HuubvG Geplaatst: 10 augustus 2013 Geplaatst: 10 augustus 2013 Mooi Indy! Ik heb het vandaag druk gehad en heb nog geen warm gegeten. De laatste snackkomkommers heb ik uit de kas geplukt, de planten zijn op en heb ik vandaag in het compostvat gestopt. Ik heb ongeveer een kilo snkk. Ik ga nu koken en ondertussen de kk in een schaal 'inmaken'. De schaal komt in de koelkast te staan, ik heb totaal geen potjes in huis. Het recept zoek ik hier wel even op, ik heb er verschillende gezien. Dat wordt een latertje vanavond, morgen komt het er ook niet van, een uitje op de fiets. Het zal wel gaan regenen. Nederland hè. Quote
Danuta Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Hier bramen op kandij en op gestookte Schnapps van de buurvrouw.......en een bakje (gekochte) bosbessen (de bosbessen in het wild zijn er niet door de droogte`) op kandij en Zweedse vanillewodka....de bessen en bramen worden later stuks gewijze ingevroren voor in cake en ijs enzo, de drankjes in kleine flasjes gedaan en mogen nog een tijdje narijpen...nectar voor de goden.......... MVG Danuta Quote MVG Danuta
Indy Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Oké, doe je dan bij de wodka een vanillestokje? Quote
Danuta Geplaatst: 13 augustus 2013 Geplaatst: 13 augustus 2013 Hi Indy, dit is een vanille wodka van Absolut (Zweeds) maar je kunt natuurlijk ook een gewone wodka nemen, kandij en bessen erin en gewoon een vanillestokje opensnijden en erbij mikken. Na gebruik als je alles na 6 weken om gebotteld hebt enzo, kun je dat stokje nog heel goed gebruiken in een pot met fine suiker, of in een flesje rum etc... MVG Danuta Quote MVG Danuta
RobO Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 kleine zakjes preiringetjes in de vriezer, niet geblancheerd Quote
ilse Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 ik hoopte dat het me nog eens zou lukken om wortels in te maken maar ik geloof dat het niet is gelukt...Zit maar een bodempje vocht nog in de pot... Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Indy Geplaatst: 14 augustus 2013 Geplaatst: 14 augustus 2013 Die ken ik hoor Danuta,ben vorig jaar bij de brouwerij geweest.Maar het kan inderdaad goed met een vanillestokje er bij. Quote
mw vogel Geplaatst: 15 augustus 2013 Geplaatst: 15 augustus 2013 twee soorten mosterd: 1 met dille en 1 met lavendel. zooo lekker! Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 Ik ben piccalilly aan t maken...wat heb je daar veel verschillende recepten van op internet zeg!Vooral in de toegevoegde suiker is er veel verschil..van 100 tot 500 gram suiker op dezelfde hoeveelheid azijn. Ik ga maar gewoon proeven.Er zitten o.a. oerpreiknolletjes en Egyptische ui in.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 Ik ben tomaten aan het zondrogen in de oven, helaas is er niet genoeg zon vandaag om het buiten te doen en ze worden wel erg rijp nu, maar wat ruikt dat lekker! Met die Italiaanse kruiden erover, mmm... Quote
Gemma Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 Pruimen (chutney van gemaakt), rodekool (6 halve liter potten) , en 17 potten courgettes op zoetzuur. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
appelvrouw Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 Ik ben tomaten aan het zondrogen in de oven, helaas is er niet genoeg zon vandaag om het buiten te doen en ze worden wel erg rijp nu, maar wat ruikt dat lekker! Met die Italiaanse kruiden erover, mmm... Klinkt lekker Huub! Mooie nieuwe blom-avatar heb je trouwens, wat is dat voor een bloem? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
HuubvG Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 Het ís ook lekker, ik heb er zojuist wat van door het gehakt gedaan dat aan losse stukjes - geen balletjes maar ook niet rul, iets er tussenin - gebakken is, met pasta en nz spinazie. Zo, ik hoef dit niet meer in wat we gegeten hebben te plaatsen, dat staat hier al. De prachtige bloem is saffloer, ik heb het in het identificatietopic gevraagd, Jorieke wist het antwoord te geven. Het zat in vogelvoer. Dat wordt dus een blijvertje in mijn tuin hoop ik, als het lukt met zaad en zo. Het plaatje is nu ook de achtergrond van mijn bureaublad, ik word vrolijk als ik de pc aanzet... Quote
