken) Shi Take..

Hoera. De haagbeuk, waarvan we dachten dat ze niet zouden geven hebben we natuurlijk bewaard. Omdat ze twee jaar geleden zijn geplugd, en het mooi weer werd heeft Lie twee ervan een halve week geleden in de beek gelegd voor een paar dagen..

We hebben ze er even langer in gehouden omdat er veel slakkensporen op zaten.

Net heeft Lie die stammen op een verhoging gelegd..weg van de slakken..want een van de twee( die ook het mooist was, en het minste sporen van andere schimmels vertoond zit vol met shi take knoppen!

Foto maak ik straks!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 years later...
Geplaatst:

Oud topic en nieuwe stammen, vandaag samen met Lie 9 stammen geplugd met 200 pluggen met shiitakes..nu nog twee jaar wachten. De oude stammen geven nog wel wat..af en toe.

Geplaatst:
Oud topic en nieuwe stammen, vandaag samen met Lie 9 stammen geplugd met 200 pluggen met shiitakes..nu nog twee jaar wachten. De oude stammen geven nog wel wat..af en toe.

Van waar het 2 jaar wachten? Ik had gelezen dat het 4 maanden duurt

Geplaatst:

Afijn, ik heb het even opgezocht via google, dat ik al eerder gebruikte en heb er inderdaad overheen gelezen. Het is inderdaad een paar maanden tot max 2 jaar.

"Nu wordt ons geduld op de proef gesteld, want het kan een paar maanden tot wel 2 jaar duren voor de stammen zijn doorgroeid. Vooral de hardere houtsoorten zoals eik en beuk hebben meer tijd nodig. Maar als die eenmaal zijn doorgroeid, kunnen ze tot wel 5 jaar mee."

Bron: Homegreen.nl

Geplaatst:

7 eiken stammen en twéé haagbeuk. Onze ervaring met wachttijd is zelfs minimaal twee jaar..de eerste keer dat we eiken deden in 2006 ongeveer moesten we wel drie jaar wachten. Daarna kwam het goed op gang en inderdaad totdat het hout volledig was opgegeten door de paddestoelen..dat kan zomaar 5 jaar doorgaan.

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Even terug op mijn vorige berichten hier, 11 maanden geleden heb ik dus de stammen geplugd. Het zakje waar de pluggen inzaten bevatte ook een handvol los zaagsel. In dit zaagsel heb ik ook weer een handvol uitgekookte houten pluggen gestopt en dit in de koelkast lekker vergeten. Nu is het hele zakje wit-schimmelig doorgegroeid. Weet iemand of er een vaste (wacht)tijd staat voor het doorgroeien van de pluggen?

Geplaatst:

Ik heb nu een 15 tal stammen gehaald van beuk om oesterzwam en shittake op te enten. Blijkt dat Shiitake niet echt aangewezen is omdat deze op beuk zeer snel 'op' is. Men spreekt van max 3j. De opbrengst blijft ook een beetje achter.

Wat hebben jullie op beuk ent?

Mijn tuinavonturen op http://www.dedolletuinder.be/

Geplaatst:

Bij mij ging het prima op (haag) beuk en eik. Nu ( terwijl ik wacht of iemand een antwoord heeft op mijn bovenstaande vraag) Kan ik kiezen tussen walnoot, hazelaar, acer of wilg. Volgens mij vallen de laatste twee sowieso af..?

• 1 maand later ...
  • 2 maanden later ...
  • 6 years later...
Geplaatst:

Een paar jaar geleden heb ik een vriend in Frankrijk een door ons geënt stammetje gegeven. Shiitakes dacht hij. Ik ben het vergeten. Dit is het resultaat nu..in ieder geval zijn het geen shiitakes.  Wat denken jullie?

IMG_4802.thumb.jpeg.447bbaa1c44b2c64dd8b28142294c5d0.jpeg

IMG_4803.thumb.jpeg.c40fe57f5a110965ee92bedcb10bf8fe.jpeg

Geplaatst:

Dank Jorieke.
Ja de foto is van nu. Het zou kunnen dat we die toen gekocht hebben, jaren geleden. Even zoeken of ik iets in mijn updates heb vermeld

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...