Jump to content

Oogsten zwarte bes...

Richard74

Recommended Posts

Ik worstel er elk jaar weer mee, zit nu ook weer te dubben wat ik doe. En dan doel ik op het maken van de siroop. Die wil ik lang kunnen bewaren, dus het moet verhit en er moet best wat suiker in. En op de een of andere manier wordt het dan jam. Terwijl mijn jam (van ander fruit) vaak te dun is

Het principe is op zich simpel: sap met suiker verhitten (niet koken, zeker niet zodra er suiker bij is gedaan) en gloeiend heet in uitgekookte flessen doen. Ik ga even bekijken of ik de stoomextraheerder ga gebruiken, of het sap er eerst koud uit pers en daarna (al dan niet aangelengd met iets water omdat het sap van de bessen heel stroperig is) pas verhitten tot siroop.

En jam is ook 'simpel' (als het lukt ), ik druk de pitjes er uit met een zeef (passe vite) zodra ik het heb verhit (dan gaat dat makkelijker) en dan kook ik het een tijdje met suiker. Of wat korter als ik geleisuiker gebruik. Wederom gloeiend heet in uitgekookte potten en je hebt jam.

Maar daar hebben we een hele hoek voor op het forum: inmaken-en-bewaren-f44.html Dus maak wat, en deel het daar! Leren we allemaal weer van.

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ik vries mn heerlijke zwarte bessen in en gooi dan de rest van het jaar een handvol door mn shakes.

Om erachter te komen of ze rijp zijn of niet moet je maar steeds een bes waarvan je denkt dat ie rijp zal zijn proeven. Als ie zuur is dan is ie zeker niet rijp.

Ik kocht er een paar jaar terug 1 van plastic, voor omgerekend 5 euro. Maar die was na een paar keer bramen ontsappen kapot.

Deze van de foto komt bij Brouwmarkt vandaan. Het is een beetje een onding qua schoonmaken, maar ja... dat is nou eenmaal sowieso niet mijn favoriete bezigheid

https://www.brouwmarkt.nl/brouwmarkt-producten/jam-sapmaken/bessen-tomatenmolens/bessenmolen-westmark-gietijzer-handmodel.html

Giga-gaas.nl

Ik ben wel benieuwd hoe bevalt zo'n fruitmolen t.o.v. een sap pan bevalt?

Op het moment heb ik een sap pan maar die neemt nogal wat ruimte in beslag en het kost ook veel tijd om een redelijke hoeveelheid sap eruit te halen

Groetjes,

Bram

Voor de sappige zaken zoals bramen en frambozen vind ik het erg handig. Er stroomt mooi sap uit dat ik nog even zeef omdat er altijd wel wat mee komt aan 'fliebertjes'. En dan maak ik siroop.

Voor de zwarte bes viel het wat tegen als je er daarna siroop van wil maken. Het is namelijk heel dik roze stroperig sap (ik moest een beetje denken aan dat roze slijm uit Ghostbusters 2 ) wat je er uit drukt. Met de sappan was het altijd al heet, en verdund door stoom, dus dan lijkt het mooier

Dus het is nog even wennen, en als je er toch gelei/jam van wilt maken dan maakt de dikte van het sap niets uit.

Ik houd de sappan wel aan, want daar ontsap ik dan heel veel hele trossen druiven mee (die ga ik niet door dit trechtertje drukken), en ook appels en peren enzo.

Het is vooral voor kleine beetjes handig om deze pers te hebben. Je gaat geen kilootje bramen in een sappan gooien, daar is ie veel te groot voor.

Giga-gaas.nl

Misschien een hele domme vraag hoor, maar ik lees vaak van dit soort topics en dan kom ik dit soort molentjes tegen of word er gepraat over sap-pannen ed.

Maar wat is het voordeel in het gebruik van deze dingen ten opzichte van een sapcentrifuge of een blender en het sap vervolgens zeven om de pitjes/velletjes eruit te halen?

Is dit puur vanwege de houdbaarheid?

Om niet helemaal off-topic te zijn, ik ga ook bijna mijn zwarte bessen oogsten en wil hier puree en sap van maken om te gebruiken in gebak en vraag me af waarom ik hier enkel lees over sap-pannen etc.

Maybe Slowpoke is pretty slow downstairs in the feet, but he's pretty fast upstairs in the cabeza.

Het zeven vind ik nogal irritant en erg lang duren bij dikkere sappen. Een boel afwas ook Dat dikke sap van zwarte bessen loopt echt niet handig door een zeef, en al helemaal niet door van dat (kaas)doek. Dus als je de boel in een blender gooit, die echt alles helemaal kapot slaat, dan is het lastig om te zeven.

Met een sapcentrifuge zou wel kunnen neem ik aan, maar goed dat is ook een apparaat wat niet iedereen zomaar heeft staan (ik niet). Dus of je nou zo'n centrifuge, of een ander apparaat (sappan, molentje, etc.) hebt....?

Zachtere zaken zoals frambozen en bramen kan je ook fijndrukken/knijpen en dan zeven. Daar zit veel meer sap in.

Giga-gaas.nl

wat een mooi persje! nog ergens te koop?

Zou dat niet net zo goed gaan met jouw aardappelpers? En met minder schoonmaakergernis

Enne... die van de brouwmarkt is van gietijzer!? Dat roest toch?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.