greetje Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 saffloer....wiki zegt:Van oudsher werd saffloer verbouwd vanwege de gele en rode kleurstof die uit de bloemen gewonnen kan worden. Tegenwoordig wordt saffloer verbouwd vanwege de zaden waaruit saffloerolie (of distelolie) wordt gewonnen. Deze olie, die vroeger ook werd gebruikt voor olieverf, wordt nu gebruikt voor margarine en als sladressing. past helemaal bij jou huub!jouw onderschrift kennende! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
HuubvG Geplaatst: 18 augustus 2013 Geplaatst: 18 augustus 2013 Leuk gevonden Greetje! Ik had het gelezen van de olie, maar de link niet gelegd, bedankt, volgend jaar heel veel saffloer verbouwen maar. Een oliepers heb ik ook al gezien... Quote
mw vogel Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 Dit weekend actief geweest met tomaten: vier halve literpotten met basis tomaten pastasaus (voor het eerst, en best goed gelukt!), en nog een liter tomatensap/moes in de diepvries gezet om straks, als de kievitsbonen geoogst zijn, te kunnen gebruiken om chilibonen in te maken (hoop ik dan, want ook dat is voor het eerst...) Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2013 13 potjes 'tomatensla' geweckt. Ik ben benieuwd naar de smaak/textuur/bruikbaarheid. Ik heb dit jaar eindelijk meer dan genoeg tomaten om alle tomaten-recepten in mijn weck-boek te proberen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Erny Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 Tomatensla?? ... sla en wecken... gaat dat samen? Soep staat op, met weer van alles wat op moet/mag.Veel snijbiet, courgette, diverse pepertjes, grote ui, knoflookbollen, venkelgroen.... En toen was de pan vol!Dus die staat te pruttelen... kijken wat we er straks nog doormikken. Quote
thea Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 Met kaas of ham? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
RobO Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 zure bommen staan in het zout, morgen gaan ze in de pot Quote
snekermoestuin Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 een hele pan vol met pruimenlevert uiteindelijk 9 potten jam op, heerlijk Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
weknow Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 Gemma schreef: 17 potten courgettes op zoetzuur Heb je daarvoor een lekker recept Gemma? Oogst dit jaar van augurken, komkommers en courgettes is enorm.... Heb al picalilli en flink wat augurken op zoetzuur gemaakt (maar in het gebruikte recept zit wijn en kaneel en dat vind ik niet heerlijk)...... Daarnaast nog flink wat kruisbessenjam. Probleem is alleen dat ik door de potjesvoorraad heen ben Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Jorieke123 Geplaatst: 19 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 19 augustus 2013 Het is een soort salade van tomaat Erny Gewoon dikke schijven tomaat in potten, overgieten met 1 deel azijn op 4 delen water (ik heb in plaats van water tomatensap genomen, die ik vorig jaar heet in flessen had gedaan nadat het uit de puree was gelekt) en dan 20 minuten wecken op 90 graden.Ik ga er van uit dat je het dan straks zo uit het potje kunt eten, of er wat andere rauwkost doorheen doet om er een meer gevulde salade van te maken.Maar dit is de 1e keer, dus dat ga ik nog testen/proeven. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Piroska Geplaatst: 19 augustus 2013 Geplaatst: 19 augustus 2013 8 liter tomatensaus met ui en een paar courgettes gemaakt en 10 grote potten appelmoes. Verder brandnetel-gemberbier te gisten gezet, geen idee of dat lekker wordt Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.